Så skjedde det igjen. :(

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Så skjedde det igjen. :(

Post by jonsto »

På tur hjem fra Valsøyfjord i dag så skjedde det igjen. I motbakkene fra Bæverfjord og opp mot Nordmarka (for de som er lokalkjent) så sluttet GTien å dra. Det var vel 30 grader i skyggen i dag. Konstaterte at coilen til cylinder 2 og 3 ikke funket. Det var denne coilen jeg skiftet forrige gang også. Fikk en til å kjøre meg hjem så jeg fikk hentet en annen coil. Tok vel en halvtimes tid. Da jeg kom tilbake startet bilen og gikk normalt. Kjørte over Nordmarka og ned på andre siden. Kun lett kjøring altså. Vel nede så var det samme historien opp igjen. Satte dit den andre coilen og da fungerte det. Har siden vært en tur i rettning Sunndalsøra og tilbake. Ser ut til å fungere greit.
Hva er det med disse coilene? Etter som de slutter å fungere når det blir varmt? Har de en termosikkring, eller er det en vakkelkontakt?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Så skjedde det igjen. :(

Post by dagmatti »

Hei,

det kan være at temperaturen endrer de magnetiske egenskapene til noen jernkjerner/magneter. Gamle magneter/kjerner kan nok etter noen tusen oppvarmings/nedkjølings sykler endre seg en del.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Så skjedde det igjen. :(

Post by jonsto »

Så du mener det er i jernet at hunden ligger begravet. Jeg vet jo at ved herding så varmer en opp stålet til magneten ikke fester og så avkjøler det. Men at dette kunnevære årsaken har jeg ikke tenkt på. Hmmm her må dert nok noe forskning til. Kan man bytte kjærnen tro? Får bruke den jeg skiftet ut nå som prøvekanin. Har bestilt meg to nye coiler så da håper jeg problemet blir borte. I alle fall i min levetid. :wink: :D :D
Mvh
Post Reply