KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei folkens!
Er det noen som har et høyre topplokk liggende til en GS med 1220 motor( type G12 står det på motorplata) som er ok i alle gjengehull inkl. plugghullene? :D
Kamakselen og vippearmene behøver ikke å være i orden, da det kun er et plugghull som er defekt på den toppen som vi finnes.
Det var en "reparatør" som jeg konsulterte som skulle sette inn en "hylse" (ikke helicoil) for å få bra gjenger igjen, men han gjorde en grov feil. :evil:
Grumpf!

Fikk et mekanisk verksted til å se på om det kunne reddes, og det kan det, men det blir så innmari dyrt (4000,-)
:(
Derfor; Er det noen her på forumet som kan hjelpe ?
Kan det brukes topp fra en 1100 eller en 1300 isteden? 8)
Jeg er avhengig av å få tak i noe veldig raskt! :cry:

Mvh.
Bjørn Egil
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by skjalg »

Hei Bjørn Egil
1130-toppen kan ikke brukes, den har samme boring som 1015, er litt usikker på 1300-toppen ,men tror utboringen blir for stor. Jeg har en 1220 X2 motor (63 hk )stående demontert m/forgasser, men mangler starter og dynamo. Den gikk i min tid som et udyr, har hatt en annen eier senere før den endte tilbake hos meg så jeg kan ikke garantere oljelekkasjer. Hvis jeg skrur av toppen av den i morgen kan den sendes fredag 3.juni. Da blir prisen eh..1220 kroner. Vil du ha hele motoren as is, blir den 1500 pluss frakt. Jeg vet ingen som kjører Mo - Kongsberg nå ( hør med John Ståle ) så frakt kan bli dyr med spedisjonsfirma. Ring meg på tlf 48990034 og fortell hva du ønsker.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei Skjalg!
Helt supert at du tar deg tid til å svare meg, for dette er virkelig krise!
Jeg må vente til i morgen med å bestemme noe mer, fordi Kristian (Citrofix) skulle se etter om han har en topp i Skotselv(ovenfor Hokksund), og gi meg beskjed tilbake.
Hvis han ikke finner noe som kan brukes, så er jeg interessert i den høyre toppen som du har på motoren din (for å unngå misforståelser så dreier det seg om den toppen som bensinpumpa er montert på).
Er det mulig for deg å "Strippe" toppen for alt utenom ventilene og ventilfjærene (la alt det sitte), så setter jeg umåtelig stor pris på det.
Det blir hyggeligere pris på frakten da :D
Jeg gir deg et vink her på forumet i morgen, for denne saken må bare løses.
Jeg ergrer meg over dårlige mekanikere etter denne episoden, fordi det tross alt ikke er hjernekirurgi å sette inn en løs hylse i et plugghull.
Hadde jeg hatt verktøyet og hylsa, så hadde jeg mest sannsynlig gjort det bedre selv.
OBS. Det var ikke Helicoil , men en skikkelig hylse det er snakk om.

Grumpf.
Det blir for dyrt og tungt å frakte en hel motor, da er det bedre at andre også kanskje kan få glede av "donatoren" til sine prosjekter.
og så kan du tjene en ekstra slant du også.
Det kan jo hende at en stakkars jævel får ødelagt et stempel/sylinder f.eks og trenger noe sånt!
DA er jo nettopp du redningen!
For ikke så snakke om hvis noen får veiv-havari.
Det er jo en "enhet" og ikke helt enkelt å fikse, hvis jeg ikke tar feil.
Jeg går ut i fra at du kan få sendt delen med jernbanen?

Mvh.
Bjørn Egil
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by skjalg »

Hei igjen Bjørn Egil
Jeg tror at en topp veier under 10kg slik at den går som Norgespakke, jeg tar ut kamakselen for den har litt annen timing enn en standard 1220, vippearmene kan med fordel sitte i for de er i orden. Send meg sms før kl.1600 på torsdag hvis jeg skal rekke å få den sendt på fredag.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Heisann!

Helge M.S. tro til i går og ga meg hjelp, så da får jeg en annen topp til uka en gang.
Takk til de som har forsøkt å hjelpe meg, og spesiell takk til Skjalg som kastet seg på saken veldig fort!

Uten slike mennesker som han og Helge hadde det vært "seigt" å holde på med eldre Citroener.
Har forøvrig sendt SMS til Skjalg og sagt i fra om at jeg ikke har behov den toppen han kunne tilby.

Mvh.
Bjørn Egil
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei folkens!

Vinter ble til vår i år også.
Fikk "driven" og skiftet tetteringer på toppen som kom fra Skjalg.

Monterte sammen motoren igjen og satte den inn i bilen i helga.
Ved prøvestart fikk vi ikke liv i den, selv om den gikk fint rundt.

Dobbeltsjekket registerreimenes montering, ingen feil der.
Tenning o.k.
Forgasser o.k.
Det kom frem bensin til forgasseren.

Observerte litt i motorrommet når en annen satte seg inn og vrei på tenninga.
Så da at det blåste bensin ut av forgasseren.
Holdt hånda over forgasseren og kjente da tydelig at det kom luft og bensin ut....

Dæng, her må det være noe krøll med ventiler.

Justerte over alle ventilene.
Samme resultat.
Dro så motoren rundt for hånd og hørte etter utblåsningslyd (hadde ikke koblet til eksosør til manifoldene ennå)
Hørte "tjoff" fra 3 av 4 sylindre.
Det betyr vel at en innsugsventil på en sylinder ikke holder tett siden det blåser ut av forgasseren

UT med motoren igjen og demontere og ta av høyre topp.
Den er nå på benken hjemme.
Mistenker at det er en skade/bøyd ventil, men jeg sjekket ikke ventilene for slikt når jeg skiftet tetteringer.
Dermed har jeg gjort en dyrekjøpt erfaring fordi jeg stolte på at den toppen jeg fikk var i orden mekanisk.

Jeg skal holde dere oppdatert om videre funn.

Bjørn Egil
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei igjen!
Sjekket toppen i dag, og fant en innsugsventil som ikke er tett.
Min teori var altså rett.

Har nå heldigvis ventil som kan slipes til og monteres :D

Bilen skal på landstreff så sant jeg makter det! :twisted:
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by pigland »

Godt å høre at du nå får skikk på den :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei pigland!

Klart denne bilen skal på veien igjen, det er jo en sjelden sak (GS modell X2).

Får se neste helg (30/4-1/5-2/5) om ikke vi får liv i den da.

Mvh.
Bjørn Egil
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Jippi! :D

Motoren går nyyyyydelig, den malte som en katt. :wink:
Ingen ulyder utenom en liten eksoslekkasje i en skjøt ved y-røret. :lol:
Håper at Helge R.(som eier bilen) klarer å montere lykter osv. i fronten selv, slik at bilen kommer på landstreffet. 8)

Tror det går bra.........

Endelig ferdig med denne historien.

Håper at andre har lært noe, for det er tydelig at GS X2 har sine spesialiteter fordi den begynner å bli i mindretall.

Jeg har lest endel om motoren som sitter i X2 og skjønt at den er spesiell.

Mvh.
Bjørn Egil
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Hei alle sammen!

Nå nærmer landstreffet seg med stormskritt og det ser ut til at det dukker opp en "gjest" på kirketorget på lørdag. :)
Helge R. meldte i går kveld at bilen skal på EU-kontroll i dag og han håper at den går igjennom (om enn muligens med noe smårusk som kan taes i ettertid). 8)

Jeg ønsker at vi tar vel imot Helge og "L'Orange" til tross for at han ikke er påmeldt på treffet. :D
Han ønsker på ingen måte å utnytte fordelene som de andre deltagerene har med måltider og annet, men vil bare vise frem GS'en sin.
:mrgreen:
Mvh.
Bjørn Egil
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by mads »

Husker ikke om jeg så bilen her, lurer på om Henrik og jeg romsterte med mat på Rødekors-huset mens dere var på torget.

Via et kortere opphold i Tranby og et enda korte på Finn havnet den hos meg. Bulka rundt hele, interiør i laser, men tilsynelatende veldig lite rust. Håper jeg får skikk på det her og gleder meg til det blir!
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Re: KRISE! TRENGER HØYRE TOPP TIL EN GS 1220 MOTOR!

Post by Citrofil »

Jasså du Mads! :lol:

Så du endte opp med bilen. Overraskende.
Det er jo nær sagt ikke rust på den, men bulket ,ja det er den.

Skjønte at det hadde skjedd ett eller annet med hydraulikk-pumpa eller trykkrøret ut av den etter at jeg hadde skrudd det sammen.
Jeg kan gjøre feil jeg også, viser det seg.
Mansjetten på pumpa er relativt ny, så jeg håper ikke var den som sprakk?
Eller var det retur-røret som ikke var skrudd fast i skjøten?

Uansett, motoren bør være bra ellers, det fantes ikke slitekant i sylindrene og det så i det hele tatt bra ut i "underetasjen".
Det ble byttet simringer på begge sider av veiva og i toppene, så det er ingen vits i å rive ut motoren før eventuelt clutchen gir opp.
Det ble montert en brukt clutch-plate og trykk-plate pga. Helge's dårlige økonomi, men jeg bedømte delene til å være såpass bra at de vil holde mange tusen kilometer til med normal bruk. Utløser-lageret husker jeg ikke om ble byttet til et nytt, det ble i hvert fall byttet.
Mener at jeg skiftet tetteringer på oljekjøleren også og den ble vasket og spylt ren innvendig og utvendig før montering.
Du har jo lest historien om toppene, så da vet du at de er i orden.
Du kan få mye gøy her, bare så innmari synd at musa har fått herje i interiøret.

Mvh.
Bjørn Egil
Post Reply