Bensinforbruk CX 25 TGI - min erfaring

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Bensinforbruk CX 25 TGI - min erfaring

Post by cx25tgi »

Min 1991 CX 25 TGI har vært meget tørst, tørst som en sjømann på landlov.

Forbruket, i de 4 mdr. jeg har hatt bilen, har variert fra ca.1,25 l/mil til 1,78 l/mil. Alt fra langkjøring til bykjøring, med endel tomgang.
Har kjørt på 95 oktan bensin.
Dette kan ikke være rett?

Så da har jeg snakket med CX folk, lest på diverse CX forum og gjordt noen grep.

Det jeg startet med var service. Byttet oljefilter og olje, vasket luftfilter, byttet bensinfilter og plugger.
Ingen forskjell, forbruket var fortsatt høyt.

Oppdaget at bakerste eksospotte var delvis tettet igjen.
Dette medførte redusert effekt fra motoren.
Byttet potta.
Forbruket fortsatt høyt.

Snakket med jonsto på tlf. og han foreslo at jeg skulle prøve dyserens.
Jeg kjøpte dyserens og helte på tanken. Fylte så tanken opp, 52 liter, med Shell 99 oktan Racing bensin.

Dette var igår ettermiddag, onsdag 8. april.
Kjørte fra Oslo til Sunnfjord, tilsammen 471 km.
Bilen var søkklastet med 8 hjul, lamper og verktøy - tungt lass, med andre ord.

Og her kommer forbrukstallene.
471 km. med tunglastet bil og til tider frisk kjøring.
Idag fylte jeg tanken opp og det gikk på 46,5 liter.

Det gir et forbruk på 0,99 l/mil.

Dette er jeg veldig fornøyd med :D

Jeg tror at forbruket kan komme ned rundt 0,9 l/mil med mer sparekjøring, håper det iallefall.

Er det kombinasjonen 99 oktan bensin og dyserens, som har gjordt susen. Eller er det dyserensen alene?
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:D Bra du begynner å få skikk på bilen. :D Skyldes vel en kombinasjon av høyoktan og dyserens vil jeg tro. Bilen var jo det vi kaller "Daukjørt" på god Oppddaling. :wink: :D Det som har skjedd er at du har fått gjort ren motoren innvendig på forbrennings siden. Blitt kvitt en del sotavleiringer og slikt vil jeg tro. Jeg vil anbefale som neste steg at du tar en innvendig motorrens og en QMI behandling. Gjør det i forbindelse med neste oljeskift.
Vi snakkes.
Mvh
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Post by cx25tgi »

Ja, da har jeg sjekket bensinforbruket på returen fra Vestlandet og tendensen holder seg. Forbruket er drastisk redusert nå, imot det TGI'n brukte tidligere.

432 km og 42,1 liter bensin gir 0,97 l/mil.

Dette er igjen inspirert og hurtig langkjøring.

Svært fornøyd :D
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

jonsto wrote::D Bra du begynner å få skikk på bilen. :D Skyldes vel en kombinasjon av høyoktan og dyserens vil jeg tro. Bilen var jo det vi kaller "Daukjørt" på god Oppddaling. :wink: :D Det som har skjedd er at du har fått gjort ren motoren innvendig på forbrennings siden. Blitt kvitt en del sotavleiringer og slikt vil jeg tro. Jeg vil anbefale som neste steg at du tar en innvendig motorrens og en QMI behandling. Gjør det i forbindelse med neste oljeskift.
Vi snakkes.
Mvh

Hei,

det har vært mange tråder om dette qmi greiene her. Tenkte utrolig nok å prøve det her en gang jeg byttet olje, men så fant jeg ikke ut hva jeg skulle kjøpe :D Hva heter produktet, heter det noe mere enn qmi?


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Bruk først det som heter QMI Innvendig motorvask. Så bruker du QMI Motorbehandling med PTFE.
http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML#engine

http://www.qmi.no/nav.htm

Mvh
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Post by cx25tgi »

Dyserensen jeg har brukt, kjøpte jeg på Mekonomen for ca. kr.55,-

Produktet heter Omega 992 og mengden jeg kjøpte var en liten flaske på 30ml, beregnet for 60 liter bensin.

Som Jonsto anbefaler, skal jeg ta en Qmi motorrens ved neste oljeskift.
Takk for gode råd.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Høres interessant ut. Skal om veldig kort tid på EU kotroll med min 2,5l Croisette (som er reg som GTI :lol: ) og skal bytte olje.
Vil oljerensen medføre mer utslipp den første tiden?

Men skal nok prøve shell super og dyserens ved neste tankfyll selvom den ligger på +- 1 liter.
C4 og C5
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

För den som har EGR-ventil och "avgasrening" kan det vara ide att läsa vad "Jarre" skrivit på akuten! Handlar nog om ytterligare deciliter att spara där! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:För den som har EGR-ventil och "avgasrening" kan det vara ide att läsa vad "Jarre" skrivit på akuten! Handlar nog om ytterligare deciliter att spara där! :wink:
Tror det finnes få biler, hvis noen overhodet, med EGR ventil i Norge. Jeg har sett 1 motor med EGR ventil og den hadde stått i en bil som kom fra Sverige.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

jonsto wrote:
Göran W wrote:För den som har EGR-ventil och "avgasrening" kan det vara ide att läsa vad "Jarre" skrivit på akuten! Handlar nog om ytterligare deciliter att spara där! :wink:
Tror det finnes få biler, hvis noen overhodet, med EGR ventil i Norge. Jeg har sett 1 motor med EGR ventil og den hadde stått i en bil som kom fra Sverige.
Mvh
Lyckliga norrmän!!!!! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:D Jepp. :wink: :D
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har nå vært og handlet QMI produkter for tilsetting i drivstoff og oljerens.
Den lokale representanten mente det ikke hadde noen hensikt å bruke "superbensin" når du brukte dette. Men brukte du det alltid på vanlig 95 oktan, ville det koste ca 30 øre literen ekstra. Da får du jevn rensing av bl.a. dyser, og 30 øre er jo ikke så mye om en kjører 10-12000 km pr år?

Han kunne tilby både motorolje og gaerkasse olje som tilsammen kunne gi opptil 20-30 % besparelse :roll:

Er dette det samme som Vitapro effekten? :lol:
C4 og C5
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Bensinforbruk CX 25 TGI - min erfaring

Post by cx25tgi »

Igår kveld satte jeg meg ned og registrerte og beregnet bensinforbruket til 25TGI'n, på de første 9 mdr. i mitt eie.

Gjennomsnitlig forbruk - FØR dyserens:
3857 km. kjøring -> 1,38 l/mil


Gjennomsnitlig forbruk - ETTER dyserens:
5227 km. kjøring -> 1,04 l/mil


:) Gjennomsnitlig forbruk er senket med 0,34 l/mil. :)


Laveste registrerte langkjøringsforbruk er målt til 0,90 l/mil. (dette er rolig langkjøring, etter norske fartsgrenser)

Ennå har jeg ikke brukt QMI produkter, bare dyserens og foretatt ett oljeskift.
Fornøyd så langt, men regner med at jeg prøver QMI eller lignende motorrensprodukt ved neste oljeskift.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Bensinforbruk CX 25 TGI - min erfaring

Post by cx25tgi »

TGI'n er daglig i bruk og fungerer prikkfritt.

I sommer har bilen vært på rundtur i Sør-Norge:
Oslo - Sunnfjord - Bergen - Stord - Bømlo - Haugesund - Stavanger - Sandnes - Sirdalsheiene - Dalen - Seljord - Bø - Notodden -Kongsberg - Oslo

Har foretatt olje- og filterskift ved inngangen til sommersesongen og det har slått bra ut på drivstoff-forbruket.
Etter en ny tur Oslo - Sunnfjord på fredag kveld, turen gikk jevnt og rolig innenfor fartsgrensene, pluss noe lokal kjøring i Sunnfjord.

Jeg målte forbruket på denne rolige kjøringen over 53 mil - 0,85 l/mil :D

Dette er bra, synest jeg.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bensinforbruk CX 25 TGI - min erfaring

Post by rundgren »

cx25tgi wrote: Jeg målte forbruket på denne rolige kjøringen over 53 mil - 0,85 l/mil :D
Dette er bra, synest jeg.
Det må jo være veldig bra, ja! Men jeg har jo sittet på med deg, og etter mine definisjoner kan jeg tenke meg at det passer med en ekstra "meget" i din beskrivelse av kjørestil :-)
Fylte forresten på Turboen i dag for første gang, ganske nøyaktig 1 liter på mila med en kombinasjon av "engasjert" landeveiskjøring og litt tråkling rundt i Oslo. Hadde frykta det skulle være mye, d.v.s ca. 20%, verre..
Kjøpte meg dyserens likevel, bare sånn preventivt (kanskje mest fordi det var veldig vanskelig å bare kjøpe vindusvisker når jeg var inne på Torshov)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply