Giboks/d9iffrensial

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Giboks/d9iffrensial

Post by PLI »

Jeg har akkurat avsluttet jobben med clutchskifte.Girkasse montert på motor, samt alt utstyr på. Men er ikke satt inn i bil.
Da spør en luring meg om jeg har skiftet tettering og o-ring på diffrensial? Svaret er nei. Den ved den korte drivaksling er lett tilgjengelig. Lar det seg gjøre å skifte den andre (inn mot motor og lang aksling) eller må gear- motor separeres?
Prøver å unngå å bli forvirret m.h.t girolje. GL4 eller GL5. Eller det har kanskje ikke så stor betydning?
Paul E
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Giboks/d9iffrensial

Post by jonsto »

Var det ikke lekasje før du tok ut motoren og skiftet clutch er det vel store sjangser for at det er tett nå også. Jeg hadde prøvd å løse det problemet når det oppstår lekasje. :wink: Minst like viktig er at du har både en O-ring og en plastring på den lange akslingen der den går inn i diffen. Ikke for at det ikke skal lekke olje ut, men for at det ikke skal komme vann og dritt inn. Har sett i mange tilfeller at disse har manglet. Det gjør at akslingen har lett for å sette seg slik at du får problemer senere med å få den ut.
Det med GL4 og GL5 skal etter sigende ha stor betydning. Mener det er GL5 som ødelegger synkronringene. Du kan jo ta en titt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... L.HTM#Olja
Mvh
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Giboks/d9iffrensial

Post by PLI »

Takker for svar! Jeg har ikke tidligere registrert problemer/lekkasjer og setter nå inn motoren. Men det jeg fremdeles undrer meg over, er at dersom en blir nødt til å skifte tettering i differensialen på den "fordømte" siden, må en ut med motor og i tillegg skille girboks og motor? Hva gjelder mitt andre anliggende - GL4 eller GL5 olje, sto det i manualene til den lokale bensinforhandler(Shell) at en skal benytte GL 5. Det samme kommer fram i div. innlegg på dette forum. Jeg leste videre bl.a innlegget du henviser til, som fraråder GL 5, og begrunner bruk av GL 4. Derav forvirringen.
m.v.h
Paul E
Post Reply