Noen som kan gi meg mål til motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Noen som kan gi meg mål til motor

Post by frendall »

Har skiftet begge fester nedre og girkasse. Men trenger noen mål da etter som motoren enda vibrerer rett fram og svinging til venstre. Det blir borte når man svinger til høyre. Derfor skal motoren enn eller annaen vei men hvor, kan tenke meg den skal til høyre når man sitter i bilen, men hvet ikke. Noen som kan gi meg mål på motoren til chassie på begge sider og hvor dokker måler fra da. Ta gjerne foto med mobilen og beskriv målene.
Har en CX serie 1 1983 og en CX serie 2 1985
Driver med og lager prototyper til vakumforming i plast. Har snekker verksted her og lager vell i grunn det meste da. Men er mekanikker og sveiser som fag for lenge siden..
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by citro1cx »

frendall wrote:Har skiftet begge fester nedre og girkasse. Men trenger noen mål da etter som motoren enda vibrerer rett fram og svinging til venstre. Det blir borte når man svinger til høyre. Derfor skal motoren enn eller annaen vei men hvor, kan tenke meg den skal til høyre når man sitter i bilen, men hvet ikke. Noen som kan gi meg mål på motoren til chassie på begge sider og hvor dokker måler fra da. Ta gjerne foto med mobilen og beskriv målene.
Du har vel sjekket om drivakslingen(e) er på plass?

Når det gjelder målene i motorommet tror jeg ikke de finnes i verkstedmanualene for CX. I såfall må man ta mål fra bestemte målepunkter for at det skal bli nøyaktig, og toleransene på slike ting er vel mindre enn 0,5 mm?

hvor nøyaktig skal ha målene og fra hvilke punkter hadde du tenkt.

Det ville vært en stor fordel om du forteller hvilken årsmodell/motor det er snakk om.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by frendall »

Jeg kunne tenke meg at dere tar mål av en som er ok da og ta noen foto fra venstre og høyre side og oppgi målene i millimeter fra motor til inner skjerm på begge sider. Velg ett lett punkt på innerskjerm og ett lett punkt på motor. Knipps noen bilder med mobilen og legg di inn her. Det kan være til hjelp for mange det . Tusen takk da og ha en fin dag alle.
Har en CX serie 1 1983 og en CX serie 2 1985
Driver med og lager prototyper til vakumforming i plast. Har snekker verksted her og lager vell i grunn det meste da. Men er mekanikker og sveiser som fag for lenge siden..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by pål »

dette er beskrevet i servicemanualen. Den kan du laste ned fra www.citrotech.se
har masse Citroèn:-)
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by frendall »

pål wrote:dette er beskrevet i servicemanualen. Den kan du laste ned fra http://www.citrotech.se
Joda skjønner det men hvor finner du det har den norske versted boka her i huset men finner det ikke !! finner noe om motoren er ute da finner du noe anna får du si side og det hele
Har en CX serie 1 1983 og en CX serie 2 1985
Driver med og lager prototyper til vakumforming i plast. Har snekker verksted her og lager vell i grunn det meste da. Men er mekanikker og sveiser som fag for lenge siden..
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by frendall »

Fant alt i den noske verksted boka hvordan legger jeg det inn her .

I hvert fall er det og bruke en linjal fra insiden på girkasse feste mot karoseri og til sentrum av motor feste nedre det skal være 94 cm +- 1 mm. Skal prøve dette nu i uka.
Har en CX serie 1 1983 og en CX serie 2 1985
Driver med og lager prototyper til vakumforming i plast. Har snekker verksted her og lager vell i grunn det meste da. Men er mekanikker og sveiser som fag for lenge siden..
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by frendall »

Ble endelig ferdig med dette da men så kom moroa. Fant endelig ut hvorfor den romlet og ble romlelyder når jeg svingte til venstre og kjørte rett frem. Høyre hjullager var gått i stå demonterte dette og det viste seg at fette i hjullagert var forstenet og lagre sto av og til i stein. Dette gjorde så at ytre lagerhus hadde snurret rundt på mitbranketten der hvor forakslingen går i gjennom, hele klunsjen var defekt men hadde liggende en brukt som jeg monterte da.. Orket ikke og skifte lager men gjorde rendt for gammel fett og satt inn med nytt og monterte det hele og bilen var pinade tyst igjen lol Kjeringa slipper og klage at æ har steroanlegge på fult når ho hører lyder lol
Har en CX serie 1 1983 og en CX serie 2 1985
Driver med og lager prototyper til vakumforming i plast. Har snekker verksted her og lager vell i grunn det meste da. Men er mekanikker og sveiser som fag for lenge siden..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by pål »

Disse lagrene varer vel evig, om man plukker de ned å smører innimellom. Tror det er de groveste hjul-lagre jeg noensinne har sett :roll:
har masse Citroèn:-)
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by tdbugge »

pål wrote:Disse lagrene varer vel evig, om man plukker de ned å smører innimellom. Tror det er de groveste hjul-lagre jeg noensinne har sett :roll:
Det må det være ja... :D
Tommy D.Bugge
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Noen som kan gi meg mål til motor

Post by pål »

Tror det er de groveste hjul-lagre jeg noensinne har sett
på personbil selvsagt :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply