Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Jegel S. Kercx
Posts: 4
Joined: Wed 13 Jan, 2010 19:39

Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by Jegel S. Kercx »

Saken gjelder en pågående delrestaurering av en 1989 CX Berline 25 GTI; et familiemedlem av meg har hatt dette prosjektet gående siden han kjøpte bilen senhøstes 2003, og han har grunnet komplikasjonene underveis i renoveringen ikke egentlig kunnet ta bilen i bruk, slik planen opprinnelig var.

Bilen i seg selv var ved kjøp et forholdsvis pent, friskt og uskyldsrent/”uskrudd” eksemplar i sjarmerende originalstand, kjørte godt gjorde den óg, og hadde ikke mer enn rundt 200 000 km på telleren. Det var tydelig at tidligere eiere var godt voksne, eller i det minste hadde anstrengt seg for å holde den anstendig og pent, noe som jo ikke er en selvfølge for disse bilene. Dessverre var bilen forholdsvis hardt korrosjonsangrepet jevnt over på alle de klassiske stedene, men allikevel ble reparasjoner igangsatt på bilen, den ene etter den andre. Til det ble blant annet en donor-CX ( 25 Croisette) anskaffet, Clutchen ble skiftet, motoren og innsprøytningssystemet overhalt, men det viste seg etter hvert at omfattende karosseriarbeid var nødvendig for å i det hele tatt holde GTI´en på veien.

Verkstedet som fikk dette oppdraget med rustsveising/hellakkering av underside, ramme og karosseri , utførte nok mer slendrian en fagmessig korrekt arbeid, noe bekjente med betydelig kompetanse innenfor lakkeringsfaget kunne konstatere.

Noe reklamasjon ble gjort, men det er selvsagt begrenset hvor mye et verksted som ikke har basalkunnskapene kan flikke på det de har rørt til i utgangspunktet.

Sist vår ble bilen satt inn på et annet verksted der innehaveren tidligere har arbeidet noe med CX (ansatt på merkeverksted), bilen skulle settes i stand litt innimellom verkstedets øvrige daglige gjøremål, med det som trengtes av det tekniske og karosserimessige.

Taket ble konstatert så hardt rustangrepet rundt soltaket, at et donortak ble etterlyst, og i måneder pågikk letingen på en egnet donorbil, inntil en 1989-modell 22 TRS med pent heltak åpenbarte seg nå på høsten.

Når verkstedet nå på nyåret omsider skulle igangsette arbeidet, kunne de konstatere at GTI´ens understell og bakramme var hardere korrosjonsangrepet enn antatt, og sett i lyset av det mener nå innehaveren av verkstedet at en reparasjon vil være mer kostbart enn det som godt er, og har samtidig sagt seg lei for å ikke ha oppdaget det tidligere. Donor-TRS´en er forøvrig like ille tilredt på undersiden, så det er ikke noe rammedeler å flytte over og donor-Croisette´n, nevnt innledningsvis, ble forøvrig vraket for flere år siden.

Spørsmålet er derfor, på vegne av eieren, om det er noen her som vet om, eller har en løs overhalt eller brukbar bakramme (helst) eller egnet donorbil stående (eventuelt). Forespørselen er i utgangspunktet ikke begrenset til noe geografisk området i landet, det meste lar seg frakte, og tilogmed noe som befinner seg i utlandet kan være interessant, så lenge det oppfyller kriteriene.

I samtaler med vedkommende som eier bilen, har jeg argumentert for at det i det lengste, innenfor rimelighetens grenser, burde unngås å ta livet av prosjektet, da alle kostnadene og anstrengelsene som har vært knyttet til renoveringen, og det er samlet ikke en relativt beskjeden sum, naturligvis da så å si vil være forgjeves. Dessuten mener jeg, som den generelle bilentusiasten jeg er, det som måtte være av rust på chassiets underside, ikke nødvendigvis skulle være så alt for vanskelig å sveise i. Siden dette ligger under bilen, og heller ikke er synlig, vil heller ikke kravene til det estetiske være så høyt som på foreksempel karosseriplater på bilen forøvrig, -hvilke synspunkter har dere på det? Det kunne det være interessant å høre. Videre hadde det vært ideelt om kanskje noen som har utført eller fått utført rustsveising på en CX´s underside hadde noen innspill eller råd å komme med.

Dette ble langt, og kanskje noe omstendelig, men jeg håper det i det minste skulle være beskrivende for situasjonen.

På forhånd, på vegne av eieren og generell CX-entusiasme, -takk for svar.
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by dagmatti »

Hei,

har du noen bilder?

Generelt vil jeg si at rust er greit å fikse med sveiseapparat om du har tid. Det gjelder rust uansett hvor. Og mye rust tar bare mere tid. :) Det blir ikke alltid like holdbart med tanke på fremtidig rust (bl.a. fordi det er vanskelig å behandle baksiden/innsiden av hulrom) men på en annen side kommer kanskje ikke bilen til å stå så mye ute i salt om vinteren mere uansett, og da er det ikke et stort tema.



-m
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by gopp »

Har du forsøkt å ta kontakt med CX-klubben? De besitter jo et meget stort lager, og selv om gode bakrammer er mangelvare, kan det jo tenkes at det finnes en der likevel.
Jobben med å bytte bakramme ser ikke avskrekkende ut, og det er flere på dette forumet som har gjort dette før. Bruk søkefunksjonen for å finne tråder med bilder og fremgangsmåte.

Lykke til!
Gopp
-----------------
Har no' CX
Jegel S. Kercx
Posts: 4
Joined: Wed 13 Jan, 2010 19:39

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by Jegel S. Kercx »

dagmatti wrote:Hei,

har du noen bilder?

Generelt vil jeg si at rust er greit å fikse med sveiseapparat om du har tid. Det gjelder rust uansett hvor. Og mye rust tar bare mere tid. :) Det blir ikke alltid like holdbart med tanke på fremtidig rust (bl.a. fordi det er vanskelig å behandle baksiden/innsiden av hulrom) men på en annen side kommer kanskje ikke bilen til å stå så mye ute i salt om vinteren mere uansett, og da er det ikke et stort tema.



-m
Jeg har kun tilstandsbeskrivelsen muntlig fra bilens eier, som igjen har snakket med verkstedets innehaver via telefon. Verkstedet ligger litt ruralt til, i en annen kommune, og bilen har, som jeg skrev, stått der i snart et helt år i påvente av videre renovering.

Jeg tror det er et ønske fra eieren at bilen skal, dersom prosjektet føres videre, bli mest mulig solid og rustfri, og helst kunne brukes hele året. CX´ene er suverene vinterbiler, så mens en gammel bakhjulstrukket Cadillac kanskje duger i skjul når det daler snøkrystaller ned fra oven, blir det liksom bare helt feil på en Citroën av kaliber CX.

Cx´ene ble i sin tid solgt her i landet under mottoet: ”Citroën for norsk terreng”, og det gjelder nok like mye i dag som for 25 år siden, da flertallet av dagsaktuelle personbiler, unntatt de såkalt SUV, gjerne sliter når underlaget blir noe annet en finkornet og jevn motorvei-asfalt. Saltsørpe er fæle, skumle greier, men det gjelder vel for det meste bygget i stål, som samtidig triller, på berørte veier, gammelt som flunkende nytt.

Eieren har forøvrig en grommere og hvassere CX-sak som tjener formålet som ”Søndags-Citroën” for han, sammen med endel annet av andre merker. GTI´en ble kjøpt i påtanke av å være en stilfull, nostalgisk bruksklassiker, slik jeg har forstått det, men hittil har det vel vært en heller mislykket investering, som det skulle fremgå tydelig av det forrige innlegget.
Jegel S. Kercx
Posts: 4
Joined: Wed 13 Jan, 2010 19:39

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by Jegel S. Kercx »

gopp wrote:Har du forsøkt å ta kontakt med CX-klubben? De besitter jo et meget stort lager, og selv om gode bakrammer er mangelvare, kan det jo tenkes at det finnes en der likevel.
Jobben med å bytte bakramme ser ikke avskrekkende ut, og det er flere på dette forumet som har gjort dette før. Bruk søkefunksjonen for å finne tråder med bilder og fremgangsmåte.

Lykke til!
GTI´ens eier er medlem og har nylig kontaktet direkte en av klubbens nestorer, men han kunne ikke hjelpe med noen bakramme fra klubbens reserver, derimot anbefalte han blant annet å forhøre seg her på forumet, noe jeg igjen tilbød eieren å gjøre.

Takk for all respons så langt.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by jonsto »

Jaha ja, dette hørtes kjent ut. :wink: Ta en titt på denne tråden. viewtopic.php?f=1&t=3606 http://cx.zapto.org/gallery/album272
Rammer kan det vel også bli en råd med. Spørsmålet er heller om du vil ha bare ramma eller en hel bil.
Ring meg gjerne på tlf. 952 18 701.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by Black Lemon »

Cx´ene ble i sin tid solgt her i landet under mottoet: ”Citroën for norsk terreng”, og det gjelder nok like mye i dag som for 25 år siden, da flertallet av dagsaktuelle personbiler, unntatt de såkalt SUV, gjerne sliter når underlaget blir noe annet en finkornet og jevn motorvei-asfalt. Saltsørpe er fæle, skumle greier, men det gjelder vel for det meste bygget i stål, som samtidig triller, på berørte veier, gammelt som flunkende nytt.
Ja dette kan jeg underskrive på. Jeg kjører jo fortsatt min CX om vinteren og det har jeg gjort i 20 år. På skiltrammen står nettopp: "Citroën for norsk terreng". Piggfire Michelin X-Ice gjør vinterkjøringen meget komfortabel selv om vi med den skikkelig vinteren vi nå har på østlandet av og til ønsker oss piggdekket X-Ice North. Med disse på blir nok CXen en rå vintermaskin. Lykke til med bakramma.
Last edited by Black Lemon on Fri 05 Feb, 2010 18:57, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by jonsto »

Har snakket med eieren. En meget hyggelig kar. Jeg har faktisk ei helt OK bakramme liggende. Tenker jeg sender den til galvanisering og så kan han få kjøpt den etterpå. Om vi ikke skulle finne ei som er nærmere der han bor. Som er forholdsvis langt nord. :wink:
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by ingkogni2 »

Hvor forholdsvis langt nord? Står en GTI her oppe som jeg veit om som jeg tror er til salgs for litt over vrakpant eller der omkring.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Jegel S. Kercx
Posts: 4
Joined: Wed 13 Jan, 2010 19:39

Re: Korrodert bakramme, -finnes det håp?

Post by Jegel S. Kercx »

Inkognit2; takk for tipset, -jeg tar kontakt per PM, så kan koordinatene utveksles.

Aller gjevest hadde det nok vært med en løs, brukbar ramme. Jeg snakket med eieren i går ettermiddag, jonsto har formidlet kontakt videre til den indre krets av CX-entusiastene lengre nord i landet. Det er mulig at det kan være noe å oppdrive der.
Post Reply