Tips til eksoslekkasje?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Tips til eksoslekkasje?

Post by rundgren »

CXen lekker i (det relativt nye) eksosanlegget, i skjøten mellom bakre potte og mellomrøret.
Har skrudd litt på den klemma som holder disse sammen, og smørt på eksospasta uten å få det tett.
Det jeg synes ser litt rart ut er at det er utover-flens ("trompet") på både potte og rør - d.v.s at det ikke er slik at den ene delen stikker inn i den andre på noe vis. Er det sånn det skal være? I så fall: Hvordan får man dette tett?
(Bilen var slik når jeg fikk den.)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by jonsto »

Da har du potte og rør fra forskjellige produsenter antagelig. Vet forresten at Bosal produserte begge typene. Men det finnes en pakning for å legge i mellom. Jeg vet jeg hadde et par slike liggende, men husker ikke om det er noen igjen. Skal prøve å huske å se etter når jeg går tilbake til verkstedet.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by dagmatti »

Hei,

hvis jeg har fortått det rett så er koblingen hos deg riktig. Det var slik på xmen min, og det er slik på cxen min. De nye delene til cxen min er slik de også, de kjøpte jeg fra classic parts. Jeg glemte å kjøpe klemme da jeg kjøpte anlegget, men jeg fikk klemmer på Mekonomen og de var generiske for biler laget av psa. :)


-m
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by cx25tgi »

rundgren wrote:CXen lekker i (det relativt nye) eksosanlegget, i skjøten mellom bakre potte og mellomrøret.
Har skrudd litt på den klemma som holder disse sammen, og smørt på eksospasta uten å få det tett.
Det jeg synes ser litt rart ut er at det er utover-flens ("trompet") på både potte og rør - d.v.s at det ikke er slik at den ene delen stikker inn i den andre på noe vis. Er det sånn det skal være? I så fall: Hvordan får man dette tett?
(Bilen var slik når jeg fikk den.)

Walker eksosanlegg - til CX - har trompet i koblingen mellom bakre potte og mellomrøret, akkurat slik som du beskriver.
Det er, som jonsto nevner, en metallforing/pakning og en spesiell klemme som hører til dette eksossystemet.
Da blir det potte tett. :)

Jeg kjøpte bakre potte og mellomrør til min CX TGI, i februar 2009, hos denne eksosspesialisten:

Bilens Eksosanlegg A/S
Anders Winsvolds vei 35
0579 Oslo
23 24 94 20

Der får du sikkert hjelp.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by rundgren »

For å forklare det barnslig men tydelig:
Det blir som å sette tuten på to trompeter mot hverandre og skru en todelt klemme på skjøten :)
Kan ikke helt skjønne at dette kan bli tett uten å legge noe imellom eller inni, evt. noe annet lurt jeg ikke har tenkt på...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by jonsto »

rundgren wrote:For å forklare det barnslig men tydelig:
Det blir som å sette tuten på to trompeter mot hverandre og skru en todelt klemme på skjøten :)
Kan ikke helt skjønne at dette kan bli tett uten å legge noe imellom eller inni, evt. noe annet lurt jeg ikke har tenkt på...
Riktig. Men du trenger den delen som vi snakker om. Den passer mellom "trompettutene" og du bruker samme klemma.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by rundgren »

Takk for hjelp!

Da drar jeg på jakt etter delene som mangler.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by dagmatti »

Hei,

som sagt har mekonomen disse delene (hadde ihvertfall) og de var omlag gratis. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by jonsto »

Om du ikke skulle få tak i så har jeg delen. Og slik ser den ut:

Image

Image

Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tips til eksoslekkasje?

Post by rundgren »

Takk enda en gang for meget god hjelp.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply