Ryker dieselen din - løsningen

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Jeg har som mange sikkert har fått med seg kjøpt meg "ny" break. Den er nå registrert og brukt en uke.

Litt hodebry har den selvsagt gitt meg, og spesiellt har eksosen gitt med grå hår og mang en tung tanke. Symptomene var omtrent slik: uansett motortemp, men spesielt ved kald motor, ga den fra seg en blåhvit røyk og det i enorme mengder. Den smålugget liksom litt i gangen. Etter at jeg begynte å kjøre med den la jeg merke til at det var egentlig nesten ingen røyk ved normal motorbelastning, men derimot ved motorbrem og veldig på tomgang. Det var rett å slett flaut å kjøre i byen og stoppe i kryss, for da veltet det ut igjen :cry: . Flere arbeidskolleger mente dette måtte være ventiltettinger, noe jeg selv også så som en stor mulighet. Å bytte tettinger er ikke moro, og krever i de fleste tilfeller at du tar av toppen. Men jeg har sett ett bilde hvor det brukes et verktøy for å klemme fjørene, uten å ta av toppen. Jeg kjører til Nor-bil (nå MekonomenLillehammer) og spør Fred (som har skrudd CX så lenge CX har eksistert) om dette verktøyet. Njaa, han hadde nok hatt noe slikt engang , men det var nok kastet nå. Skrur jo ikke slikt lenger :roll: - "Men bruker den olje da?" spør han. Det visste jeg ikke, hadde jo kun kjørt bilen i tre dager. Nei han trodde ikke noe på tettings-teorien våres. De motorene der er ikke kjent for det. "Nei det høres ut som uforbrent diesel" sier mannen...?????? Hva!!!! Du får løsne skruene på dieselpumpa og vri den litt mot dreieretningen...

Som sagt så gjort, etter 8-10 forsøk er bilen nå så godt som eksosfri :D :D Hurra,, Å motoren går så jevnt og fint at det er nesten trist å tenke på at jeg var så nær å sprette den opp.....Anbefalles
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Må bare legge til, for de som har lyst til å prøve, at det er meget små marginer om å gjøre her. Så ikke gi opp med en gang, den blir veldig bra etter endel forsøk.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Jeg har tenkt endel på hvorfor det blir slik, og først tenkte jeg at det hadde med slitt dieselpumpe å gjøre. At den mister litt trykk slik at dysene ikke åpner i tide. ?? Kanskje?? Men så tenkte jeg på reg-reim og pumpe-reim, de vil jo etterhvert strekkes noe, men jeg får ikke samlet tankene og konkludert med om tenningen da blir tidligere eller senere. Tror det blir senere tenning, noe som passer bra med justeringen som var nødvendig. Men det vil i såfall også si at det er på tide med reim bytte ;-)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by dagmatti »

Hei,

bare så jeg fikk dette rett; var det tenninga du justerte? Til senere tenning? :)


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Tenninga ja, til tidligere. Vri pumpehuset mot dreieretningen av pumpe og motor, og mot klokka når du ser inn på reimhjulet. (toppen på pumpa bakover. )
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Det er to bolter og to muttre som holder pumpa. den nederste er skikkelig lei å komme til (unbraco 6)
har masse Citroèn:-)
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by knut »

Sikker på at det ikke er gamle tannreimer som kanskje har hoppa over ei tann eller flere? Det har jeg vært borti og da blåa motoren spesielt mye på tomgang, men også når en slapp gassen i utforbakker.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

kan selvsagt være hoppa over, var bare en teori det med strekk. men om den har hoppa over er det vel vanskelig å justere den inn igjen. tror ikke det er tilfellet hos meg, da jeg flyttet pumpa max 2mm.
har masse Citroèn:-)
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by Prestige1 »

Justere tenning på diesel? Og jeg som trodde diesel tente på grunn av kompresjon, og hvordan kan den endres? Det er ikke snakk om å endre tidspunkt for innsprøyning her da? Jeg bare spør. Jeg trenger litt oppfrisking av kunnskaper her, så hvis noen kan ta kortversjonen på virkemåte for en dieselmotor blir jeg glad.

Tor Erik
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by tdbugge »

Prestige1 wrote:Justere tenning på diesel? Og jeg som trodde diesel tente på grunn av kompresjon, og hvordan kan den endres? Det er ikke snakk om å endre tidspunkt for innsprøyning her da? Jeg bare spør. Jeg trenger litt oppfrisking av kunnskaper her, så hvis noen kan ta kortversjonen på virkemåte for en dieselmotor blir jeg glad.

Tor Erik
Der kommer vel Jon inn med sin kunnskap tenker eg :D
Tommy D.Bugge
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by tdbugge »

pål wrote:Jeg har som mange sikkert har fått med seg kjøpt meg "ny" break. Den er nå registrert og brukt en uke.

Litt hodebry har den selvsagt gitt meg, og spesiellt har eksosen gitt med grå hår og mang en tung tanke. Symptomene var omtrent slik: uansett motortemp, men spesielt ved kald motor, ga den fra seg en blåhvit røyk og det i enorme mengder. Den smålugget liksom litt i gangen. Etter at jeg begynte å kjøre med den la jeg merke til at det var egentlig nesten ingen røyk ved normal motorbelastning, men derimot ved motorbrem og veldig på tomgang. Det var rett å slett flaut å kjøre i byen og stoppe i kryss, for da veltet det ut igjen :cry: . Flere arbeidskolleger mente dette måtte være ventiltettinger, noe jeg selv også så som en stor mulighet. Å bytte tettinger er ikke moro, og krever i de fleste tilfeller at du tar av toppen. Men jeg har sett ett bilde hvor det brukes et verktøy for å klemme fjørene, uten å ta av toppen. Jeg kjører til Nor-bil (nå MekonomenLillehammer) og spør Fred (som har skrudd CX så lenge CX har eksistert) om dette verktøyet. Njaa, han hadde nok hatt noe slikt engang , men det var nok kastet nå. Skrur jo ikke slikt lenger :roll: - "Men bruker den olje da?" spør han. Det visste jeg ikke, hadde jo kun kjørt bilen i tre dager. Nei han trodde ikke noe på tettings-teorien våres. De motorene der er ikke kjent for det. "Nei det høres ut som uforbrent diesel" sier mannen...?????? Hva!!!! Du får løsne skruene på dieselpumpa og vri den litt mot dreieretningen...

Som sagt så gjort, etter 8-10 forsøk er bilen nå så godt som eksosfri :D :D Hurra,, Å motoren går så jevnt og fint at det er nesten trist å tenke på at jeg var så nær å sprette den opp.....Anbefalles
Bra at det ordnet seg Pål.Går motoren like fint som min da? 8)
Tommy D.Bugge
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Kompresjonen i seg selv antenner ingenting, det tenner først idet dieselen blir sprøytet inn. S å derfor kaller man det å justere tenning når man justerer dieselpumpa,eller innsprøytningstidpunktet om du vil.

Like fint som din Tommy, er vel ikke mulig å få til, når din er totaloverhalt og min har gått xantall hundretusener :roll: :D Men den rykker ikke slik som den gjorde, å det er bra. Og den ryker også vesentlig mindre.... SAMTIDIG som jeg fikk til bake det karakteristiske ketchup/T2 draget (juhuu :D )
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by dagmatti »

Hei,

som du sier, det begynner å smelle idet dieselen blir sprutet inn. Smellet ble her omtalt som tenning, altså justerer du når du spruter inn justerer du når det smeller=tenningen. :D

Normalt tror jeg du får litt bedre effekt av litt tidligere tenning, men det blir mere lyd, mere slitasje og ujevnere gange. Men bare til en viss grad så klart. :)


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

men det blir mere lyd, mere slitasje og ujevnere gange.
Ja, ja og ja, men.... Tenningen skal vell heller ikke være så sen at man får ujevn gange og røyk, eller hva? Trikset er nok å finne en mellom ting :D
Å 100% riktig får du vel ikke til med mindre pumpe og dyser er overhalt, reimer byttet, ventiler justert og "tenninga" justert etter klokke, å da flyr 1000lappene fort :cry:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by jonsto »

Tenningen på dieselmotorer er når innsprøytingen skjer (som dere korrekt skriver) NESTEN. :wink: Vi har og gjøre med en forkammermotor, og der tenner dieselen i forkammeret først og så resten av cylinderen. Dette gir litt senere tenning og mykere gange sammenlignet med direkte insprøytede motorer. Men dette har ingenting å gjøre med det som Pål snakker om.
At du får en "spenstigere" motor med litt tidligere tenning er nok riktig. Hva som har forårsaket at tenningen er blitt i seneste laget er ikke godt å si. Pål er jo inne på en ting. Jeg har heller ingen tro på at reima har hoppet over. Da måtte det nok mer justering til. Men en annen ting som bør være med i tankene er åpningstrykket på dysene. Høyere åpningstrykk vil gi senere tenning.
T2 en som Siv bruker er litt dau av seg. Når det blir litt mildere i været må jeg nok eksperimentere litt med den. Kommer med raporter etterhvert.
Men takk for tipset om justeringen av pumpa Pål. Tror du dette kan være noe for vår felles bekjent HH? :wink:
Mvh
Post Reply