Lekkasje varmeapparat

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Sjølvsagt var det på vinteren det skulle skje: lekkasje i varmeapparatet. 1984 CX break turbodiesel serie 1. Har fem av seks hefter av verkstedhandbøker, det mangler den som omhandler varmeapparatet.
Noen som har erfaring i å demontere varmeapparat på serie 1? Det er ikke maken til serie 2. Finner jeg verkstedhandbøker på internett?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by jonsto »

Den delen som registeret sitter i er vel noenlunde lik? Demontering av konsollen derimot er noe annerledes. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd "Martins Supersealer" først. http://www.fosstrade.com/
Min Blåmann lakk som en sil. Dugget ned rutene på 3 sekunder. Måtte bruke 2 puter, men nå har det vært tett i flere år! Prøv det om du tror på det eller ikke. :wink: :) Hadde det vært på en tid av året med en normal postgang skulle jeg sendt deg to puter i morgen, men......
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Dessverre er det ikke likt på serie 1 og 2. På serie 2 kommer slangene inn på høgre side av midtkonsollen og ved bytte av register skjærer en bare en firkanta åpning i varmeapparathuset og trekker registeret ut. På serie 1 derimot gå slangene direkte fra motorrommet og inn midt i varmeapparatet et sted og det er ikke mulig å se hvordan det er oppbygd innvendig. Jeg bestiller det produktet du foreslår,Jon og håper på det beste, sjølv om jeg allerede har prøvd "flytende kork" kjøpt på Mekonomen som ikke hjalp noe, lekkasjen har bare blitt værre og værre.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by jonsto »

Har meget gode erfaringer med dette stoffet. Ring og snakk med mannen du. Si du fikk tipset fra Andy's Bildeler. Det er han kompisen min som jeg leier verkstedplass av.
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Ringer første hverdag i det nye året. Ligger det ikke verkstedhandbøker på nettet, veit du eller noen andre hvor jeg i tilfelle finner det?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by jonsto »

knut wrote:Ringer første hverdag i det nye året. Ligger det ikke verkstedhandbøker på nettet, veit du eller noen andre hvor jeg i tilfelle finner det?
Prøv her: http://www.citrotech.se/ Under CX og Manuals.
Mvh
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by tdbugge »

jonsto wrote:Den delen som registeret sitter i er vel noenlunde lik? Demontering av konsollen derimot er noe annerledes. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd "Martins Supersealer" først. http://www.fosstrade.com/
Min Blåmann lakk som en sil. Dugget ned rutene på 3 sekunder. Måtte bruke 2 puter, men nå har det vært tett i flere år! Prøv det om du tror på det eller ikke. :wink: :) Hadde det vært på en tid av året med en normal postgang skulle jeg sendt deg to puter i morgen, men......
Mvh
Puter??
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by jonsto »

tdbugge wrote: Puter??
Ja, stoffet er i en liten plastpose som ser ut som ei pute. :wink:
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Har hatt akkurat hatt Martins Super Sealer på kjøleanlegget, bilen står og "godgjør seg", så nå er jeg spent!!!!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by Göran W »

Du har väl kört den riktigt genomvarm så att medlet blandats med allt vatten??? Att bara hälla i det gör ingen nytta - tvärsom kan det bli svåra proppar i kylaren! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Jada, den sto og gikk på tomgang en times tid. Etter brukerveiledningen minst 15 minutter. Har ikke brukt bilen i dag, men kommer tilbake med rapport om resultatet seinere.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by jonsto »

Og hvordan gikk det?
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Lekkasje varmeapparat

Post by knut »

Veit ikke sikkert. Brukte først 1 pose Martins......, det hjalp ikke. I desperasjon helte jeg på 2 bokser kanel, det hjalp. Det ligger fortsatt igjen litt fuktighet i bunnen av varmeapparatet, og det kan være årsaken til noe dugging på siderutene, men det har avtatt.
Post Reply