Turboen VIRKER !!!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Turboen VIRKER !!!

Post by seggan »

T2-en har hatt en kranglete turbo. Uansett instilling av turbotrykket, er det bare ugang. Saa jeg fjernet turboboosteren og satte inn et roer, og VOILA :D :o :D ...den gaar som ei kule !!!

Var en tur paa Levanger igaar og fikk proevd den, ingen fusking eller hosting. Kan det vaere at turboen faar for lite bensin med forhoyet turbotrykk? Den har ikke katalysator.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by pål »

såvidt jeg har forstått: Feil (øket) turbotrykk , feil (svekket) bensintrykk , feil motstand (snart tett) eksosanlegg. Om du øker turbotrykket mer enn toleransene i resten av motorkomponentene kan håndtere vil du få symptomer du ikke ønsker, det sier seg selv. Høyere trykk vil vel skape et behov for mer bensin, grovere/nyere eksos. Muligens endringer i styring av tenning og innsprøytning. Alt henger sammen i motorstyringen.
har masse Citroèn:-)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

86 CX Turboen min fusker,ved gasspådrag.Har trodd at de har vært sensorer eller plugger/ledninger.Forige eiger trikset selve turboen ved a skrue inn ein skrue,å fikk eit voldsomt drag.Har dette ein samenheng med fuskingen?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by pål »

På disse er det oftere kluss med ledninger og kontakter som er årsak til fusk. Sliten luftmengdemåler er også festlig. Dessuten er disse motorene svært sensitive på pluggtype, elektrodeavstand og ikke minst pluggledninger. Masse muligheter her altså.
har masse Citroèn:-)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

Hvilken elektrodeavstand er de?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by pål »

Husker ikke hvor stor den skal være. 0.8 eller noe slikt tro? Men prinsippet med den type tenning og coil krever at elektrodeavstanden er lik på alle fire pluggene. Ellers vil man få svært ujevn gnist.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by dagmatti »

seggan wrote:T2-en har hatt en kranglete turbo. Uansett instilling av turbotrykket, er det bare ugang. Saa jeg fjernet turboboosteren og satte inn et roer, og VOILA :D :o :D ...den gaar som ei kule !!!

Var en tur paa Levanger igaar og fikk proevd den, ingen fusking eller hosting. Kan det vaere at turboen faar for lite bensin med forhoyet turbotrykk? Den har ikke katalysator.

Hvor mye øker du trykket?

Luftmengdemåleren henger nok med ganske langt, så motorstyringen vil se den økte luftmengden. Men dysene på turboen er ikke laget for noe særlig over 200hk... så alt over dette vil medføre for mager blanding. Lyser varsellampe for bankesensor når du gir mye gass?

Du kommer deg rundt problemet enten med større dyser eller høyere bensintrykk. Bensintrykket er enkelt å øke, det styres av fjæra i regulatoren på common railen (dilig å bruke common rail om en bil fra 80-tallet i disse dager... :D )


-m
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

Nå har eg funnet ein føler på støtfanger framme,er vel ein utetemp føler.Ledningen var kuttet tvers av.Er dette ein føler i forbindels med innspruten (kaldstart)?Bilen er omtrent umulig å starte.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by jonsto »

Utetemp føler. Sitter på venstre side av radiatoren. Har kun med utetemp instrumentet på dasjbordet å gjøre. Blinker når temp er under 3 +.
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

Men hvor er føleren til kaldstarten?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by pål »

På toppen, en av de tre som sitter mellom innsugsportene, hvilken vet jeg ikke.
har masse Citroèn:-)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

Er de mulig å feilsøke den?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by RN »

Kan de ligge på ein ventil eller to?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Turboen VIRKER !!!

Post by jonsto »

Den til kaldstarten mener jeg sitter i bakkant av motoren helt til høyre. Er det ikke to som sitter sammen der? om det er den nedre eller den øvre husker jeg ikke. Tar du av kontakten får du full Choke. Skal sjekke mer på formidagen.
Mvh
Post Reply