Fjærbeinslagre?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by Black Lemon »

Hadde bare litt problemer med å skjønne nytten av laveste stilling i forbindelse med service/rep. og lurte derfor på om det var meningen å kjøre med denne..
Denne stillingen benyttes når man skal kjøre under låste veibommer på vei til fjellet. Jeg har selv hatt god nytte av dette en høstkveld tidlig på 90-tallet.

Jeg har hatt god erfaring med Bøhm. Aldri nei når jeg spør om de kan hjelpe meg og prisene er det heller ikke noe å si på synes jeg. Lykke til!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

pål wrote:For å slippe å tenke på shimsing ville jeg gått for brukte armer med brukte lager fra danmark, da shimsen er der for å ta opp differansen mellom støttehylse/lager/lagersetet i armen. Å plukke shims på måfå har lite for seg. Dessuten varierer det etter årsmodell om det er løse shims eller varierende dim på ytre "tetningsring" (og da mener jeg selvsagt ikke gummien)
Plukker ikke shims på måfå. Shimsingen går på stramming av lageret. Gjøres på samme måte som når du setter til framhjulslager på en bakhjulstrekker, bare at du bruker shims i stedet for å sette til en mutter for så og slakke den litt. :wink:
Hadde forresten ikke armer. :(
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Poenget mi (som nok ikke kom fem) er at man kan umulig vite hvilken dim man trenger på forhånd. Da summen av brukte og nye deler ikke kan måles før man faktisk har alt sammen for hånden. Om Man ikke vet hvilken dim man skal ha så spiller det ingen rolle, det blir feil uansett. Ergo, ;det enkleste og riktigste blir enten ferdig sammensatt komplett arm fra CXBasis eller brukt komplett fra Danmark.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Elementært min kjære Watson, elementært. :wink: :) :)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by Asle »

pål wrote:Jeg vet fra sikre kilder innen klubben, at mindre slitasjeskader i armen fikses med "kjemisk metall" (tror det er en tokomponent masse), nye lagre og tettinger. Om ikke skaden er for stor er det slettes ikke sikkert at du trenger nye armer, men slipper unna med noen hundrelapper i deler pluss jobben.
Er det noen her som vet hva dette "kjemiske metallet" heter og hvor man får tak i det?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Asle wrote:
pål wrote:Jeg vet fra sikre kilder innen klubben, at mindre slitasjeskader i armen fikses med "kjemisk metall" (tror det er en tokomponent masse), nye lagre og tettinger. Om ikke skaden er for stor er det slettes ikke sikkert at du trenger nye armer, men slipper unna med noen hundrelapper i deler pluss jobben.
Er det noen her som vet hva dette "kjemiske metallet" heter og hvor man får tak i det?
Lages vel av flere fabrikker. Den jeg har kommer fra Scantech. Men få tak i det som er beregnet på aluminium. Det jeg har leveres i staver på ca. 20 - 25 cm lengde og ca. 2 cm i diameter. Du kapper av en passende bit og knar det sammen. Staven inneholder metallpasta og herder. Det er også meget viktig at du er MEGET NØYE med RENGJØRINGEN! Slip og puss og vask med Lynol eller Aceton.
Husker ikke navnet på det jeg har, men det har jeg brukt til det samme som du trenger det til, samt på en påhengsmotor der eksossystemet var opptært.
Det er vel en aluminiumvariant av denne jeg har:http://www.nordenolje.no/no/products.as ... 57444#prod
Men det ser ut som e bare har en som kan brukes på alt nå.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Da har nye fjærbein ankommet. Når jeg finner rom i budsjettet, blir de byttet. Foreløpig vurderer jeg Bøhm, eventuelt ringe og høre med Tor Tinholt i Lunde - fant navnet hans i "Anbefalte verksteder"-tråden her inne (noen som vet om han er aktiv enda?). Ser ut til å være i grei stand, men hadde satt pris på om noen med mer erfaring tar en kikk på bildene..
Lurer på: Bør jeg bytte lagere selv om selger mener de er i bra stand? Ser armene komplette ut? Noe mer som trengs å skaffes før montering? Planlegger å be den som får oppdraget med å montere dem, også ta jobben med å sette i smørenipler (har ikke gjengejern selv).
P4250453.jpg
P4250453.jpg (46.66 KiB) Viewed 2472 times
P4250454.jpg
P4250454.jpg (42.43 KiB) Viewed 2472 times
P4250456.jpg
P4250456.jpg (54.75 KiB) Viewed 2472 times
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Flere bilder.. (fikk bare lov å legge til 3 per post, så det ut til..)
P4250457.jpg
P4250457.jpg (45.69 KiB) Viewed 2472 times
P4250461.jpg
P4250461.jpg (45.17 KiB) Viewed 2472 times
P4250464.jpg
P4250464.jpg (52.45 KiB) Viewed 2472 times
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Joda, opphengslagrene ser da greie nok ut. Blir lagrene dårlig begynner stålskiva å spise på aluminiumen. Men jeg anbefaler deg følgende: Skaff deg en gjengestang og et par skiver som ikke er større enn stålskiva dra til og beveg arma opp og ned. da kjenner du fort hvordan ståa til lagrene er.
Når det gjelder selve hjullageret ville jeg tatt de ut av arma og gitt de litt fersk grease. Dette hvis du kan dreie de rundt uten å høre noen ulyd.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Joda, opphengslagrene ser da greie nok ut. Blir lagrene dårlig begynner stålskiva å spise på aluminiumen. Men jeg anbefaler deg følgende: Skaff deg en gjengestang og et par skiver som ikke er større enn stålskiva dra til og beveg arma opp og ned. da kjenner du fort hvordan ståa til lagrene er.
Når det gjelder selve hjullageret ville jeg tatt de ut av arma og gitt de litt fersk grease. Dette hvis du kan dreie de rundt uten å høre noen ulyd.
Mvh
Takk for svar. Får kjøpe gjengestang neste gang jeg er på Biltema..
Hjullagrene gikk greit rundt, men skal grease dem - evt. be mannen som monterer om å gjøre det.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Hjullagrene gikk greit rundt, men skal grease dem - evt. be mannen som monterer om å gjøre det.
Bare et lite tips. Løsne skruene som holder hjullageret med en papegøyetang før du bruker umbrako nøkkelen.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Nå har jeg hatt en veldig positiv prat med Tor Tinholt Nilsen i Telemark, og han tar gjerne jobben. Så da er planen å ta en første EU-kontroll hos NAF, og dra til Telemark med bærearmer og eventuell mangellapp om ikke alt for lenge.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply