Hvor lenge holder drivakslingene...?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by ingkogni2 »

Jo. Dem holder til dem byner å lage lyd ved maks rattutslag + ca 60.000 km med frisk kjøring... I mitt tilfelle var di ca 60.000 km oppbruk klokka 0300 natt til 1.mai etter å ha levert 2 heim fra fest og på vei for å plukke opp 3 til... Bra man har venner med 91 mod Nissan Patrol som kan komme å slepe klokka 4 på natta.... :mrgreen:

Siste 3 km før det var slutt så banka og smalt det ved kjøring rett frem. Skal bli intresant å se hva som faktisk har skjedd inni leddet. Har med vilje latt det gå til det røk for å finne ut hvor lenge det faktisk holdt... Noen må jo offre seg for vitenskapen :lol:

Overtrøtt natt-hilsen fra IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by jonsto »

Rart dette med drivaksler, men det er en kjennsgjerning at å kjøre med hull på mansjetten forkorter levetiden betraktelig. (Mistenker ikke ingkogni2 for det). :roll: :wink:
På min første RS så røk først den ene kuleholderen, og ikke lenge etterpå den andre. Men etter å ha hatt diverse CXer som bruksbil har jeg ikke hatt noe drivakselproblem. Så jeg gjør som ingkogni2, kjører til det stopper. Men jeg er Falck medlem og slipper å basere meg på at gode kammerater skal være tilgjengelig hele tiden. :wink: :D :mrgreen:
Skal bli spennende å høre hva som er i stykker.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by Citrusen »

Har aldri byttet noen akslinger så fort. Men en lærer seg jo til å ikke spinne i gang på asfalten med fullt ratt utslag hver gang. På TRD Turbo 2 som fatter kjøpte når den hadde gått 14000km. Den blei bytta drivaksler ved ca 250 000km. Gikk mye med tilhenger.
Clutchen holdt faktisk over 500 000km. Så ting har vel litt med kjørestil å gjøre.

Er også medlem av NAF og det er ganske kjekt når en kjører eldre bil synes jeg.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by ingkogni2 »

Jeg aner jo ikke hvor langt akslingene har gått fra dem var ny, men jeg har kjørt 60.000 MED knakklelyd i dem... Har heller ikke hull i mansjettene som jeg veit. Har ikke fått annmerking på EU på det... Bruker jo å bli ganske grisete rundt mansjetten om den har hull...

Bra jeg tok Turboen ibruk i går sånn at jeg har en ekstra bil....

Er forresten Naf-medlem jeg også, men hva er vittsen med å bruke en gratis-berging når man har noen som skylder deg en tjeneste og er ute og kjører om natta fra før.... :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by jonsto »

Er forresten Naf-medlem jeg også, men hva er vittsen med å bruke en gratis-berging når man har noen som skylder deg en tjeneste og er ute og kjører om natta fra før....
:D Må si som Danskene: Det har du sku kraftig meg rett i. 8)
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by ingkogni2 »

Da har jeg fått ut akslingen. Såg ruskete ut. Den sirkelen som de 6 kulene står inni var blitt delt rundt hele der den ene halvparten var i en del, og den andre halvparten av ringen var blitt tygd opp i 5 mm store biter... Alle 6 kulene lå løst inni mansjetten. Mansjeten var revna hele veien rundt på den tynne siden heeeeelt inntil strammebåndet. Dette har skjedd etter jeg bytta olje og filter for 3000 km siden, for da sjekka jeg alle mansjettene fysisk, og fant ingen revner.

Em kompis av meg hjelpa meg med å bytte mansjetten om montere nytt ledd (fant et under benken i garasjen som kjentes tight og fint ut, og som hadde hel mansjett. Grov ut mesteparten av det gamle fettet, og pakka på med nytt fett og på med nye strammebånd. Nå må jeg bare finne tak i et nytt støttelager for drivakslingen og få bytta det, så kan jeg montere sammen igjen. Kunne sikkert kjørt videre med lageret som sto på der, men da rissikerer jeg at om 5000 km, så ryker det også, og da må jeg demontere halve bilen igjen. Ekstra tungvint når man har den store typen innerknute som ikke går å få ut uten å skru av stabilisatorstaget og jekke opp fronten på motsatt side slik at stab-staget havner i en possisjon der man får til å trekke leddet gjennom...

Kommer bilder av hærligheita når jeg harfått vaska dem litt...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by jonsto »

Jaha. Da var det kuleholderen som hadde tatt kvelden. Er vel helst det som skjer. Mansetten kunne jo ha blitt ødelagt etter at knuten pakket sammen. Da er det jo mansjetten som må "dra" hjulet rundt. Støttelageret er jo et standard lager 6006 2RSR. Krymperingen heter RL 245314. 8)
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Hvor lenge holder drivakslingene...?

Post by ingkogni2 »

Selvfølgelig... Tenkte ikke på at den kan ha blitt vridd av etter havariet. Resten av mansjetten så egentlig ganske bra ut, så stussa litt over at den var revna, og så var den revna inna for trekkspillet... Vanlighvis revner dem jo i en av knekkene....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply