CX med lite rust, hva skal man gjøre?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

CX med lite rust, hva skal man gjøre?

Post by gopp »

Jeg er litt rådvill.

For en tid siden bestemte jeg meg for å få meg en CX som bruksbil, da helst en med 25 bensinmotor, slik at jeg kunne trekke tilhenger med bla. løpsbilen min. Jeg fant en -91 TGI ute på et jorde, som i første øyekast så ut som et håpløst prosjekt, men ved nærmere ettersyn viste seg å være meget bra i forhold til rust. Den var dessuten gått lite, men har stått stille i over 5 år. Dette er på ingen måte en vogn som bare er å kjøre avgårde, for hydraulikken må gåes over, og det er noen mindre bulker som burde vært rettet. Men som tidligere biloppretter har jeg sveiset så mye rust at jeg vet at det mest tidkrevende (eller kostbare, om man ikke gjøre jobben selv) man kan gjøre på en en bil, er nettopp å reparere rustskader på en skikkelig måte.

Nylig kom jeg over en -84 TRI, også den med lav kilometerstand og lite rust, og jeg har valgt å ha denne som bruksbil. Den krever også endel jobb for å være en driftsikker bil som ikke ruster opp, bla. en hellakkering. Før alle hyler om at jeg ikke kan ha en serie 1 bil som bruksbil, kan jeg berolige med at jeg ikke bruker bil i jobben, og på vinterstid nesten ikke kjører i det hele tatt, så med varm garasje og stell vil den nok vare i mange år likevel.

Det er ikke bare disse CX'ene som jeg har mange av, men også 7 italienske biler, som også skal ha stell. Jeg har ikke økonomi eller vilje til å sette arbeid bort, så jobben må gjøres av meg. Det blir derfor uaktuelt å sette i stand to stk. CX Break, så TGI'en må gå. Selvkost på bilen er 5.000,-, inkludert et helt interiør (bilen er varebil), og hvis jeg ikke får dette for den, blir det mer lønnsomt for meg å hugge den, slik at jeg har et komplett delelager til Break. Bare en hel bakramme er jo verd en god del, likeledes svingarmer og hydraulikk. Jeg innser at det ikke er lønnsomt å sette bilen i stand for å selge den videre med fortjeneste, men det er en veldig god anledning til å få seg en god Break til eget bruk. Jeg har også en -89 TRD (t2) motor som kan følge med, dersom noe føler seg kallet.

Skal jeg hugge? Det føles slett ikke riktig, for det er ikke mange CX igjen på veien.

Edit: Jeg fikk en SMS nå, så det kan tenkes det blir en løsning :P
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply