Turbo 1/turbo 2

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Turbo 1/turbo 2

Post by RN »

Eg vil sette inn turbo 2 motoren i turbo 1èrn min pga.manglende oljetrykk på motoren som sitter der.Skal overhale denne motoren skikkelig,Men når eg likevel har liggende turbo 2 motoren,er de greit å bruke denne.Turbo 1èrn har to svinghjulfølere,mens turbo 2èrn har ein føler.Spørsmålet er:må eg skifte heile ledningsnettet?eller er de andre muligheter.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by ingkogni2 »

Uten at jeg har noen som helst peiling utover generell forståelse av innsprøytning, så vil jeg tro at du må skifte begge ECU'ene (innsprut og tenning) og kabelharvene til begge systemene... Om T2-motoren står i en delebil, så burde det være relativt enkelt å flytte over...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by mads »

RN wrote:Eg vil sette inn turbo 2 motoren i turbo 1èrn min pga.manglende oljetrykk
Av uklar årsak er dette en ulykke mange gir seg ut i. Intet passer. Absolutt intet. Vær klar over at motor-nett også er inne i hytta, gjennom et lite hull .. bak instrument brett, som helt riktig er i ett stykke. To ord: glem det.

Is er gjerne usikker på denne årstid, men jeg mener '86 og '87 er de eneste som deler i hvert fall noen bokser og ledninger. Tror manglende trykk er enklere å finne igjen. Uansett; lykke til og gled deg til CXtid :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by jonsto »

Mads, vær klar over to ting. Det finnes ingen problemer, bare utfordringer. Og problemer løses på et par dager, det umulige tar litt lenger tid. :wink: :D :D
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by Göran W »

Inte för att jag har försökt men..... De enda anslutningarna som faktiskt sitter PÅ motorn i en T2 är tändlägesgivare (svinghjulfølere), insprutare, tändspolarna och tempgivare!? Hmmm... knacksensor? Oljetrycksgivare och oljetemp ingår väl inte i kabelhärvan för tändning/bränsle? Den ena tändlägesgivaren går väl bara till varvräknaren på T1(och den kan man klara sig utan)? Tändlägesgivarna i sig är identiska oavsett om det är EN eller TVÅ. Vad kan gå fel????? Borde fungera utmärkt med original T1 kabelhärva (kanske andra anslutningar men samma funktion). Om du däremot tar med kabelhärvan från T2-motorn kan du få problem och tvingas byta allt..........
Rätta mig om jag har fel!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by pål »

Göran stikker av med 1.premien tror jeg :D
har masse Citroèn:-)
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by maast »

Göran W wrote: Den ena tändlägesgivaren går väl bara till varvräknaren på T1(och den kan man klara sig utan)?
Nei, her tar du nok feil Göran. På motorer med to givere er den ene for og gi posisjon en gang pr omdreining, mens den andre teller tenner på startkransen slik at motorstyringen har en mer nøyaktig kontroll på tenningstidspunkt (tror det er 145 tenner) men den må ha et referansepunkt å starte fra.

På nyere motorer med bare en giver er en av tennene på startkransen lavere enn resten slik av giveren får ett lavere spenningssignal hver gang denne tannen passerer giveren og motorstyringen kan regne seg fram til riktig posisjon på veivakselen med bare en giver.

Når det gjelder andre muligheter enn å skifte ledningsnettet så er det to muligheter. Det letteste er å montere skrue og avkjenner til giveren på svinghjulet til T2 motoren og montere den andre giveren på T2 motoren. (evt. flytte over svinghjulet.)

Den andre muligheten er og bytte tenningsboksen (AEI), klippe opp deler av nettet til motorstyringen og lodde sammen. Tror at styringen til bensin kan brukes men er ikke helt sikker, uansett dette er en jobb der du må begge koblingsskjemaene for å koble dette sammen.

Mvh Stig M
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by RN »

Da flytter eg over komponenta fra T1 over på T2 motoren og prøver, Raport kommer.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by RN »

Har nå satt inn T2 motoren,og startet på første forsøk.Alt ser ut til å fungere.
De var en del jobb.Byttet girboks med den føleren eg manglet,svinghjul,slanger og styr med kaldstart,dyserekka med tilbehør.
De ble eit problem med tempføler for kaldstart,for de var de på T1,men ikke på T2.Den plaserte eg i plata på motorvarmer,med sukse.
Håper de går like greit å registrere den (EU kontroll).:D
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by Göran W »

RN wrote:Har nå satt inn T2 motoren,og startet på første forsøk.Alt ser ut til å fungere.
De var en del jobb.Byttet girboks med den føleren eg manglet,svinghjul,slanger og styr med kaldstart,dyserekka med tilbehør.
De ble eit problem med tempføler for kaldstart,for de var de på T1,men ikke på T2.Den plaserte eg i plata på motorvarmer,med sukse.
Håper de går like greit å registrere den (EU kontroll).:D
Hoppas du inte tänker använda motorvärmaren för då kan det bli startsvårigheter!!!!! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Turbo 1/turbo 2

Post by RN »

Motorvarmer er intakt.Føleren sitter i den store pluggen ved siden.Prøvde bilen igjen nå når den var kald,og startet forbausende lett.Nesten som om den var ny.Går litt på kaldstart,så går den ned på litt under tusen omdreininger.Hører bare et jamt sus.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Post Reply