Startproblemer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

gopp wrote:Begge regulatorene er defekte. Vanlig trykk på slike dyser er som regel ca. 2,5 bar, men jeg vet ikke hva det skal være på CX.
Trykket har vel egentlig ikke med CX og gjøre, men med L-jetronic. Og der har jeg jo fortalt at det står: Tryckregulatoren er en membranstyrd överströmningsventil, som alltefter motortyp är istalld på 2,5 eller 3,0 bar.

Når jeg ser på bildet av trykkregulatoren så er det en fjærbelastet membran med ei plate som stenger for returen. Hva om denne platen er av gummi som har utvidet seg? Da vil ikke trykket løfte den høyt nok og returen blir strupet. Skulle prøve å scanne disse sidene, men scanneren slo seg vrang.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Startproblemer

Post by dagmatti »

Hei,

en ting jeg ikke tenkte på; kan det ha vært morkne/hullete slanger i bildet her, slik at railen med regulatoren har stått uten bensin/delvis uten bensin, og dermed luft inni seg? Hverken regulator, dyser, eller bensinpumpe tåler å lagres tørt, så har det stått tørt en stund kan det være problemet. Har vært borti dette et par ganger, og særlig pumpene dør kort tid etter at de tappes tomme for bensin..


-m
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Da kan jeg opplyse at jeg har sjekket trykkregulatoren. Brukte trykkluft-
slange med trykkregulering. Åpnet som den skulle på 2.5 bar!
Har ikke trykket som pumpa leverer med, noe å si?
Sitter der en katt inne i railen?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Startproblemer

Post by gopp »

PLI wrote:Da kan jeg opplyse at jeg har sjekket trykkregulatoren. Brukte trykkluft-
slange med trykkregulering. Åpnet som den skulle på 2.5 bar!
Har ikke trykket som pumpa leverer med, noe å si?
Jeg tror ikke pumpa kan levere for mye trykk, for regulatoren skal regulere både maks og min trykk. Det at den åpner ved 2,5 bar er mindre interessant enn hvilket trykk den stenger på, for du mistenker jo at trykket ut på dysene er for høyt.
Sitter der en katt inne i railen?
:)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

gopp wrote:Jeg tror ikke pumpa kan levere for mye trykk, for regulatoren skal regulere både maks og min trykk. Det at den åpner ved 2,5 bar er mindre interessant enn hvilket trykk den stenger på, for du mistenker jo at trykket ut på dysene er for høyt.
Nu tänker du nog fel..... Tryckregulatorn sitter på returen och kontrollerar bara maxtryck! Kan inte påverka minimitryck. :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Startproblemer

Post by dagmatti »

Hei,

synes 2,5 høres fornuftig ut, men det skal endre seg med undertrykk og overtrykk i manifolden. Trykket synker voldsomt når man ikke gir gass, og det skal bensintrykket tilsvarende. Når turboen lader skal trykket tilsvarende opp. Du kan jo sjekke om det synker med undertrykk, f.eks. med å suge på trykkslangen.

Pumpa i seg selv dersom pakninger/motor/etc. er i orden kan nok gi 10 bar glatt (har ikke tall på dette, men konstruksjonen i seg selv er laget for å kunne gi høye trykk).



-m
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Jeg gir meg ikke med dette med for høyt bensintrykk. Tidligere har jeg
etterlyst hva pumpa normalt skal gi, uten at noen mener noe bestemt .
Noen mener det ikke er en relevant problemstilling, ettersom
reguleringsventilen ordner rett trykk uansett. I dag besøkte jeg
verkstedet som sjekket dysene. De opplyser at pumpa skal gi 6 bar. Inn
på dysene skal det være 2.4 max 3.0 bar. Med så høyt trykk som 6 bar,
og uten å klare å være i stand til å redusere det , får motoren alt for mye
bensin, og blir som eieren sur!
Reduksjonsventilen virker! Jeg prøver på ny med å kople proff trykkmåler
rett på slange fra pumpa igjen. Trykket øker og øker, da det passerer 11 bar
ryker slangen fra trykkmåleren ut av slangeklemma - spruten står "himmelhøyt"!
Pumpa skulle altså gi 6 bar? Hva den egentlig var i stand til å prestere, er
jeg ikke villig til forsøke en gang til!
Nå anser jeg meg selv som en glad amatør på området, men når trykket blir
så høyt på ene siden, klarer tydeligvis ikke trykkreguleringsventilen å redusere
trykket lavere enn til 6 bar over railen. Jeg forsøker nå å få tak i ny pumpe.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Startproblemer

Post by dagmatti »

Som sagt over, pumpa gir nok glatt 10 bar... (det er ingenting i designet som begrenser dette).

Hvis ventilen din virkelig åpner på 2,5 bar, vil ikke trykket bli høyere enn dette. Den er kanskje som en defekt termostat, som åpner delvis på riktig temperatur..? :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Må nesten si som en på TV: "No blir det spanande. Fylj med i neste boken". :D :D
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Ja, og du, hvis det blir med å skifte pumpe så må du opperere den gammle og se om du finner noen årsak.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Startproblemer

Post by pål »

Jeg prøver på ny med å kople proff trykkmåler
rett på slange fra pumpa igjen.
Hmmm, som sagt av andre her tidligere, hva pumpa klarer å gi av trykk spiller ingen rolle, om bensintrykksregulatoren virker. Om det er slik du har målt tidligere er det ikke rart om du måler høyt trykk. Som, ihvertfal, Jon har nevnt to ganger må du sette inn ett T-stykke slik at den opprinnelige kretsen er ivaretatt, og du har ett uttak til manometeret. All annen form for måling blir feil. Om du kobler slik og måler trykk høyere enn 2,5-3bar er det noe som blokkerer enten i rail-en, ventilen eller returslangen.

Altså : slange fra pumpe til T-stykke , en slangestubb bort på rail , og en slangestubb til manometer.
har masse Citroèn:-)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

Antar att du monterat tryckmätaren på en T-koppling precis före railen? Har du prövat att lämna returen (efter regulator) helt öppen? Sätt på en kort slang ner i en flaska. Kanske är returledningen klämd någonstans så att bensinen inte kan strömma tillbaks till tanken och då hjälper det inte hur bra reduceringsventilen fungerar!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Startproblemer

Post by trymgreg »

Har du prøvd å skifte innsprøytningscomputer/modul (den som er under/bak hanskerommet inne i bilen!), med en som du vet fungerer?
Må være fra samme bil (modell/år).

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Startproblemer

Post by pål »

Ja, han har koblet fra returen og sluppen den ned i kanne, og ja computer er forsøkt byttet med annen :cry:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Startproblemer

Post by pål »

Jeg leser igjennom en gang til å ser jo at du har koblet inn manometer riktig.....

Begynner å bli litt vrient å komme med forslag.

Men kan gi deg en litt artig historie : En kamerat av meg hadde kjøpt seg delebil, en Break TRI automat. Opprustet og jævlig men helt klart masse brukbart. Eneste problemet ; hver gang man prøvde å sette den i gir (fra neutral til D) stoppet motoren. Prøvde å ruse den opp litt slik at den hadde litt mer enn tomgang når man skulle sette i gir, men det hjalp ikke. Om man var rask på labben og dro spaken rett fra N til Revers gikk det greit og det var bare å rygge. Etter masse knoting, endel telefoner og mer leting/feilsøking kommer jeg borti kabelen til svinghjulsføleren, motoren stopper momentant. Litt lenger ned ser jeg at denne kabelen er skjøtet med sukkerbit, denne var bare irr og gruff, byttet den og bilen gikk som en drøm.

Mener ikke at det er noen direkte paraleller her, men spesiellt det elektriske på disse kan gi en masse nye grå hår :cry:
har masse Citroèn:-)
Post Reply