Startproblemer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Nå har jeg også skiftet til en -ikke bare ny- men "uberørt av menneske-
hender ny pumpe". Samme resultat.
Hva kan gå galt her?
-Slangene inn på pumpa har forskjellig dim. fra retur og kan ikke forveksles?
-12V ledning (fra stikk v/ innsp.computor videre bakover og inn på + pumpe)
- jord fra karrosseri inn på pumpe.
Fremdeles ett vanvitttig trykk som ikke lar seg redusere under 6 bar over railen!
Reduksjonsventil som i manges påsyn vittelig virker!
Jeg tror jeg finner meg en annen hobby!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

Har du bytt rail?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Kanskje det ikke sitter en katt i railen, men div. små mus? :?
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Nei. Men jeg har blåst m/trykkluft gjennom den. Tettet alle dyseutganger
osv. Akkurat railen er oversiktlig, altså ingen katt eller for den saks skyld - mus.
El. tror jeg, men hva/hvor??? Hjelp!
Last edited by PLI on Wed 09 Jun, 2010 23:49, edited 1 time in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Tror egentlig at det er på tide at du alierer deg med høyere makter. :)
Ellers er det noe som heter TIF som kan volde besvær. :evil:
Hadde vært morro og prøvd å måle max trykk på en bil der en vet at det fungerer. Skal til Trondheim i morgen, men dette begynner egentlig å bli såpass interesant at om du ikke er kommet lenger i løpet av morgendagen skal jeg se hva jeg kan gjøre på fredag eller lørdag. Har Prestigen stående på verkstedet så det er bare å koble opp.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Startproblemer

Post by ingkogni2 »

Jeg har googla litt på L-Jetronic ... Fant et avsnitt om bensintrykkregulatoren.

Fuel Pressure Regulator
A key component of the system is the fuel pressure regulator, which works with the fuel pump to maintain a steady pressure relationship between the fuel line side of the injectors and the intake manifold. It is located mounted to the fuel rail (fuel manifold).
Since the fuel is metered by the ECU by altering the amount of time the injector is held open, the volume of fuel injected would vary if there was a pressure difference between fuel supply and the intake manifold under different conditions. When there is a high vacuum in the intake manifold, such as at high rpm, the pressure in the fuel system must be reduced. When there is low pressure in the intake manifold, such as at low speed or full throttle operation, the pressure in the fuel line must be increased. The essential requirement is that the pressure differential remains the same under all circumstances, so that only the time the injector is open determines the amount of fuel injected. In order to maintain desired fuel pressure, excess fuel is returned to the tank by a separate line from the pressure regulator.

Kilde: http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... eZOIbUvPsK

Skisse av en regulator: http://laursen-online.dk/x1-9/graphics/fpress.gif

Såvidt jeg kan forstå, så skal trykket i railen falle propsjonalt med at vakuumet i manifolden øker (eller at trykket faller).

Var det sånn at du ikke har kaldstartdyse?

Siden det er en plugg som er tørr, så tror jeg egentlig at bensintrykket etc er slik det skal være, men kan det være tennings-CPU'en som tuller, eller at injection-CPU'en lar 3 av dysene være åpen alt for lenge? Skal vell gå ann å måle veldi genkelt med et multimeter, eller prøvelampe ved å nappe av kontakten på dysen, og se om den har konstant spenning osv...

Kommer også til å tenke på at det kan være noe med kaldstart-systemet... Om kaldstartfølerern ikke gir riktig verdi, vil ECU'en (som flere har nevnt allerede) la dysene være åpne for lenge i forhold til hva som er nødvendig... Hvorfor en plugg da er tørr kan jeg ikke helt tenke meg fram til... Må nesten være enten et problem med signalet til de 3 andre dysene.

Øm jeg har forstått det rett, så er det slik at dysene har konstant + og - styres av ECU'en. Om kabelen fra ECU til 3 av dysene på en eller annen måte kommer i kontakt med jord, så vil dem stå åpne hele tiden... Jeg ville prøvd å ta ut dysene og teste dem og se om dem åpner og lukker i samme mønster eller om det er 3 av dem som gir mere/lengere åpninger...

Trøtt hilsen IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Startproblemer

Post by dagmatti »

Hei,

ja det er som du sier inkoni2, og som sagt over før, feil å bare måle trykket på regulaoren uten å sette på riktig trykk på manifold inngangen på den også. Når du prøver å starte bilen synker trykket i manifolden med nesten 1 bar, og det er det trykket den åpner for da man må måle; det bør ikke være 2,5 bar men 1,5 bar. Hvis det ikke er katter og mus i railen, og trykket er høyere enn 1,5 til 3 bar fra start til full belastning betyr det at det er katter og mus i regulatoren istedet... det er mulig den åpner og slipper luft gjennom, men bensinen skaper turbulens forbi katten, og når musene passeres har trykket for lengst kommet opp i 5-6 bar. Bytt trykkregulatoren. Men for all del, det virker jo som det er noe muffins med tenninga på syl 3 også /ref. gnistundersøkelsen din); bare at hvis du får den til å gå på 3-4 sylindre vil vel motet stige noe for å ta fatt på resten. :wink: :lol: :D

Forresten utrolig rart at det skal være noe muffins bare med 1 av tennpluggene! Noen som har kommentarer på dette :?: :!:



-m
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Jeg føler nå behov for å klargjøre hvor i prosessen jeg befinner meg.
Det har etterhvert blitt flere sider og mange innlegg. Følgende er status:
- Jeg har et problem knyttet til for høyt bensintrykk over dysene.Trykket
har jeg målt til 6+ bar. Det skal være 2.4 bar. Trykket målt direkte
ut fra pumpa er 11+ bar (Da røk slangeklemme og trykkslange )
- Har skiftet til ny pumpe med samme resultat.
- Har sjekket/byttet mellom 3 trykkreguleringsventiler. De ser ut til å
fungere. Åpner med sjekk av luft på 2.5-3 bar. De er også i stand til
å redusere trykket over railen fra 11+? bar til 6+ bar. For å eliminere
eventuelle hindringer på returen, lar jeg returbensinen gå fritt ned i
en kanne.
- Dyseverkstedet som kontrollerte og renset dysene opplyser på min
forespørsel at pumpa skal gi et trykk på 6 bar. Trykket over railen
skal være 2.4 bar og, reguleringsventilen reduserer uten at motor går.
- Railen er tatt av (åpent jernrør) og sjekket for ulumskheter.
Gir pumpa(ene) rett trykk? Fungerer red.ventilen som den skal? Det
som jeg finner litt rart, er at ingen steder omtales eks.vis hva normalt
trykk for pumpa bør være. Det eneste som sies er at reg.ventilen åpner
mellom 2.5-3 bar. Er den i stand til å redusere et hvilket som helst trykk?
Pumpa går all den tid motoren går. Går den med samme trykk hele tida?
Er der andre ting -strøm/rele eller ventiler som påvirker trykket? Det
jeg nå krysser fingrene for, er at Jon tar en måling og at de parametre
som framkommer her, gjør meg i stand til å komme videre. Problem-
stillingen vedrørende syl. nr 3 og tørr plugg får komme senere.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Re: Startproblemer

Post by jank »

Gnist på en sylinder?

Du må ikke ta det som en fornærmelse,men jeg må bare spørre om du har riktig type pluggledninger.
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Da klarte vi å kople trykkmålerinstrumentet på en annen Turbo, om enn
ikke T2. Leser av 6 bar over railen, samme som på min.Tørre plugger.
Her skulle det være 2.4 bar. Nå begynner jeg og lure på om jeg er forledet
av "sakkyndige"? Kanskje reduksjonsventilen er avhengig av vakum og at
motoren må gå for at den gir optimal reduksjon? Vi var desverre ikke i
stand til å starte bilen, slik at dette kunne klargjøres. Da er det vel bare å
begynne på nytt. Har god gnist,masse bensin, men den kommer tydeligvis
for tidlig gjennom dysene.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Startproblemer

Post by gopp »

Det er ikke mye vakuum som skal til før du har simulert at motoren går, så du kan bare ta slangen av innsuget og suge
på den. Trykket bør da endre seg.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

[quote="PLI"]Da klarte vi å kople trykkmålerinstrumentet på en annen Turbo, om enn
ikke T2. Leser av 6 bar over railen, samme som på min.Tørre plugger.
Her skulle det være 2.4 bar. Nå begynner jeg og lure på om jeg er forledet
av "sakkyndige"? quote]
I går kjøpte jeg meg et proffsett for måling av bensintrykk på injeksjonsbiler. :D Koblet det opp på -82 Prestigen. Under kinning gikk trykket opp til 2,7 bar. Da den startet sank det til 2,5 bar. At det kan være forskjellig på turboer er mulig. Det kan jeg ta en test på i kveld eller i morgen.
Mvh
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Dette er direkte pinlig!. Vi amatørerer skal holde oss vekk fra å eksperimentere! Etter gårdagens måling på annen bil, som gav tilsvarende avlesning som på min, gikk rullegardinet opp! I dag har jeg sjekket måleinstrumentene jeg har henvist til, opp mot bruk av kompressor og reduksjonsventil.
Biltemas trykkmåler gav fullt utslag ved 1 bar. Det proffe viste 6 bar ved ca 3! Beklager og unnskyld til alle dere som har brukt mange "grå" på dette. Problemet er likevel det samme, men da kan antageligvis trykket elimineres som årsak?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Kom til å tenke på en ting. Enkelte plugger tåler ikke å bli våte. Har du tilgang på en annen bil som er i orden? Kan du flytte dine plugger dit og se om de fungerer der?
Gidder ikke og se bakover i tråden, men pluggledningene dine er de originale eller av Biltema typen?
Tror forresten at det kan være en ide og flytte dine komponenter en for en over til en bil som går. For å se om den også gir opp. Dette for å elimeinere komponentfeil. Tror det er lettere den veien enn å flytte andre veien.

Mvh
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

I går kveld ringte Cato meg og ba meg se på følgende i Haynes.
Side 265 rele nr 57
side 266 rele nr 57 heter Fuel calculator!!
side 298 wiring diagram ser en at dette er forbundet til bl.a 142 Ign. ECU og 660= Computor?
Dette har vel med kjørecomputoren å gjøre? Jeg har hatt releet ute, sjekket kontakter og det ser ok ut. Jeg fikk startet motoren, men den går like forferdelig som før , og spyr ut svart røyk! Dette releet har jeg aldri hverken lest eller hørt om tidligere! Nå får jeg ikke tak i nytt rele før jeg drar på ferie på onsdag. Tips mottas fremdeles med takk.
Post Reply