Automatkasse Pallas 2400

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Automatoljan: Ett "vanligt" byte ger bara 2-3 liter av de ca 7 liter som lådan rymmer! Om man byter varje 10000 km under hela bilens livslängd så är det ok. Om man inte är SÄKER på hur detta skötts genom åren bör man "fluscha systemet" dvs koppla loss ledning från automat till automatoljekylare med motorn gå på tomgång och låta oljan rinna ut där samtidigt som man fyller på ny olja genom röret till oljestickan. När oljan är helt klar och röd stänger man av och skruvar ihop alltsammans. Starta igen - dra spaken sakta genom växellägena och efterfyll till rätt nivå.
OBS! Det kommer att gå åt ca 10 liter olja vid detta byte.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Asle wrote:Automatoljan: Ett "vanligt" byte ger bara 2-3 liter av de ca 7 liter som lådan rymmer! Om man byter varje 10000 km under hela bilens livslängd så är det ok. Om man inte är SÄKER på hur detta skötts genom åren bör man "fluscha systemet" dvs koppla loss ledning från automat till automatoljekylare med motorn gå på tomgång och låta oljan rinna ut där samtidigt som man fyller på ny olja genom röret till oljestickan. När oljan är helt klar och röd stänger man av och skruvar ihop alltsammans. Starta igen - dra spaken sakta genom växellägena och efterfyll till rätt nivå.
OBS! Det kommer att gå åt ca 10 liter olja vid detta byte.
Takk for oppskrift på å skifte all oljen, når det gjelder disse ventilene for girskiftet, er det noen som kan beskrive hvordan jeg angriper disse?, jeg vil helst se at girkassen er perfekt før jeg tar ut drivverket slik at jeg vet at alt er i orden før jeg setter sammen igjen.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Jeg ser at det har vært mange innom tråden men ingen har skrevet noe tips, det må da være noe hær som kan noe om automatkasser, evt kan gi tips om hvor jeg finner hjelp??
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by jonsto »

Må først få si at automater ikke er min sterke side. Men siden jeg skrur sammen med Amerikanerentusiaster har jeg hørt mye om fenomenet. :D Men på dem er det som regel avtapping på Converteren.
Den metoden som er beskrevet først i denne tråden kan vel kalles "flushing" av systemet. Kan være på sin plass på bilen din, Asle, som står mye. Da settles (settling er at smuss synker til bunnen i en beholder fyllt med veske når den står rolig :wink: ) oljen i Converteren og smusset samles og avleires der.
Tok en titt i verkstedmanualen for CX og fant om oljeskift på side 294. Står at det gjelder ZF 3 HP 22 kassa. Oljen som skal brukes er Total Dextron D20-356.
Det skiftes ca. 2,5 liter olje hver gang. Oljen tappes fra tappeplugg på kasse og diff. (?) Det fylles på 2 l ny olje. Så startes motoren, etter å ha dradd gjennom gearene lar en den gå med 800 Omdr/min i nøytral med håndbrekket på :wink: Fyll på olje til max merket.
Når oljen er varm (etter en kjøretur) skal oljen stå litt høyere. 190 mm fra toppen av kassa. (Måles ut på peilepinnen fra stopperen og ned).
En "sliter" vel ikke ut oljen, så skiftinga er for å få ut smuss som kommer fra chlutchene og tannhjulene. Hvis Clutchene begynner å slire vil det begynne og lukte brent av olja. Dette er en så stygg lukt at en ikke kan unngå å kjenne den. Da er overhaling av kassa på tide.
Om du velger å bruke "flushing" metoden eller ei så bør du kjøre deg en lengre tur først slik at oljen blir skikkelig varm og smusset som har settlet seg i Converteren løses opp og blandes med oljen. Går ut fra at det er et filter inne i kassa en plass? Dette bør i så fall skiftes etter opperasjonen.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Tusen takk for innlegg Jon, bør jeg tappe av så mye olje det er mulig og så fylle på 2 liter rett før jeg flusher?
Ellers fant jeg igjen en tidligere tråd om stemplene, så den kan jeg følge.
Det lille "problemet" jeg har med kassen er at den slår litt når den girer fra 2 til 3 gir, dette skjer bare når jeg drar på mye gass under aksellerasjon, og må derfor slakke ned like før den girer for å unngå dette "rykket", for meg virker det som giringen tar for lang tid, slik at motoren rekker å ruse seg litt før 3 gir koples inn, kan dette være pga trege stempler?
Det er ingen stygg lukt av oljen og automaten funger helt fint ellers.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by tronde »

Litt om 3HP22 fra Peugeot.

http://www.onlinefreeebooks.net/automot ... g-pdf.html

Nedlastingslink et stykke ned på siden.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Da er automatkassa "flushet", det var vanskelig å se forskjell på den gamle og nye oljen, men jeg kjørte gjennom 9 liter likevel.
Fylte så også på QMI til slutt. Skiftet også motorolje og filter med det samme, sommerhjul ble satt på , og i samme slengen ble bremseklossene foran skiftet. De var slitt ned til 2mm alle klossene, helt lik slitasje på alle fire, det er et godt tegn på at stemplene ikke sitter fast eller går tregt, det er ikke slik på de nyere bilene jeg har hatt der det er bare tt stempel og glidesystem. Nei, det er mye bedre bremser på CX en, og så er faktisk kjappere å skifte klosser på den i tillegg :D .
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Da er drivverket utmontert, delt opp og vasket rent. Motor vasket grundig og lakkert, likeldes motorommet, nye rør er laget av Jon og venter på å bli montert i morgen, skruer og detaljer er pusset rene, noen detaljer er varmforzinket og lakkert. Automatkassa ble demontert idag og undersøkt av en som kan ZF kasser. Han konkluderte med at lamellene og kassa forøvrig så ut som ny, ikke verst etter 160000Km og 29 år, konklusjonen ble at vi kunne spart oss for å åpne hele kassen, da blir det bare å rense opp controluniten å sette sammen kassa igjen. Pakningssettet han hadde med var til bakhjulsrtrekk, så det ble ingen sammenmontering av automaten idag. Nytt sett bestilles på Mandag, og jeg håper at jeg kan komme igang med sammenmontering av hele drivverket neste helg.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by rundgren »

Asle wrote:Da er drivverket utmontert, delt opp og vasket rent. Motor vasket grundig og lakkert, likeldes motorommet, nye rør er laget av Jon og venter på å bli montert i morgen, skruer og detaljer er pusset rene, noen detaljer er varmforzinket og lakkert. Automatkassa ble demontert idag og undersøkt av en som kan ZF kasser. Han konkluderte med at lamellene og kassa forøvrig så ut som ny, ikke verst etter 160000Km og 29 år, konklusjonen ble at vi kunne spart oss for å åpne hele kassen, da blir det bare å rense opp controluniten å sette sammen kassa igjen. Pakningssettet han hadde med var til bakhjulsrtrekk, så det ble ingen sammenmontering av automaten idag. Nytt sett bestilles på Mandag, og jeg håper at jeg kan komme igang med sammenmontering av hele drivverket neste helg.
Dette høres ut som noe å være stolt av :-)
Et bilde når du er ferdig, kanskje?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Dette høres ut som noe å være stolt av :-)
Et bilde når du er ferdig, kanskje?[/quote]

Skal ta noen bilder idag, nå er de fleste delene og karrosseriet foran traversen vasket og børstet rene, det gjennstår å demontere navene og øvre bærebroer og regjøre disse, og skifte alle lagrene, motoren er grundig rengjort og børstet ren før ny varmebestandig rødfarge ble påført, skal bli artig å sammenmontere alt uten å bli særlig skitten på fingrene :D Det som er bak traversen får vente til i høst/vinter, da skal tannstang ut og alt skal rengjøres i detalj der, da er jeg ferdig med mekanisk gjennomgang på hele bilen, nye rør over alt, varforzinket bakramme, nye hjullagre, oppheng osv. Ny lakk er også ønsket før ferien men får se om det blir tid, litt rustsveising på bakluka og nedesrt på V bakskjærm, samt skifte av halve H bakskjærm, ellers er det bare små lakkskader siden forrige lakkering for 7 år siden :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by jonsto »

Er dset virkelig gått 7 år siden den ble lakkert? Pokkern som tiden går.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

jonsto wrote:Er dset virkelig gått 7 år siden den ble lakkert? Pokkern som tiden går.
Mvh
Det er akkurat 7 år siden jeg begynte å sveise, den ble lakkert på høsten og montert på våren 2006, dvs det året treffet var på Larkollen tror jeg.
Den rusta som er synlig nå har vært der i 5 år, og det har ikke kommet noe på andre steder siden den gang, håper og tror derfor at dette er den siste rusta som er igjen. :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

Noen bilder under jobbingen, mye gjenstår :-)

http://cx.zapto.org/gallery/Demontering ... allas-1983
Last edited by Asle on Sat 26 May, 2012 12:40, edited 1 time in total.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by jonsto »

Du begynner å få det travelt om du skal bruke den til Mo i Rana neste helg.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automatkasse Pallas 2400

Post by Asle »

jonsto wrote:Du begynner å få det travelt om du skal bruke den til Mo i Rana neste helg.
Mvh
Pakke fra CX basis ligger på posten, rent og fint, bare å skru sammen nå, hvis alt går glatt så kan jeg kjøre ut av garasjen på Onsdag :-) , men så var det alle de grønne og gule ledningene da, og en og annen blå og brun da.... skal tro hvor de skal plugges inn :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply