Biltema eksos på 2,5 gti t2

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by dagmatti »

Hei,

har bytta alt bak katalysatoren på t2'en nå, og har bare brukt biltema deler. Kan opplyse om at det går fint, men det var jo noe jobb, pluss at jeg har brukt litt "feil" deler bak bakpotta. Selve bakpotta jeg bruke er 13cmx62cm, med ett 2,5" rør inn og ut. Rørene ut fra frampotta/katalysatoren er 48mm x 2. Jeg har brukt en 2x 51mm til 1x 63mm foran potta. Ut fra katalysatoren var det faktisk bare 44mm, så jeg bruke en liten stigeovergang her.

Potta jeg kjøpte er altså 2cm mindre i diameter men 8cm lengre enn den originale. Hadde vært litt enklere med 12,5cmx42xm potte, siden det hadde blitt mere plass, men tenkte at den større potta kanskje dempet mere lyd. Det ble plass, men anlegget går noe lengre ned mot bakken enn før.

Bak bakpotta dummet jeg meg ut litt; jeg brukte 2,5" røret helt frem til slutten, hvor jeg satte på 1x til 2x rør deleren. Dette medfører at man lett ser at røret er delt fra et stort til 2 mindre. Bare kosmetisk, men likevel... Jeg skal kjøpe et par 48mm bøyer, og flytte deleren slik at man ikke ser at det er delt.

Lydmessig ble det ikke så stor forskjell; det nye funker helt ok slik sett. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by jonsto »

Og så sager du et hakk og slår inn slik at eksosen går ned mot veien i stedet for rett ut bak? :wink: :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by dagmatti »

Hehe, ja det er nok på planen, men først må jeg gjøre om litt på rekkefølgen på rørdelene bak der. Det er jo en "fordel" med biltemadelene, at man kan ta det meste fra hverandre på mange plasser. :D

Men mens jeg holdt på så måtte jeg nesten spørre meg selv om hvorfor det er brukt to små rør istedet for et stort. Noen som har noen god forklaring på dette? Utrolig mye mere tunvint/dyrere å holde på med to altså.... :twisted:

-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Men mens jeg holdt på så måtte jeg nesten spørre meg selv om hvorfor det er brukt to små rør istedet for et stort. Noen som har noen god forklaring på dette? Utrolig mye mere tunvint/dyrere å holde på med to altså.... :twisted:

-m
Tøffere? Mere sportslig? Kan egentlig ikke se noen praktisk grunn.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by jonsto »

Hvordan gjorde du det forran bakerste potta? Der røret er opphengt med to store O-ringer? Laget du røret flatt eller?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by dagmatti »

Hei,

jeg kan ta et bilde neste gang jeg kjører ut bilen tenker jeg.

Jeg har gjort ting så likt slik det var igrunn. Jeg tok festene fra det gamle anlegget og sveiset på, slik at det henger slik som før. Biltema har fester som man kan skru/sveise på å få kjøpt også, og fester som man skrur på (klemmer rundt røret med armer ut på hver side tror jeg) er nok å foretrekke da det blir mindre jobb med tilpassningen. Totalt er det 2 lange rør fra katalysatoren på 64 og 72 cm, og 4 bøyer på 45 grader, altså 2 pr. eksosløp. Dette går inn i en splitter fra 2x 51 til 1x 64mm. 48mm røret passer inn i 51mm røret på splitteren viste det seg. :)

Det henger noe lavere på det laveste punktet enn før, og det skyldes delvis denne splitteren som jeg har montert rett på potta. Det gjør at jeg ikke få "sving opp igjen" så raskt, og vinkelen på røret ut fra potta er ned mot bakken. Men det er ikke problematisk. Hadde jeg tatt en sving oppover igjen i ett 64mm før jeg satte på splitteren hadde jeg unngått det.


-m
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by Adelsøn »

...og når jeg tenker på at jeg tok ei ny, rustfri originalpotte fra Turbo'n, kuttet røret, snudde potta bak fram og satte på Cherry'n... Hadde komplett rustfritt (uten rust, ikke rustfritt stål) anlegg på delebilen, restene er kastet...
Skal jeg skamme meg, eller?...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by jonsto »

Skamme deg? Du burde få fruen til å legge deg over knærne og bruke spanskrøret. :mrgreen: :mrgreen:
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by RolandM »

jonsto wrote:Skamme deg? Du burde få fruen til å legge deg over knærne og bruke spanskrøret. :mrgreen: :mrgreen:
Synd Adelsøn kastet restene, ellers kunne hun brukt dem i stedet for spanskrør! :lol:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by dagmatti »

Jeg har noen meget rustne rester jeg kan låne bort altså.... :lol:


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by pål »

Neste innvestering i garasjen blir vel rørbøyer, slik at jeg kan kjøpe rør i meter og knekke til selv 8) . Har nå snart alt annet, inkl firehjuls-hjulstillingsmåler :D
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by jonsto »

pål wrote:Har nå snart alt annet, inkl firehjuls-hjulstillingsmåler :D
Er et must for folk som bor utenfor allfarvei. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by pål »

Jepp :wink: Det er jo nesten fire km til nærmeste verksted,,,så....
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by ingkogni2 »

Bare for å spore tilbake på tema.... :mrgreen:

Hva måtte du ut med for eksos på biltema?.
Har eksoslekkasje + rusta bakpotte + at anlegget vrir seg og ligger og slår ved pådrag i høyresving...
har jo ikke kat på min, men er vell sikkert samme alt anna på T1 og 2 m/ og u/ kat?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Biltema eksos på 2,5 gti t2

Post by dagmatti »

Tjaaa... si det. Jeg pleier å kjøpe så mye rart når jeg først er der at det blir problematisk å finne ut hva ting faktisk koster. :oops:

Potta kosta 398, den som er litt kortere koster vel 349. Så er det noen hundringser for rør og bøyer. Tror nok det ender opp på mellom 1000 og 1500. Jeg har en hel haug med deler jeg skal levere tilbake, tok med litt for mye av det meste. :lol: Det blir litt siden jeg har så mange bøyer, og dertil tilhørende klemmer. :) Hvis man sveiser mere kan man fint klare seg med mindre; jeg har skrudd alt sammen.


-m
Post Reply