GTI på Finn

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: GTI på Finn

Post by rundgren »

I går var jeg på en meget hyggelig visitt hos Charlotte (kan jo ikke skrive annet når hun har innrømmet at hun leser her, hehe :-)

Fikk ikke start på bilen, sjøl etter å rota nede i strømpa til starteren og lagt ledning på plusspolen. Nytt batteri som var ladet natta før. Så kan virke som om det stemmer at den må byttes. Dermed har jeg ikke kikka under bilen. Men jeg tok en kikk etter rust der jeg kunne: Takluka har en del bobler rundt, og det blir visstnok litt fuktig i taket ved mye regn. Litt bobler er det også rundt frontrute og karm førerdør. Hadde oppe teppene, og det er en del rust i gulv førerside. Det har vært reparert rust på passasjerside, så greit ut nå men hva som skjuler seg under den svarte guffa som er smørt på vet jeg ikke. For øvrig har det blitt lagt takpapp mellom teppe og golv.. Mystisk. Teppe førerside var også bløtt..
Bakluka så grei nok ut, det var montert plastbeslag nederst - så såvidt littegrann rust under, men trolig ikke voldsomt mye.
Bagasjerom OK, minus høyre innerskjerm der det var et hull med kjeks rundt. Fukt i filtteppet rundt innerskjermen også.
Har mobilbilder av det meste av dette hvis noen er interessert...

Det positive er at bilen fremstår relativt velholdt ellers, og automatkassen er visstnok i god stand og skifter mykt. Førersete er ikke originalt VIP, og matcher ikke resten (men jeg har et OK et som en eventuell kjøper kan få gratis.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: GTI på Finn

Post by Ro-ien »

Synd den trenger ny starter for å kunne sjekke den skikkelig. Kan jo få mange overraskelser både med henhold til nivåreguleringen, automatkassen og understell, for å nevne noe... :? Men ellers ser den jo prima ut da, bortsett fra bulken 8)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: GTI på Finn

Post by rundgren »

Ro-ien wrote:Synd den trenger ny starter for å kunne sjekke den skikkelig. Kan jo få mange overraskelser både med henhold til nivåreguleringen, automatkassen og understell, for å nevne noe... :? Men ellers ser den jo prima ut da, bortsett fra bulken 8)
Ja, helt klart. Kanskje noen her inne har lyst til å bytte starter for henne for en rimelig penge? Tror nok det må til for at bilen skal bli solgt, hvertfall for noe i nærheten av prisantydning.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Ro-ien
Posts: 35
Joined: Thu 08 Jul, 2010 18:31
Location: Stangeland på Sandnes

Re: GTI på Finn

Post by Ro-ien »

rundgren wrote:
Ro-ien wrote:Synd den trenger ny starter for å kunne sjekke den skikkelig. Kan jo få mange overraskelser både med henhold til nivåreguleringen, automatkassen og understell, for å nevne noe... :? Men ellers ser den jo prima ut da, bortsett fra bulken 8)
Ja, helt klart. Kanskje noen her inne har lyst til å bytte starter for henne for en rimelig penge? Tror nok det må til for at bilen skal bli solgt, hvertfall for noe i nærheten av prisantydning.
Ja, helt enig. Hun skrev til meg og lurte på om jeg visste om noen som kunne. Spurte hun deg?
cbb
Posts: 1
Joined: Mon 20 Sep, 2010 13:31

Re: GTI på Finn

Post by cbb »

Hei alle,
Har nå fått kartlagt tilstanden på bilen noe mer og innser at utropspris var i overkant.
I en EU-sjekk på Auto Elite Billingstad av det som kan testes uten at bilen starter ble det funnet rust på bremserør som må utbedres samt slakk bakstilling.
Det har også vist seg vanskelig å skaffe ny selvstarter, selv Classic Parts kunne ikke hjelpe.
Så, nå venter skraphaugen med mindre noen gir bud!
Bilen står hos Auto Elite ut september måned.
Interessenter bes sende mail da jeg er utenlands for det meste resten av tiden.
Beste hilsen Charlotte
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: GTI på Finn

Post by jonsto »

Startmotor er det da ikke vanskelig å skaffe. Jeg har en helt ny liggende, og skal lett skaffe flere. Skifte bremserør og overhale bakstilling er jo av de enkle ting. Dette burde ikke skremme noen. Synd jeg har så mange fra før.
For eventuelle kjøpere. Jeg kan skaffe overhalte bærearmer bak og rør, og gjerne også starter. Brukt eller ny. Oppgjør skjer til klubben. :wink: :D
Prisen kommer litt an på hvor mye som må gjøres med armene.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: GTI på Finn

Post by rundgren »

cbb wrote:Hei alle,
Har nå fått kartlagt tilstanden på bilen noe mer og innser at utropspris var i overkant.
I en EU-sjekk på Auto Elite Billingstad av det som kan testes uten at bilen starter ble det funnet rust på bremserør som må utbedres samt slakk bakstilling.
Det har også vist seg vanskelig å skaffe ny selvstarter, selv Classic Parts kunne ikke hjelpe.
Så, nå venter skraphaugen med mindre noen gir bud!
Bilen står hos Auto Elite ut september måned.
Interessenter bes sende mail da jeg er utenlands for det meste resten av tiden.
Beste hilsen Charlotte
Jeg kan godt kjøpe noe småtteri fra bilen hvis det går som jeg frykter og det ender opp med vraking.. Kan også demontere for andre her inne hvis noen trenger noe men ikke har tid til å hente selv. Bare å si fra.
Håper jo noen forbarmer seg, men kan virke som om det kan bli litt vanskelig..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: GTI på Finn

Post by gopp »

rundgren wrote:
cbb wrote:Hei alle,
Har nå fått kartlagt tilstanden på bilen noe mer og innser at utropspris var i overkant.
I en EU-sjekk på Auto Elite Billingstad av det som kan testes uten at bilen starter ble det funnet rust på bremserør som må utbedres samt slakk bakstilling.
Det har også vist seg vanskelig å skaffe ny selvstarter, selv Classic Parts kunne ikke hjelpe.
Så, nå venter skraphaugen med mindre noen gir bud!
Bilen står hos Auto Elite ut september måned.
Interessenter bes sende mail da jeg er utenlands for det meste resten av tiden.
Beste hilsen Charlotte
Jeg kan godt kjøpe noe småtteri fra bilen hvis det går som jeg frykter og det ender opp med vraking.. Kan også demontere for andre her inne hvis noen trenger noe men ikke har tid til å hente selv. Bare å si fra.
Håper jo noen forbarmer seg, men kan virke som om det kan bli litt vanskelig..
Jeg håper også at noen tar vare på denne bilen, deler har klubben mer enn nok av, men det er jo snart ikke biler igjen på veiene. Rent økonomisk er det kanskje ikke verd å sette den i stand på et verksted, med den verdien disse bilene har nå, men på sikt vil gode biler bli verd mer. Om ingen andre snur seg rundt og redder denne, skal jeg se om jeg kan finne en temporær løsning. Flere biler er jo ikke akkurat det jeg trenger...
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: GTI på Finn

Post by rundgren »

gopp wrote:
rundgren wrote:
cbb wrote:Hei alle,
Har nå fått kartlagt tilstanden på bilen noe mer og innser at utropspris var i overkant.
I en EU-sjekk på Auto Elite Billingstad av det som kan testes uten at bilen starter ble det funnet rust på bremserør som må utbedres samt slakk bakstilling.
Det har også vist seg vanskelig å skaffe ny selvstarter, selv Classic Parts kunne ikke hjelpe.
Så, nå venter skraphaugen med mindre noen gir bud!
Bilen står hos Auto Elite ut september måned.
Interessenter bes sende mail da jeg er utenlands for det meste resten av tiden.
Beste hilsen Charlotte
Jeg kan godt kjøpe noe småtteri fra bilen hvis det går som jeg frykter og det ender opp med vraking.. Kan også demontere for andre her inne hvis noen trenger noe men ikke har tid til å hente selv. Bare å si fra.
Håper jo noen forbarmer seg, men kan virke som om det kan bli litt vanskelig..
Jeg håper også at noen tar vare på denne bilen, deler har klubben mer enn nok av, men det er jo snart ikke biler igjen på veiene. Rent økonomisk er det kanskje ikke verd å sette den i stand på et verksted, med den verdien disse bilene har nå, men på sikt vil gode biler bli verd mer. Om ingen andre snur seg rundt og redder denne, skal jeg se om jeg kan finne en temporær løsning. Flere biler er jo ikke akkurat det jeg trenger...
Tenkt på det jeg og.. Kan godt være med å ta i et tak, men har ingen gode forslag til hvor vi kan oppbevare den. Spurte Arthur, men han mente merkelig nok at han ikke hadde plass til flere biler ;-)
Tror vi må forte oss - "ut september" er ikke lenge, og når ingen har slått til ennå så er vel ikke sjansen så stor for at det skjer noe de tre dagene vi har igjen..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: GTI på Finn

Post by gopp »

rundgren wrote:
Tenkt på det jeg og.. Kan godt være med å ta i et tak, men har ingen gode forslag til hvor vi kan oppbevare den. Spurte Arthur, men han mente merkelig nok at han ikke hadde plass til flere biler ;-)
Tror vi må forte oss - "ut september" er ikke lenge, og når ingen har slått til ennå så er vel ikke sjansen så stor for at det skjer noe de tre dagene vi har igjen..
Jeg sendte Charlotte en PM i dag tidlig, og stikker ut for å se på bilen i kveld eller i morgen tidlig. Dersom jeg finner bilen "reddbar" og prisen er deretter, skal jeg reparere det som trengs for at den kan få et liv som entusiastbil. Det betyr i så fall at den kommer på markedet igjen til våren, for jeg har ikke brukt for nok en CX. Trolig er det mer penger i å reparere noe annet enn en gammel CX, men jeg orker ikke å se en brukbar CX gå på dynga.

Hvis noen andre som vil ta vare på bilen kommer meg i forkjøpet, blir jeg veldig glad, for jeg har egentlig ikke tid til å ta hånd om denne.
Gopp
-----------------
Har no' CX
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: GTI på Finn

Post by mads »

Kommer man til å vri litt på starteren for hånd..? Tenker her på at noen ganger vil den ikke starte i en bestemt stilling, men snurrer ellers. Antagelig stopper den på samme ubeleilige sted, men i flytte-modus kan det være akseptabelt å måtte pirke i starteren.

(Annen enkel fiks på bil-stopper: Startkransen var skadet på CX'en i barndommen, starteren skrapa ofte. Stoppet bilen på gir samtidig med tenningen for å unngå at mølla stoppa der den helst ville selv. Funka i 8-10 år. Ombygd Dryade-grønn varebil '79 2400 super for de som lurer...)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: GTI på Finn

Post by gopp »

Tilbake fra inspeksjon, sammen med en annen, ikke navngitt CX-nisse ;)

Konklusjonen er at det er mange brukbare deler, særlig løse karosserideler uten rust. Det er ikke mye rust i bærende strukturer, etter det vi kunne se når bilen lå nede, men såpass mye "rufs" at dette ikke er en bil som er verd å ta vare på som en entusiastbil. Det er helt klart for ille å kaste den, men jeg kommer ikke til å ville "redde" den.

Helge (oups, der ble han nevnt ja) og jeg var enige i at det kunne bli en greit bruks-CX, uten for stor kostnad eller jobb. Bilen ser slett ikke så ille ut, og med en ny starter, og litt pleie av bakstillingen, vil dette kunne være en bil man kan nyte 2 - 4 år. Det er i alle fall bedre å bruke opp denne, enn å slakte biler som ikke er rustne (som noen gjør. Fy, skamme seg).

Charlotte er utenlands til torsdag, så jeg lovet henne en tilbakemelding om utfallet da.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply