Hjullager?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hjullager?

Post by Black Lemon »

Plutselig har det kommet en ulyd som merkes spesielt rundt 40-60 km/t som høres ut som om det kommer fra høyre bakhjul. Jeg antar at det kan være et gåent hjullager, eller er det andre ting jeg bør sjekke? Er hjullager bak enkelt å skifte på CX?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hjullager?

Post by gopp »

Black Lemon wrote:Plutselig har det kommet en ulyd som merkes spesielt rundt 40-60 km/t som høres ut som om det kommer fra høyre bakhjul. Jeg antar at det kan være et gåent hjullager, eller er det andre ting jeg bør sjekke? Er hjullager bak enkelt å skifte på CX?
Endrer lyden seg i svinger? Endrer den seg når du bremser? Har du sjekket om alle hjulboltene sitter?

Det kan være bremsene som lager lyd, særlig dersom bilen har vært ute i saltsørpa, og så stått en stund. Bremsene kan også stramme opp hjulet, slik at evt. slakken i lageret blir borte, så her må du teste litt kombinasjoner av sving og brems. Det er mulig du kan høre at lageret er defekt dersom du snurrer hjulet rundt med bile oppjekket også, men det er ikke alltid. Noen ganger må lageret får litt temperatur før lyden inntrer.

Jeg har ikke byttet lager bak, men det ser ut til å være en kurant jobb i følge beskrivelsen her: http://web.archive.org/web/200804040551 ... ER.HTM#Bak
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hjullager?

Post by Black Lemon »

Lyden endrer seg når jeg svinger. Det er mest merkbar når jeg svinger svakt mot høyre. Jeg har ikke sjekket hjulboltene ennå, men skal gjøre det. Bilen har jo vært ute i saltsørpa selv om den har gått svært lite de siste par månedene. Den har bare gått to turer de siste par ukene, men før det gikk den oftere så salt kan være en årsak her.
Last edited by Black Lemon on Tue 21 Dec, 2010 19:43, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjullager?

Post by jonsto »

Fordi om lyden synes å komme fra høyre bakhjul er det ikke sikkert den gjør det. Lyden forplanter seg på de merkeligste måter. For å sjekke hjullager er det best å få bilen opp på en 2 søyler. Da kan du snurre på alle hjulene og få et intrykk av hvor ulyden kommer fra. Du har også muligheten til å trykke tilbake bremseklossene slik at disse ikke subber. Vær klar over at klossene bak har en tendens til å henge seg slik at de ikke går nok tilbake. Skiva kan da bli trykket mot klossen i sving.
Men altså, opp i en bukk og begynn og snurr hjul. ;-)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hjullager?

Post by Black Lemon »

Auda, nå fikk jeg meg et støkk. I det jeg skulle i gang med å snurre hjul i dag, sjekket jeg først hjulboltene. Samtlige fem bolter på høyre bakhjul satt ikke skikkelige fast. Jeg tenkte først på sabotasje da også ventilhetten på dette hjulet var borte, men CXen ligger jo på bakken når den er parkert og med dekslet foran hjulet er det vanskelig å komme til samtlige fem hjulbolter. Jeg har kjørt bil i over 30 år og aldri opplevd at hjulboltene har løsnet. Da står jeg tilbake med en forklaring og det er at jeg kanskje ikke strammet disse boltene godt nok da jeg la om dekk i høst. Jeg sjekket de andre hjulene og også samtlige hjul på XMen, men alle boltene satt som de skulle. Jeg regner med at dette var årsaken til ulyden og kan jo være glad for det, men likevel en klar advarsel om at hjulbolter må sjekkes jevnlig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjullager?

Post by jonsto »

Du er ikke den eneste som har opplevd dette. Har gjort akkurat det samme selv. Glemt å dra over på et hjul etter at bilen ble satt på bakken. Om det kan være til noen trøst. ;-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hjullager?

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Du er ikke den eneste som har opplevd dette. Har gjort akkurat det samme selv. Glemt å dra over på et hjul etter at bilen ble satt på bakken. Om det kan være til noen trøst. ;-)
Jo det er absolutt en trøst. Det styrker jo ikke akkurat selvfølelsen når man opplever slik.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hjullager?

Post by gopp »

Black Lemon wrote:
jonsto wrote:Du er ikke den eneste som har opplevd dette. Har gjort akkurat det samme selv. Glemt å dra over på et hjul etter at bilen ble satt på bakken. Om det kan være til noen trøst. ;-)
Jo det er absolutt en trøst. Det styrker jo ikke akkurat selvfølelsen når man opplever slik.
Og hvorfor tror du jeg nevnte dette med løse bolter som en mulig feil? For en måned siden trodde jeg at hjullageret foran på min Fiat Multipla var dårlig, men det viste seg at hjulboltene ikke var strammet til god nok..... Det er ikke bare deg :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hjullager?

Post by Black Lemon »

Det er godt å høre at det ikke bare er meg som har opplevd dette. Det var en her på forumet som en gang hadde fått det rådet av sin far når problemer skulle søkes løst; "tenk enkelt". Det er et fantastisk godt råd, men så lett å glemme. I dette tilfellet var det hjulboltene som jeg nettopp her på forumet ble anmodet om å sjekke, mens jeg umiddelbart tenke langt mer komplisert, nemlig hjullager.

Hvilken lykke da jeg i går kunne ta CXen på en kjøretur til polet for å handle inn til jul. Det var ikke en gang polkø, men det hadde det ikke vært polkø lille julaften på 30 år i følge en erfaren polkunde.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply