Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by rundgren »

Auto-oversatt side om ombygging av en Break originalt solgt i Kuwait(!): BS autotune CX GTI Turbo 2 Break bi-fuel
Ser ut til at dette firmaet har god erfaring med ulike D/CX/SM motor-moderniseringer..
Sikkert ikke billig, men så får man jo nytt tenningssystem og ny motorstyring med alle de muligheter det gir. Høyere effekt, lavere forbruk, bedre pålitelighet, mulighet for LPG o.s.v..
Drømmen hadde jo vært halvert kostnad per mil (på LPG), samt tjue hester ekstra :-))
Noe å tenke mer seriøst på, eller heller slå fra seg?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by gopp »

Hvor langt kjører du hver sommer i din CX?

For min del betyr endringer på +/- 50% i bensinforbruket på bilene mine kun promiller i det totale budsjettet fordi jeg kjører så lite.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by rundgren »

Ja, kjører nok ikke langt nok til å forsvare LPG for min del. Lurte egentlig mer på hva folk syns om resten av det som er gjort med motoren - kan man regne med høyere effekt/bedre forbrenning/lavere forbruk/bedre pålitelighet?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by citro1cx »

Bilen har tydligvis catalysator. Ved å røske vekk den kunne han kanskje fått 20 hk ekstra, i tilegg til lavere forbruk. Overdimensjonert AC og kjøling drar nok også noen hester. Det som kanskje er mest interessant er letting av svinghjul og total motoroverhaling (uten at det skrives om hva det innbærer). Lettere svinghjul betyr raskere start, men at man mister noe i den andre enden. Men hvorfor ekstra instrumenter, CX turbo har da vel nok lamper som blinker i hytt og pine :lol: :lol: Forresten ser det ut til at det er en serie 2, og den ble aldri levert med 2400 ccm.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by jonsto »

Ville nå heller trodd at han MISTET 20 Hk ved ombygging til LPG. Om Hk har øket så har de også øket ved bensindrift. Å bygge om til LPG er ingen heksekunst, men koster en del. Prisen kan jeg tenke meg er fra 20.000 og oppover. Et minus er at du får enda mindre bagasjerom. Jeg har spekulert på det i mange år. Både på 25 og 22 motorer. Du kjører for halve prisen, men å kjøre på LPG har også sine bakdeler en må være klar over.
At det er innsatt en del nye følere er vel for å få en bedre og mer presis motorstyring.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by rundgren »

Kanskje en liten misforståelse ute og går ang. hva som sto i bilen originalt, men de skriver at det nå står en T2 bensin der. Ser ut som om de har lagt til flere sensorere (EGT hvertfall), pluss endret antall tenner på svinghjulet med det formål å bytte ut motorstyringa med en KdFI e.l: http://tinyurl.com/63h5vd5
Dette høres litt stas ut, vel: "fitted with a freely programmable EFI system which is both fuel (petrol and LPG), ignition timing, boost pressure and idle speed." Med såpass god kontroll på hva som foregår, må det vel være trygt kjøre litt høyere turbotrykk, og man kan vel utnytte 98-oktan bedre?
Hvis man skal ta den helt ut slik som CGAT i UK, så trenger man vel bare det ovenstående minus LPG-injectorer, pluss ett ekstra sett standard bensin-injectorer pluss litt lystgass. Vips 3-400 hk (og da begynner vel morroa med å finne ut akkurat hvor mye drivaksler, girkasse og clutch tåler.)

PS: Har ikke tenkt å begi meg ut på ovenstående galskap, bilen går godt nok som den gjør, men interessant å se på hva som er mulig.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by dagmatti »

jonsto wrote:Ville nå heller trodd at han MISTET 20 Hk ved ombygging til LPG. Om Hk har øket så har de også øket ved bensindrift. Å bygge om til LPG er ingen heksekunst, men koster en del. Prisen kan jeg tenke meg er fra 20.000 og oppover. Et minus er at du får enda mindre bagasjerom. Jeg har spekulert på det i mange år. Både på 25 og 22 motorer. Du kjører for halve prisen, men å kjøre på LPG har også sine bakdeler en må være klar over.
At det er innsatt en del nye følere er vel for å få en bedre og mer presis motorstyring.
Mvh

Ja, mister effekt ved alt annet en god gammeldags bensin. :) Faktum er at også bensinen som selges i norge idag sammenliknet med den som ble solgt på 80 tallet er en god del dårligere, men det er vanskelig å si eksakt hvor mange prosent mindre effekt man får siden det ikke er mulig å finne ut eksakt hvor mye etanol som er blandet inn. Men at det ligger mellom 10 og 20 prosent er vel sikkert, og at etanol har 40% mindre energi pr liter er vel heller ingen hemlighet. At bilene idag derfor bruker mere, går dårligere, og forurenser mere, "for miljøets skyld" er vel heller ikke til å stikke under en stol. :lol: Det som også er litt kjipt er at etanol brenner med høyere temperatur også, og det gir jo noe mindre margin dersom man vil justere turbotrykket opp for å komme tilbake til 168 + gamp igjen. Men har man kontroll på ladeluftempen, evt. med større ic går det vel bra. :)



-m
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by gopp »

Det er nok fullt mulig å øke effekten moderat på en CX Turbo uten å ruinere seg, og det kan også gi en pen miljøgevinst, selv om man bruker bensin.

Dersom man skifter motorstyring, monterer en IC (evt. større IC på T2), og øker trykket, bør ca. 350 Nm og 220 HK være oppnåelig. Dette betinger at motoren er i god stand i utgangspunktet, men dette dreiemomentet er nok smertegrensen til clutchen, og kanskje girkassen. Det er lagt inn store sikkerhetsmarginer i forhold til hva motoren tåler, så med en mer moderne motorstyring kan man nærme seg grensene på hva motoren tåler under forskjellige forhold (bla. temperatur, fyllingsgrad, trykk). Mer effekt enn dette begynner å koste mye, og det vil også gå ut over holdbarheten.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by Göran W »

Enligt många vittnesmål har turbomotorn i original mer än de angivna fabrikssiffrorna, kanske runt 200. Anledningen skulle vara de franska skattereglerna som straffade hög effekt........
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Firma i NL tilbyr modernisering + evt. ombygging til LPG på

Post by rundgren »

Göran W wrote:Enligt många vittnesmål har turbomotorn i original mer än de angivna fabrikssiffrorna, kanske runt 200. Anledningen skulle vara de franska skattereglerna som straffade hög effekt........
Ja, hørt dette fra flere kanter.. Det som hvertfall er sikkert er at enten har bensin Turbo1 oppgitt for lavt antall hk, eller så har Turbo2 oppgitt for få (tipper det siste..)
Turbo2 har jo intercooler og gjør 0-100 et halvt sekund raskere i uavhengige tester, så det rimer ikke at begge er oppgitt til 168hk.

En annen diskusjon som av og til dukker opp er "nye" vs. "gamle" hk-målinger, og forskjellige standarder for måling. CX-en er vel målt etter DIN. Noen som vet hvordan forholdet mellom DIN-målinger og andre metoder er? Hvilke gir høye og hvilke gir lave tall? Er DIN-målinger med reimer, dynamo, hydraulikkpumpe og girkasse montert?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply