CX og individualitet

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

CX og individualitet

Post by Black Lemon »

Når vi tenker på at Citroën CX ble produsert i nesten 1,2 million eksemplarer, forteller det noe om etterspørsel etter individualitet på 1970- og 1980-tallet. Det er jo egentlig helt fantastisk at en så spesiell bil kunne selge i så stort antall. Mercedes 123, som er en gørr kjedelig konservativ bil, solgte til sammenligning i ca. 2,4 millioner eksemplarer, altså ca. kun dobbelt så mange. Når vi i dag snakker om indiviualitet, er det jo bare spill for galleriet. Personlig tror jeg ikke en bil som CX ville hatt muligheter i dagens marked. De som tør å velge noe annet enn den kompakte majoritet, er i et så lite antall at det nesten ikke synes. Hva har skjedd? Når Citroën i dag lanserer nye modeller, forsøker de å legge de så nær tyske biler som overhodet mulig. Dette er jo dømt til å mislykkes! De som vil ha tyske biler, kjøper tyske biler og ikke franske som forsøker å være tyske. Tyske biler er "primitive" i den forstand at de spiller på primitive faktorer som store motorer; altså større - raskere osv. Sånt er jo utrolig endimensjonalt og kjedelig. Det er som å si at det beste boken i et bibliotek er den med flest bokstaver eller flest sider. Man skulle tro at globalisering skapte større mangfold, men det ser jo tvert i mot ut til å skape mer enfold.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX og individualitet

Post by gopp »

En god observasjon Black Lemon!

Det er nok flere årsaker, men produsentene kan nok skylde seg selv i stor grad. Innovasjon er ikke det det en gang var, men har man blitt flinkere?
http://www.coregroup.no/2011/01/brukero ... r-like-ut/

En annen sak er at bil har gått fra å være et symbol på identitet og status, til å være en nødvendighet. At den gjennomsnittlige nordmann oppfører seg som en gjennomsnittlig sau, hjelper ikke akkurat på utviklingen her til lands. Ingen vil vedkjenne seg å ha noe som er dårlig, miljøfiendtlig, eller luksus, for det passer ikke inn i vårt nye samfunn. Da er det tryggest å velge Toyota eller VW, for det har jo naboen.... Og da har man ikke driti seg ut.

Vi kan se langt etter en ny CX, og de som tør være anderledes, bør handle en C6 så snart som mulig.

Innovasjon lenge leve.....?
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og individualitet

Post by jonsto »

Såsant såsant. Dette fenomenet med at alle skal ha det samme blir vi ikke kvitt. Folks flokkmentalitet er på høyde med ulvens. Men det er jo ikke greit å ville velge annerledes heller når tilbudet ikke er der.
Men så lenge designere og ingeniører ikke slipper til, men blir stoppet av økonomer så får vi ha det slik. Fjern de fleste økonomer så blir det bedre. 8) :)
Eller kanskje vi skulle begynne å mobbe de som hiver seg på det mengden gjør? :mrgreen:
Jeg gjør så godt jeg kan i alle fall. Og kommentarer får jeg hver dag. Men er enda ikke blitt svar skyldig. :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: CX og individualitet

Post by dagmatti »

Men husk at ingenting er stabilt her i verden, heller ikke saueflokker. :)

Om noen år kan det hende at det (igjen?) er om å gjøre å ikke ha det samme som naboen. :lol:


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX og individualitet

Post by Black Lemon »

Jeg er jo selv utdannet siviløkonom, riktignok fra slutten av 1980-tallet, men jeg husker jo godt at mye gikk ut på å lære å benytte modeller i analysene. Problemet at at alle benytter de samme mangelfulle modellene. Biler er jo i dag meget teknisk avanserte. Likevel sitter det "markedsførere" og bestemmer hvordan disse skal se ut? Citroën DS ble jo formgitt av en skulptør og "alle" er enige om at den er verdens vakreste bil. Det er jo ganske underlig?

Den artikkelen det ble linket til her er meget god og tar poenget ved roten. Jeg må jo personlig si at jeg har en forkjærlighet til 1970-tallet selv om jeg var kun barn og ungdom i den tiden. Likevel var musikk, filmer, biler og litteratur i en egen klasse den gangen. Det var svært progressivt, inntil 1980-tallet kom som et magaplask med plattheter både når det gjaldt musikk, filmer, biler og litteratur.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX og individualitet

Post by gopp »

Black Lemon wrote: Den artikkelen det ble linket til her er meget god og tar poenget ved roten.
Det skulle bare mangle, da det er min kone som har skrevet den ;-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og individualitet

Post by jonsto »

gopp wrote:
Black Lemon wrote: Den artikkelen det ble linket til her er meget god og tar poenget ved roten.
Det skulle bare mangle, da det er min kone som har skrevet den ;-)
:D Aner man en viss påvirkning? :wink: :D
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX og individualitet

Post by gopp »

jonsto wrote:
gopp wrote:
Black Lemon wrote: Den artikkelen det ble linket til her er meget god og tar poenget ved roten.
Det skulle bare mangle, da det er min kone som har skrevet den ;-)
:D Aner man en viss påvirkning? :wink: :D
Mvh
:D Ja, det hender nok at bildesign er tema ved middagsbordet. Hun har bestemte meninger om hvordan en bil skal se ut, og har hatt en Fiat X1/9 nå i 11 år. Ganske spesielt, i og med at hun aldri har hatt førerkort. Hun er happy med at familien nå har CX som bruksbil, selv om hun ikke får anledning til å kjøre selv.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX og individualitet

Post by Black Lemon »

Jeg skulle på et møte i dag der det ikke var åpenbart hvor man kunne parkere. Jeg måtte derfor parkere rett utenfor for så å gå inn for parkeringsanvisning. Etter å ha blitt anvist hvor jeg kunne parkere av sentralbordamen, fikk jeg kommentarer av en voksen mann som forstod seg på livets viktige ting; han ga meg komplenter for en klassisk og flott bil. Og hva kjørte jeg? Jo en nyvasket sort skinnende Citroën CX 25 GTi Turbo. Kan man tenke seg en bedre oppladning før et møte?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply