Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by rundgren »

...og den får faktisk veldig god omtale. Ikke så mye tysker-bias å spore hos denne journalisten.
Som vanlig med tabloidaviser må man se bort fra overskrift og et par tøvete poenger, og legge vekt på det faktisk saklige innholdet.
http://www.aftenposten.no/bil/biltester ... 962684.ece

Hvis man velger manuelt gir, bør denne bilen lande på godt under 400.000. Hvorfor i all verden kjøper folk Avensis?

"Særpreget bidrar til å gjøre C5 til en av de aller beste i sitt segment. Og fjæringen gjør den til den klart mest komfortable. Kan du leve uten koppholdere og et sportslig alibi er dette en genuint god bil."
Ja, det kan jeg godt leve uten - koppholdere er for amerikanere som spiser på Drive-In McDonalds, og sportslig alibi er for småbarnsfedre med måne og sviktende potens som desperat prøver å klamre seg til ungdom&manndom. Siden de selvfølgelig har dårlig råd etter å ha kjøpt rekkehus og latt kona pusse opp kjøkkenet, ender sånt som regel med bruktimportert BMW 5-serie med minste dieselmotor. Altså blir det ikke sportslig uansett, bare ubehagelig. Hadde de hatt råd til Alpina-utgaven og bodd i et land med mye motorvei hadde jeg kanskje skjønt fristelsen, men som Pepsi vel sa det: "Image is nothing, thirst is everything"
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by BEO »

Jeg er enig i at testen i Aftenposten var positiv, jeg er også enig i Aftenpostens vurdering av det originale Citroen navigasjonssystemet.

Selv har jeg bestilt en C5 2,0 HDI Exclusive Automatic sedan som jeg skal få i uke 12 og gleder meg til det. Og da var det en meget behagelig overraskelse i går å få vite at nå hadde Citroen satt ned prisene pga. den svake Euroen slik at bilen blir 20.000 billigere enn jeg hadde regnet med :D I tillegg har man jo nå innført 5 års garanti...

Prisene for 2,0 HDI Seduction ("vanlig" utgave) med manuelt gir (6 trinn) er nå (kampanjetilbud) 366.900 for sedan og 376.900 for stasjonsvogn. Vis meg en eneste bil som gir så mye for den prisen!!
For de som er vant til stålfjærer og fortsatt vil ha det (stakkars) leveres disse med 1,6 HDI nå for 279.900 for sedan og 289.900 for stasjonsvogn. Ikke stort mer enn en Golf, altså! Her er det "bare" femtrinns girkasse...

(Prisene er fra importørens nettside og altså kommer det litt i tillegg, for mitt vedkommende plusser forhandleren i Kristiansand på 7.900 kr. for frakt og klargjøring inkl. matter og skvettlapper).
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by RolandM »

"Mens den forrige modellen traff Citroën-fans i hjertet..."

Det er vel å ta for hardt i - med mindre man mener at den traff med noe spisst og skadelig... :lol:

Man kan dog være enig i noen av de andre vurderingene hans, men jeg blir ikke imponert over testen generelt - den fremstår ganske overfladisk. Ikke akkurat Teknikens Värld, for å si det slik. :wink:

Men at C5 nå er godt priset kan jeg være enig i!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by rundgren »

RolandM wrote:"Mens den forrige modellen traff Citroën-fans i hjertet..."

Det er vel å ta for hardt i - med mindre man mener at den traff med noe spisst og skadelig... :lol:

Man kan dog være enig i noen av de andre vurderingene hans, men jeg blir ikke imponert over testen generelt - den fremstår ganske overfladisk. Ikke akkurat Teknikens Värld, for å si det slik. :wink:

Men at C5 nå er godt priset kan jeg være enig i!
Jeg har igrunn ikke lest noe Teknikens Värld, nærmeste jeg kommer er vel Motor som dasslektyre (og testene der er helt utrolig kjedelige og uinteressante.) Men føler det ikke blir helt rettferdig å sammenligne Aftenposten som en vanlig tabloidavis med et spesialistblad. Kanskje er det man får i Aftenposten mer å anse som en produktomtale enn en grundig test...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by rundgren »

BEO wrote:Jeg er enig i at testen i Aftenposten var positiv, jeg er også enig i Aftenpostens vurdering av det originale Citroen navigasjonssystemet.

Selv har jeg bestilt en C5 2,0 HDI Exclusive Automatic sedan som jeg skal få i uke 12 og gleder meg til det. Og da var det en meget behagelig overraskelse i går å få vite at nå hadde Citroen satt ned prisene pga. den svake Euroen slik at bilen blir 20.000 billigere enn jeg hadde regnet med :D I tillegg har man jo nå innført 5 års garanti...

Prisene for 2,0 HDI Seduction ("vanlig" utgave) med manuelt gir (6 trinn) er nå (kampanjetilbud) 366.900 for sedan og 376.900 for stasjonsvogn. Vis meg en eneste bil som gir så mye for den prisen!!
For de som er vant til stålfjærer og fortsatt vil ha det (stakkars) leveres disse med 1,6 HDI nå for 279.900 for sedan og 289.900 for stasjonsvogn. Ikke stort mer enn en Golf, altså! Her er det "bare" femtrinns girkasse...

(Prisene er fra importørens nettside og altså kommer det litt i tillegg, for mitt vedkommende plusser forhandleren i Kristiansand på 7.900 kr. for frakt og klargjøring inkl. matter og skvettlapper).
Misunner deg den bilen der, BEO! Selv om jeg er godt fornøyd med Xantiaen jeg har på deling som vinterbil når CXen er i hi, kunne jeg godt tenkt meg en C5 med hydraulikk.. Er det sånn at 2-literne har hydraulikk, og de mindre motorene stålfjærer? Eller er sammenhengen mer kompleks? Vet du forresten hvor mye av de ca. 90-tusen i prisforskjell som kommer fra motor-, og avgifter og hvor mye som er hydraulikk?
Har alltid lurt på hvor mye, om noe, hydraulikk fordyrer en bil. Citroën har vel tradisjonelt ligget lavt i pris, selv på de modellene der alle varianter har hydraulikk, som Xantia, eller?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by BEO »

Hydraulikken fordyrer nok bilen en del, men det som er problemet er jo at de nå bare produserer de dyrere modellene med hydraulikk (dvs de med større motorer). I C5 Serie 2 ble alle levert med hydraulikk, også 1,6 HDI (det er en slik jeg har nå). Jeg har forstått at det er et visst press, særlig fra land med høye bilavgifter, for at Citroën skal sette i gang produksjon av 1,6 med hydraulikk også.
Hvor mye det vil fordyre bilen er ikke godt å si, noe blir det nok, men selvfølgelig vil den uansett bli mye rimeligere enn 2,0-motoren.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by Black Lemon »

C5 med 1,6 HDi må jo virkelig gi mye bil for pengene og i Norge trenger man vel ikke stort mer krefter enn det 16 HDien kan levere. Det går jo for å være meget komfortabel med stålfjærer også, men vi som har kjørt utelukkende hydraulikk i CX og XM de siste 21 årene, har jo blitt varig skadet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by BEO »

Varig skadet er ordet! Etter sammenhengende Citroën-liv (med hydraulikk) siden 1973 har jeg vanskelig for å se for meg noe alternativ. Så får det heller bli litt dyrere.... selv om 1,6 HDI som jeg har hatt to stykker av har vært mer en tilstrekkelig spreke for meg, og med et særdeles behagelig diesel-forbruk. Det blir nok dyrere nå, med 163 hester og automatgir... Men pytt pytt!
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by RolandM »

BEO wrote:Hydraulikken fordyrer nok bilen en del, men det som er problemet er jo at de nå bare produserer de dyrere modellene med hydraulikk (dvs de med større motorer). I C5 Serie 2 ble alle levert med hydraulikk, også 1,6 HDI (det er en slik jeg har nå). Jeg har forstått at det er et visst press, særlig fra land med høye bilavgifter, for at Citroën skal sette i gang produksjon av 1,6 med hydraulikk også.
Hvor mye det vil fordyre bilen er ikke godt å si, noe blir det nok, men selvfølgelig vil den uansett bli mye rimeligere enn 2,0-motoren.
Jeg mente å ha hørt at 1,6HDi faktisk skulle komme med hydraulikk på det norske markedet for 2011-modellen? Men det har åpenbart vært et rykte, da, siden du ikke har fått tilbud om en slik bil hos din forhandler.

Til Rundgren: Teknikens Värld og Auto Motor und Sport (den tyske utgaven, vel å merke, IKKE den norske...) er vel av det bedre man får av bilblader nå, hva angår grundighet i testene, produktkunnskap og ren skriveferdighet. Om man ikke forventer samme kompetansenivå i Aftenposten burde man i det minste forvente at de kan skrive en god artikkel, men det ser dessverre ut som om det er samme omvendte kompetansekrav til norske biljournalister som det er til norske sportsjournalister - de skal helst ikke greie å formulere en hel, sammenhengende og flytende norsk setning på over ti ord uten feil... Det er noen hederlige unntak, selvsagt. Men enig med du: Motor hører ikke med til de hederlige unntakene, og de har en produktkunnskap som dessverre ikke står noe særlig tilbake for Aftenpostens... :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by BEO »

Roland: Jeg har også hørt det ryktet, og min forhandler ringte faktisk importøren, men de sier at det er helt i det uvisse men at det presses på fra flere hold. I så fall blir det neppe før fra modellår 2012.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by BEO »

Rundgren: Vi har faktisk en Xantia også, som fruen bruker til å kjøre på jobb med. Det er en 1998 modell 1,8 16 V berline som har kjørt hele 52.000 km. Den kommer nok til å vare en stund!
Når det blir riktig vemmelig sørpeføre, som vi ahr hatt her på Sørlandet i vinter, er Xantiaen bedre til å ta seg frem enn C5, men det kan jo være det har med (nye) dekk å gjøre....
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by RolandM »

BEO wrote:Roland: Jeg har også hørt det ryktet, og min forhandler ringte faktisk importøren, men de sier at det er helt i det uvisse men at det presses på fra flere hold. I så fall blir det neppe før fra modellår 2012.
Synd, de hadde solgt enda flere biler hvis den kombinasjonen var tilgjengelig. Dette vet nok forhandlerne utmerket godt, men å få importøren til å tenke slik, det tar nok lenger tid... C6 kom jo heller aldri med 2.2 HDi her til lands. Jeg mener for øvrig at den nå kunne ha vært solgt med den nye 2.0'en med 163 hk, og man kunne da fått et visst salg.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by Black Lemon »

BEO wrote:Rundgren: Vi har faktisk en Xantia også, som fruen bruker til å kjøre på jobb med. Det er en 1998 modell 1,8 16 V berline som har kjørt hele 52.000 km. Den kommer nok til å vare en stund!
Når det blir riktig vemmelig sørpeføre, som vi ahr hatt her på Sørlandet i vinter, er Xantiaen bedre til å ta seg frem enn C5, men det kan jo være det har med (nye) dekk å gjøre....
Problemet er vel at moderne biler leveres standard med alt for brede dekk for norske vinterforhold. Jeg kjører med piggfrie Michelin 195/65 R 15 X-Ice på CXen og 205/65 R 15 Maxi Ice på XMen og har så og si aldri problemer med fremkommeligheten. Jeg har en kamerat som foretrakk sin gamle Volvo 240 med smale dekk fremfor en ny V70 der dekkene hadde standard bredde som vel er 215 eller noe deromkring. På nye C5 med 2,0 Hdi er standard dekk dimensjon 225/60 R 17. Lovlig avvik fra originaldimensjon gjør at man på vinterføre må kjøre med alt for brede dekk. En C5 med 195 eller 205 ville nok dratt seg opp hvorsomhelst vil jeg tro, men så smale dekk er vel ikke lovlig på nye C5.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by pigland »

I morgen skal jeg ut å prøvekjøre en ny C5 2.0 Hdi som en kamerat har lånt for noen dager. Skulle også ønske de tok inn C5 med THP-motoren, jeg tror den kan komme nokså gunstig ut sammenlignet med andre bensinutgaver av stasjonsvogner. Og C5 m/THP-motor har hydraulikk :) Men Ola Nordmann ser seg blind på dieselpriser og forbruket, og glemmer ting som partikkelfilterbytte selv om man er "flink" og kjører langt innimellom, dieselvarmer som stopper opp og andre kostbare ting rundt dieselmotorer.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Re: Kom over test av C5 Break på aftenposten.no

Post by TransMedia Int. »

På nye C5 med 2,0 Hdi er standard dekk dimensjon 225/60 R 17. Lovlig avvik fra originaldimensjon gjør at man på vinterføre må kjøre med alt for brede dekk. En C5 med 195 eller 205 ville nok dratt seg opp hvorsomhelst vil jeg tro, men så smale dekk er vel ikke lovlig på nye C5.
Finnes det noen regler på bredden da, så lenge de ikke stikker utenfor skjermene? 205/70-17 har 2,4% større rulleomkrets enn 225/60-17, så det bør jo gå bra innenfor regelverket om +/- 5% forandring av rulleomkretsen...
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Post Reply