Quaife ATB Helical LSD differential

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Quaife ATB Helical LSD differential

Post by hl »

Image

Ville det ha noko for seg å skifta til denne?
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdf4h
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by mads »

CX goes rally..? Hvis du er plaga med hjulspinn og taper tid, så er det en fin ting. Med diravi kan jeg leve med det som er av "torque steer" som er, men "vanlige" biler sliter jo her, stakkars. Synd de ikke har en rask tannstang som de kaller det til CX :P
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by rundgren »

Såvidt jeg skjønner er LSD/diff-sperre nyttig til to ting: Bane/racing der man vil forhindre at innerste drivhjul spinner i svinger, og for å motvirke at man blir sittende fast i gjørme, snø e.l.
Regner ikke med du kjører CXen på bane, og uansett er vel vektfordelig og hjuloppheng sånn på CX at det ikke blir så mye spinning, vel?
Kan se for meg nytteverdig om vinteren, du kommer løs der du ellers ville blitt stående fast og spinne. Om dette er verdt pengene og arbeidet kommer vel an på hvor og hvordan du kjører...
Men LSD er tøft! Nesten verdt det bare for å kunne fortelle at du har LSD i bilen :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by hl »

rundgren wrote:Kan se for meg nytteverdig om vinteren, du kommer løs der du ellers ville blitt stående fast og spinne.
Med vektfordelingen på CX-en blir det dermed nesten som firehjulstrekk på ein vanleg bil...? :P
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by rundgren »

hl wrote:
rundgren wrote:Kan se for meg nytteverdig om vinteren, du kommer løs der du ellers ville blitt stående fast og spinne.
Med vektfordelingen på CX-en blir det dermed nesten som firehjulstrekk på ein vanleg bil...? :P
Vil tro det, ja :-)
Var forøvrig vitne til et nokså patetisk syn på Grønland for et par uker siden: Har jo kommet litt brøytekanter i gatene, så kan være litt vondt å komme seg inn og ut av parkeringsluker. Jeg sleit litt med Xantian selv i høy stilling, men kom meg ut etter en god del hjulspinn (hadde nok faktisk gått mye lettere med en fin Quaife LSD, men den koster jo dobbelt så mye som bilen så det blir ikke aktuelt), bak meg sto en BMW 5-serie stasjonsvogn X-drive, firehjulstrekk type ekstra dyr og venta på parkeringa. Han kom ikke engang inn på plassen jeg nettopp hadde kjørt ut fra.. Ikke den helt store bakkeklaringa, for å si det sånn. Hadde jeg vært han hadde jeg forlangt pengene han betalte ekstra for firehjulstrekk tilbake..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by Black Lemon »

rundgren wrote:
hl wrote:
rundgren wrote:Kan se for meg nytteverdig om vinteren, du kommer løs der du ellers ville blitt stående fast og spinne.
Med vektfordelingen på CX-en blir det dermed nesten som firehjulstrekk på ein vanleg bil...? :P
Vil tro det, ja :-)
Var forøvrig vitne til et nokså patetisk syn på Grønland for et par uker siden: Har jo kommet litt brøytekanter i gatene, så kan være litt vondt å komme seg inn og ut av parkeringsluker. Jeg sleit litt med Xantian selv i høy stilling, men kom meg ut etter en god del hjulspinn (hadde nok faktisk gått mye lettere med en fin Quaife LSD, men den koster jo dobbelt så mye som bilen så det blir ikke aktuelt), bak meg sto en BMW 5-serie stasjonsvogn X-drive, firehjulstrekk type ekstra dyr og venta på parkeringa. Han kom ikke engang inn på plassen jeg nettopp hadde kjørt ut fra.. Ikke den helt store bakkeklaringa, for å si det sånn. Hadde jeg vært han hadde jeg forlangt pengene han betalte ekstra for firehjulstrekk tilbake..
Ja BMW er en håpløs vinterbil og bakkeklaringen er en vits. En dag jeg kom gående på ski hjem fra kontoret i Oslo sentrum i vinter, kom jeg forbi en BMW 5-serie stasjonsvogn som ikke en gang klarte å rygge inn en innkjørsel som såvidt hadde stigning. At folk kjøper de bilene i vinterlandet Norge, viser jo hvilken makt markedsførerne har. Du snakker om å betale dyrt for en masse unødvendige problemer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by givretto »

Black Lemon wrote:Ja BMW er en håpløs vinterbil og bakkeklaringen er en vits.
Faren min har en -98 BMW 520 Aut (E39). Der han bor, er han den eneste som kommer seg lett opp og ned bakkene. Han er veldig fornøyd med vinteregenskapene på denne (han har tidligere hatt bl a XM og C5). Jeg i min Xantia tar ikke sjansen på å parkere nede i bakken hjemme hos han, jeg parkerer på toppen. I går når jeg var hos han, stod det en Volvo (vinterbilen over alle vinterbiler, iflølge noen) og spant i bakken utenfor huset. BMWen hadde ingen problemer overhodet med å komme seg opp, uten fart til og med. En kompis har også hatt BMWer over lengre tid, har aldri hatt problemer med fremkommeligheten, og selv er jeg positivt overrasket i henhold til dette. Ville trodd de var værre, med bakhjulsdrift og greier. Men de har god vektfordeling da, ca 50/50, så den er ikke så lett bak. I oppoverbakker blir den jo tyngst bak, og det lover jo godt for drivhjulene.

Men uansett, ingen fare, det er og blir Citroën for min del, altså...

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by rundgren »

givretto wrote:
Black Lemon wrote:Ja BMW er en håpløs vinterbil og bakkeklaringen er en vits.
Faren min har en -98 BMW 520 Aut (E39). Der han bor, er han den eneste som kommer seg lett opp og ned bakkene. Han er veldig fornøyd med vinteregenskapene på denne (han har tidligere hatt bl a XM og C5). Jeg i min Xantia tar ikke sjansen på å parkere nede i bakken hjemme hos han, jeg parkerer på toppen. I går når jeg var hos han, stod det en Volvo (vinterbilen over alle vinterbiler, iflølge noen) og spant i bakken utenfor huset. BMWen hadde ingen problemer overhodet med å komme seg opp, uten fart til og med. En kompis har også hatt BMWer over lengre tid, har aldri hatt problemer med fremkommeligheten, og selv er jeg positivt overrasket i henhold til dette. Ville trodd de var værre, med bakhjulsdrift og greier. Men de har god vektfordeling da, ca 50/50, så den er ikke så lett bak. I oppoverbakker blir den jo tyngst bak, og det lover jo godt for drivhjulene.
Bakkeklaringa kan da ikke være bra på disse bilene? Uansett godt poeng med vektfordeling. Mercedes er nok verre der... Morro å se hvordan hver eneste drosje i Oslo slenger rundt med rumpa hele vinteren, sjåførene må jo etterhvert være nærmest på rallyførernivå når det gjelder oppretting av sladd.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by givretto »

Så lenge dem ikke er senka (noe de fleste BMWer dessverre ser ut til å være) har dem vel ikke noe dårligere bakkeklaring enn de fleste andre biler...? Ja, Mercedes er nok dårligere på vinterføre enn BMW, fatter hadde en "210" før han kjøpte BMWen, og den var håpløs, de to bilene er som natt og dag på vinterføre. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by pål »

Uansett bil, føre, dekk osv , så vil det tilslutt ende opp med førers egenskaper og erfaringer som den avgjørende faktor. Typisk syn her oppe i "viterferie-land" : store dyre SUV-er med Oslo-skilter, takboks og solbriller dyrere en en gjennomsnitts-CX, og disse står fast enten i grøfta eller kommer ikke opp bakkene :D
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by jonsto »

pål wrote:Uansett bil, føre, dekk osv , så vil det tilslutt ende opp med førers egenskaper og erfaringer som den avgjørende faktor. Typisk syn her oppe i "viterferie-land" : store dyre SUV-er med Oslo-skilter, takboks og solbriller dyrere en en gjennomsnitts-CX, og disse står fast enten i grøfta eller kommer ikke opp bakkene :D
:D :D :mrgreen: :mrgreen:
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by givretto »

Enig med du Pål! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Quaife ATB Helical LSD differential

Post by marcuss »

pål wrote:Uansett bil, føre, dekk osv , så vil det tilslutt ende opp med førers egenskaper og erfaringer som den avgjørende faktor...

Enig. For å dra en parallell til et annet underlag, som i og for seg ligner snø, har jeg samme erfaring med sand. Da jeg i januar kjørt rally i Afrika erfarte jeg at jeg, med en gammel Land Cruiser uten diffsperrer, kom meg frem gjennom sanddyner sydeuropeere stod fast i. Selv om de kjørte nye biler med alle mulige hjelpemidler hadde de ikke teknikken inne. Erfaring med å komme seg frem på snøføre var gull verdt. Uten god kjøreteknikk kommer man seg ikke frem, nesten uansett hva man har av hjelpemidler
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
Post Reply