Oljelekkasje fra motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Å skifte oljefilter på disse motorene er jo noe ordentlig dritt. ;-)
er forsåvidt enig med deg i dette, men synes nå det er med dette som mye annet på bilmekkeområdet: Halve jobben er godt verktøy. Etter at jeg kjøpte dette verktøyet ble jobben mye enklere. har stort sett brukt denne de 10 siste årene då jeg har fortatt olfilterbytter på mine CXer.

Fordelen er at det kan kobles skralle med leddforlengere.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:Å skifte oljefilter på disse motorene er jo noe ordentlig dritt. ;-)
er forsåvidt enig med deg i dette, men synes nå det er med dette som mye annet på bilmekkeområdet: Halve jobben er godt verktøy. Etter at jeg kjøpte dette verktøyet ble jobben mye enklere. har stort sett brukt denne de 10 siste årene då jeg har fortatt olfilterbytter på mine CXer.

Fordelen er at det kan kobles skralle med leddforlengere.

Image
Jepp. Uten dette er det nesten umulig, hvis du ikke er skikkelig sterk i klypa. Men det kommer en del (varm) ole. :lol:
mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by RolandM »

Hvor fås nevnte verktøy kjøpt hen? Jeg har ennå ikke skiftet filter på en CX, men nærmer meg sterkt det punktet hvor det blir aktuelt. Har liksom "varmet opp" ved å skifte filter på en DS hver vår (og jeg vil se den mekanikeren som greier DET fra oversiden... :lol: )
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by givretto »

Den på bildet er fra IDG tools, men de har sikkert tilsvarende på Biltema, Mekonomen, Bilekstra osv osv... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by gopp »

RolandM wrote:Hvor fås nevnte verktøy kjøpt hen?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... avtrekker/

Image

Jeg måtte handle en slik for å bytte olje på Xantia 2.0 8v, og det gikk som en drøm med en slik.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by Lars A »

Sitter ikke oljefilteret på en brakett, da? Mener å ha vært borti en brakett, men jeg har jo bare drivi med diesel... På en av disse var det en brakett med et hull der olja kom ut... Mener det satt et oljefilter der...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by pål »

Å på den braketten sitter oljekjøleren på turbobilene, altså mellom brakett og filter ;)
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Oljelekkasje fra motor

Post by pål »

På dieselmotorene peker brakett/kjøler/filter vendt oppover (fordi det er plass tile det) men på bensinere sitter denne samling vendt nedover , pga innsuget :(
har masse Citroèn:-)
Post Reply