Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pigland »

Har kjøpt deler til diverse Citroenmodeller hos både Mekonomen, Meca, Torshov bilrekvisita og Jacobs Auto-supply med stort hell de siste årene. Priser varierer hos de forskjellige, noen priser finnes på nett. Hvis det ikke gjør det, er det bare å fyre av en mail eller telefon til de respektive butikker. Et eksempel tatt ut av lufta er opphengsarmer til Peugeot 806/Citroen Evasion som kostet en drøy tusenlapp hos Jacobs Auto-supply, mens hos de andre over to tusen.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Lars A »

Bremseslange bør du kunne få hos Mekonomen eller BilXtra, begge påstår å ha deler enten fra originalfabrikk eller minst like gode... Forlang å få med alt som er skiftet og ta en EU-test hos NAF. De tilbyr å ta testen mens du venter og i tillegg kan du få være med inn og få forklart mens testeren viser deg feilene. At du får forskjellige resultater av test hos to verksteder er vanlig, desverre. Alle aviser med bilspalte har med ujevne mellomrom saker som "vanvittige forskjeller ved PKK". Som Jon sier, ikke la verkstedet som utfører PKK utføre reparasjonen. Hvis du sier fra på forhånd hender det at du får færre feil... selv har jeg opplevd at bilen hadde "rust på bremserør",slakk i tannstang","defekte indre endeledd" og "rust i bærende konstruksjon" på ett verksted mens et annet verksted ikke reagerte på rust (de pirket i Tectylen og så at jeg hadde Jons kobbernikkelrør, og visste at langsgående rammedingser ikke er bærende) men derimot fant to komplett utslitte bærekuler. De visste også at man må sjekke tannstang for slakk med hydraulikktrykket på og at endeleddene er av gummi og dermed har en viss bevegelse. Bærekulene de fant feilpå som det første verkstedet ikke oppdaget hadde 4-5 mm slakk opp og ned. Jeg bruker verksted nummer to konsekvent, jeg. De vet at de ikke tjener noe på meg, siden jeg reparerer det meste sjøl...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Oppdatering fra 2018:

Bilen har stått på innendørslagring siden 2015 (ikke oppvarmet). Jeg starter den en gang i året. Den fikk nytt batteri i fjor. Bilen er 21 år gammel og jeg ønsker at den skal bli veteran om 9. Den er fæl i lakken, har noen bulker, og massevis av ting som må repareres. Siste eu-kontroll i 2011 viste at den trengte rep. for over 25.000 kr (på merkeverksted). Er mest imponert over at regreim har vart fra 1996 (da bilen ble kjøpt) til 2018. Den har gått over 230.000 km, så det er jo en prestasjon i seg selv. Men tør ikke kjøre den før regreim +++ er byttet nå. Må uansett ha ny status på ny eu-kontroll før jeg gjør noe mer med den. Så var det å tørre å kjøre den fra lagring til verksted for eu-kontroll da. Kan muligens få den fraktet dit via redningsselskap?

Er det noen som vet hva det koster det å frakte bilen til Gjøvik? Har kanskje en mulighet for ornings der oppe.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

ThomasWH wrote:Oppdatering fra 2018:

Bilen har stått på innendørslagring siden 2015 (ikke oppvarmet). Jeg starter den en gang i året. Den fikk nytt batteri i fjor. Bilen er 21 år gammel og jeg ønsker at den skal bli veteran om 9. Den er fæl i lakken etter flere episoder med hærverk, har noen bulker etter at andre har rygget inn i den, og massevis av ting som må repareres mht. bytting av viktige driftsdeler osv. Siste eu-kontroll i 2011 viste at den trengte rep. for over 25.000 kr (på merkeverksted). Er mest imponert over at regreim har vart fra 1996 (da bilen ble kjøpt) til 2018. Den har gått over 230.000 km, så det er jo en prestasjon i seg selv. Men tør ikke kjøre den før regreim +++ er byttet nå. Må uansett ha ny status på ny eu-kontroll før jeg gjør noe mer med den. Så var det å tørre å kjøre den fra lagring til verksted for eu-kontroll da. Kan muligens få den fraktet dit via redningsselskap?

Er det noen som vet hva det koster det å frakte bilen til Gjøvik? Går det an å frakte den så langt med redningsselskap? Har kanskje en mulighet for ornings der oppe.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply