Bryter til kjøleviftene

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Bryter til kjøleviftene

Post by Black Lemon »

Etter at CXen hadde stått stille siden før påske, oppdaget jeg i går at temperaturen gikk over 100 grader uten at kjøleviftene startet. Sist jeg kjørte startet kjøleviftene på sakte hastighet rundt ca 83 grader. Jeg fulgte den utmerkede siden til Leirdal og laget en liten ledning med flatplugger og kortsluttet kontakten. Viftene startet og dermed antar jeg at bryteren er gåen. Jeg hadde allerede rengjort kontaktene så jeg tror ikke det kun var dårlig kontakt. Det er ikke så mange år siden jeg skiftet radiator og selve kontakten kan heller ikke være så gammel da jeg fortsatt hadde den forrige kontakten liggende. Ny bryter er bestillt så får vi se om det løser problemet. Er det flere som har opplevd å måtte skifte denne bryteren etter kun noen få år?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by jonsto »

Jeg har skiftet flere, men hvor lenge de har stått i aner jeg ikke. Men det er som du sier en bryter. En bimetallsbryter går jeg ut i fra. Bimetalfjæra kan ha satt seg. Prøv å gi den en kakk og kontroler den i varmt vann med et ohm meter før du kaster den. ;-)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by Black Lemon »

Da er ny bryter på plass og kjøleviftene starter ved ca. 87 grader. I den siste tiden med den forrige bryteren startet viftene allerede ved 83 grader, men jeg tidligere mener å huske at de startet ved ca. 87 grader.

På vei til Bøhm for å hente bryteren i dag så jeg en NSU RO80. Dette er en sjelden fugl som jeg husker godt fra min barndom da en av naboene hadde en sjøgrønn RO80 tidlig på 70-tallet. Dette var en meget moderne bil den gangen og det store var jo at den hadde Wankel-motor som gjorde den virkelig eksotisk. VW kjøpte jo NSU og fikk jo dermed med seg K70 som opprinnelig var en kommende NSU-modell.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by citro1cx »

Ja de har en helt utrolig moderne design til å være fra slutten på 60 tallet. Her er bildet av en 1967 modell.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by Lars A »

...og for dem som på død og liv må ha det fransk: GS Birotor... Vanvittig bil å kjøre. Leste artikkel fra en som hadde en sånn som ungdomsbil(!). Kjørte fra alt og alle på svingete franske veier (dette var midt på åttitallet) og kjørte selvsagt motoren til H... sånn at bilen ble kastet. Han angrer bittelitt nå, med tanke på hva en Birotor koster i dag. Den gangen var den bare ukurant, han fikk den nesten gratis og kastet den etterpå. Sto i et engelsk magasin for 6-8 år siden. Eide ikke bladet selv, men leste i det et eller annet sted.
NSU ser jeg rett som det er, det går to-tre stykker i Ringsaker/Hamar, minst.
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by Lars A »

Dette ble visst off topic. Kjøleviftebryteren ryker ofte nok til at den ligger som lagervare hos BilXtra... Har byttet, både på CX og BX...

Jon, åssen måler du bryteren med ohmmeter? Legge i vann og varme opp til det evt. skjer noe?
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by ingkogni2 »

Man kan også bruke et multimeter med "pipe-funksjon" (er vell egentlig diodetester med pipelyd det heter). Når du setter ene stikket i ene enden av en krets og det andre stikket på multimeteret i andre enden på en krets, og det er kontakt gjennom kretsen, så vill instrumentet pipe. Enkleste er å holde føleren med en tang med multimeteret tilkoblet i hver sin kontakt og blåse på føleren med varmluftpistol eller hårføner. Brukte den metoden da jeg bygget om Athena'en til T1 Diesel og måtte sjekke at kjøleviftene fungerte.....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by jonsto »

Hårføhner tror jeg ikke blir varmt nok. Kokende vann eller varmepistol.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Hårføhner tror jeg ikke blir varmt nok. Kokende vann eller varmepistol.
Mvh
Jeg forsøkte med kokende vann på den bryteren jeg tok ut. Det slo ut på multimeteret. Jeg prøvde det samme på en gammel bryter jeg hadde liggende og det kom ingen utslag på multimeteret. Likevel må det ha vært en feil med bryteren jeg tok ut i og med at viftene ikke slo inn. Med den nye bryteren slår de inn som de skal.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by pål »

Er det ikke tre pinner på disse bryterne? Mener at de skal ha to hastigheter disse viftene, 1.: motorene kobles i serie 2.: de kobles i paralell alt etter temperatur. Jeg kjenner ikke/har ikke hatt behov for å sjekke ut dette grundig så jeg vet ikke
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bryter til kjøleviftene

Post by jonsto »

pål wrote:Er det ikke tre pinner på disse bryterne? Mener at de skal ha to hastigheter disse viftene, 1.: motorene kobles i serie 2.: de kobles i paralell alt etter temperatur. Jeg kjenner ikke/har ikke hatt behov for å sjekke ut dette grundig så jeg vet ikke
Det er riktig. Vi kan si at den ene ligger horisontalt og de to andre står vertikalt. Om jeg ikke husker feil så er det strøm inn på den horisontale og ut på de to vertikale. Den ene til halv fart og den andre til full fart.
Og, ja, på biler med to vifter er det slik som du sier. På de med bare en vifte sitter det en stor motstand i et klips under panserlåsen. Den kobles inn ved lav hastighet.
Den bryteren du tok ut, Black Lemon, tror jeg har et ødelagt førstetrinn og et andre trinn som begynner å få ei slapp bimetalfjær.
Mvh
Post Reply