Padde

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Padde

Post by tdbugge »

http://cx.zapto.org/gallery/Biler-eg-ha ... e/IMAG0059

Fant denne i dag heilt tilfeldig på sykkeltur der eg snakket med fruen i huset der ho kunne fortelle at bilen har stått slik i ca 10 år. Planen var at mannen skulle fikse den opp men har bare blitt stående så om noen er intressert i et objekt så ring meg på:
96504998/99424202
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Padde

Post by jonsto »

Var litt matt i lakken.;-)
Soltak på DS. Er det et uorginalt? Har du noen mulighet for å sjekke ruststatusen? Har muligens en interesent her.
Mvh
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Padde

Post by tdbugge »

jonsto wrote:Var litt matt i lakken.;-)
Soltak på DS. Er det et uorginalt? Har du noen mulighet for å sjekke ruststatusen? Har muligens en interesent her.
Mvh

Skal få sjekket det Jon muligens i kveld.
Tommy D.Bugge
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Padde

Post by tdbugge »

tdbugge wrote:
jonsto wrote:Var litt matt i lakken.;-)
Soltak på DS. Er det et uorginalt? Har du noen mulighet for å sjekke ruststatusen? Har muligens en interesent her.
Mvh

Skal få sjekket det Jon muligens i kveld.
Da har eg fått snakket med eigaren der han kunne fortelle meg at han vil beholde bilen selv for å fikse den opp selv om der stygg ut der den står er det ikke så mye rust på den bla er bakstillinga fikset. Bilen ble startet for 3 år siden og flyttet ut av en låve som eigaren hadde så den hadde visst ikke stått så lenge i hagen som fruen fortalde meg.Han kunne også fortelle meg at han var en av dei første i Ålesund som begynte som mekaniker hos Citroen og dette var hans 11 DS. Etter det har han hatt flere stk CX'er opp igjennom årene dei 2 siste var GTI og GTI TURBO begge 2 serie 2 utgaver. Der fruen kjørte GTI'en og han selv Turboen... :D
planen hans no er å sende bilen til polen for å få den strøken igjen med lakk og det hele.Soltaket er ettermontert og dette er en 72 mod Pallas med C-Matic til opplysning.
Tommy D.Bugge
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Padde

Post by RolandM »

DS har ikke C-matic; det er kanskje halvautomat du mener? C-matic kom med CX. Riktignok ble DS'ens halvautomat kalt "Citromatic" i USA.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Padde

Post by givretto »

Hva er egentlig forskjellen på C-Matic og halvautomat, bortsett fra navnet? 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Padde

Post by tdbugge »

RolandM wrote:DS har ikke C-matic; det er kanskje halvautomat du mener? C-matic kom med CX. Riktignok ble DS'ens halvautomat kalt "Citromatic" i USA.
ok,kjenner ikke til DS'en så mye annet enn fra historie på nett.
Tommy D.Bugge
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Padde

Post by mads »

RolandM wrote:C-matic kom med CX.
..og før det i GS.. Cmatic hadde et annet navn på de første GS med denne ordning, husker ikke i farten. Så skiltet for første gang i fjor, tviler på det vrimler, mulig prototype.

Kjenner ikke Cmatic, har aldri kjørt, men forestiller meg pre-selektivt gir eller automatisk kopling er mer presis betegnelse. Noen som vet om og i så fall hvordand det skiller seg fra systemet Peugot hadde? De hadde en velger man flyttet og så skiftet øsa til det man hadde valgt mår man slakka litt på gas-wire'n - antagelig med noen sperrer mot åpenbart urealistiske skift.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Padde

Post by gopp »

mads wrote: Kjenner ikke Cmatic, har aldri kjørt, men forestiller meg pre-selektivt gir eller automatisk kopling er mer presis betegnelse. Noen som vet om og i så fall hvordand det skiller seg fra systemet Peugot hadde? De hadde en velger man flyttet og så skiftet øsa til det man hadde valgt mår man slakka litt på gas-wire'n - antagelig med noen sperrer mot åpenbart urealistiske skift.
Synes ikke å huske at det var noen sperrer på den jeg hadde i -89. Det var ikke så mange sperrer på sjåføren heller, den gangen 19 år. Det var som å kjøre en automat, men man valgte giret selv. Det var et behagelig system, bortsett fra at den lakk så mye olje at jeg måtte bruke mer penger på olje til girkasse enn bensin.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Padde

Post by jonsto »

C-matic er en manuel gearboks med converter. Når man legger hånda på gearspaken stenger en elektromagnetisk ventil for oljestrømmen til converteren. Da kan man skifte gear. Når en da slipper gearstanga så åpner ventilen for olje til converteren og bilen trekker. Det som er synd er at de har brukt en tre trinns kasse. Med en fem trinns kasse hadde systemet vært suverent.
Er man av den bedagelige typen kan en sette den i tredjegear direkte. Converteren vil da slure til en kommer opp i fart. Hvor lurt det er er en annen sak. ;-)
Mvh
Post Reply