"Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Kongsberg er nåbart fra Oslo! - Om det ikke skulle dukke opp noe nærmere.. Egentlig litt utrolig, Oslo er en by med x antall hundre tusen innbyggere - og ikke en j... gds plass! :x :evil:

Er det noe som har vært i disse hallene på Kongsberg og vet noe om standard? - likevel interessant! :) :)


Med hilsen

vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Skal ta meg en tur innom. Skal ha noen deler og de er kjempe greie der borte. Skal se om jeg knipser noen bilder også. :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Kjempebra!


Hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re:

Post by rundgren »

n10516 wrote:Kongsberg er nåbart fra Oslo! - Om det ikke skulle dukke opp noe nærmere.. Egentlig litt utrolig, Oslo er en by med x antall hundre tusen innbyggere - og ikke en j... gds plass! :x :evil:
Gladnyhet! Det er GDS-verksted under etablering på Storo. Til og med i de gamle lokalene til Citroën!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

:D :D :D :D :wink: :!: Det er det beste jeg har hørt på lenge....

Da er bare spørsmålet: NÅR åpner de.... Jeg står der gjerne på åpningsdagen jeg! :D :D :lol:


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by rundgren »

Sto dessverre ikke åpningsdag, bare en plakat med et telefonnummer og litt sånn. Skal følge med, jobber jo i området.. Så ut på lokalet som om det var litt jobb igjen før de er klare for åpning. Kanskje til høsten?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Spennende, spennende... :D

Jeg (og sikkert mange andre) følger med. Jeg håper virkelig at dette blir noe brukbart! :) :lol: :D


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by rundgren »

Det var åpent! Bare litt vanskelig å finne inngangen.. Man må ned på baksiden av bygget og helt inn i kroken.

Priser: 200 for første time, 150 for påfølgende.
Åpent: 8-20 på hverdager, 10-18 i helgene.

Det er ikke mye verktøy, du må ha med det du trenger sjøl. Så greit og nytt ut, med moderne bukker.

De kan ringes på 452 444 57 (men ikke så gode i norsk), forsto det sånn at timebestilling ikke var nødvendig.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Fantastisk!

Jeg skal ta en tur og sjekke det ut de nærmeste dagene jeg også. Er det i den gamle verkstedshallen til Citroën? Hvor mange bukker har de? Er det tosøylede (av NORMAL type) eller firesøylede bukker?

Dette er spennende - det gjør livet for en Citroën eier mye lettere.

Prisen er det ingen ting å si på, det hadde vært flott med litt verktøy, men det går jo bra uten også...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by rundgren »

n10516 wrote:Fantastisk!

Jeg skal ta en tur og sjekke det ut de nærmeste dagene jeg også. Er det i den gamle verkstedshallen til Citroën? Hvor mange bukker har de? Er det tosøylede (av NORMAL type) eller firesøylede bukker?
Tror det var tosøylede, men nå ble jeg jammen litt i tvil..
Blir vel gamle verkstedhallen til Citroën, ja.. Var innom der bare én gang før de stengte, så ikke helt sikker. Kjør rund til baksiden og helt inn i kroken ved parkeringsautomaten. Der er det en garasjedør, men så ikke noe skilt...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Håper det er vanlige, tosøylede - de er greiest i bruk i de fleste tilfeller etter min mening. I morgen skal jeg ut over i den retningen og da skal jeg prøve å kjøre innom for å ta en kikk!

Dette må jo være midt i blinken for svært mange av klubbens medlemmer! De fleste av oss skrur vel selv - og de fleste av oss har vel egen garasje m/ bukk på ønskelisten...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Jeg tok meg en tur innom rett før stengetid i går. Da var det helt tomt der. Fikk en omvisning av en av de som jobbet der. Det var tynt med norsk kunnskapene, jeg ble bedt om å snakke engelsk allerede da jeg hilste. Men det gikk meget bra på engelsk.

Stedet ligger vis a vis det gamle kundemottaket og delelageret til Citroën. Lokalene er romslige og de har seks løftebukker, fem tosøylede uten påmonterte "dustevanger" som vi så på Statoil på Bjerke. Altså meget bra. Jeg mener at det sto 2,5 tonn på dem. Den siste er en firesøylet som så meget kraftig ut. Alle så helt nye ut, noe som også ble bekreftet.

Det finnes ikke verktøy der, slik at en må ha med alt selv. Men det så ut til å være oljeoppsamler i det minste og noe arbeidsbenker, slipemaskiner, skruestikker etc. Om de har motorløfter ("elefant") og hydraulisk presse glemte jeg å spørre om eller se etter. :oops:

Men det ser bra ut - og prisen er vel ikke noe å si på heller. :)

Jeg planlegger en tur dit i nær fremtid med en bil av et unevnelig merke :oops: :oops: :evil: :roll: (ikke min :) ) for å bytte bremser bak. Melder tilbake etter jeg har vært der.


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Jeg har nå vært innom dette gjør det selv verkstedet to ganger. Det fungerer akkurat så bra det må. Løftebukkene er upåklagelige, nye og fine, godkjent av krankontrollen :) og alt i orden. De to-søylede løftebukkene har kapasitet på 3.200 kg, den ene 4-søylede har jeg ikke studert, men den ser kraftig ut.

Det er også rent og fint fortsatt, de legger sjela si i å holde det fint, ser det ut til. De er omhyggelige med å skru av hovedbryteren på bukkene slik at de ikke virker før en har funnet denne og slått den på. Aner ikke hvorfor... :D

Stedet drives som en del av et bilvaskanlegg, ingen av de som jobber der snakker norsk etter det jeg har kunnet konstatere, men kommunikasjon på engelsk går fint og alle er svært imøtekommende. Verktøy finnes ikke etter det jeg har kunnet konstatere, selv om jeg lurer på om de ikke har noe på lur, kanskje til eget bruk, jeg vet ikke. Det er oljeoppsamler, hydraulisk presse og noe benkeplass m/ skruestikke, smergelskive etc. Det er også trykkluft i lokalet, jeg tror det er uttak på alle arbeidsplassene. Helt nytt exhaust avtrekk er montert, men ikke satt i drift enda. Det kommer, sier de.

Prisene er litt justert siden første meldingen om verkstedet ble postet. Nå er det 200,- for time 1, 175 for time 2 og så 150 for påfølgende timer.

Det anbefales å dra dit! Kanskje klubben kunne prøve å få til en rabattavtale???? Jeg kommer uansett til å fortsette å dra dit til noe bedre dukker opp. Jeg hater å ligge under oppjekkede biler på støttebukker. Gode arbeidsforhold er nødvendig for at jeg skal ha glede av skruingen!! :roll: :wink: :shock: :D



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by rundgren »

n10516 wrote:Jeg har nå vært innom dette gjør det selv verkstedet to ganger. Det fungerer akkurat så bra det må. Løftebukkene er upåklagelige, nye og fine, godkjent av krankontrollen :) og alt i orden. De to-søylede løftebukkene har kapasitet på 3.200 kg, den ene 4-søylede har jeg ikke studert, men den ser kraftig ut.

Det er også rent og fint fortsatt, de legger sjela si i å holde det fint, ser det ut til. De er omhyggelige med å skru av hovedbryteren på bukkene slik at de ikke virker før en har funnet denne og slått den på. Aner ikke hvorfor... :D

Stedet drives som en del av et bilvaskanlegg, ingen av de som jobber der snakker norsk etter det jeg har kunnet konstatere, men kommunikasjon på engelsk går fint og alle er svært imøtekommende. Verktøy finnes ikke etter det jeg har kunnet konstatere, selv om jeg lurer på om de ikke har noe på lur, kanskje til eget bruk, jeg vet ikke. Det er oljeoppsamler, hydraulisk presse og noe benkeplass m/ skruestikke, smergelskive etc. Det er også trykkluft i lokalet, jeg tror det er uttak på alle arbeidsplassene. Helt nytt exhaust avtrekk er montert, men ikke satt i drift enda. Det kommer, sier de.

Prisene er litt justert siden første meldingen om verkstedet ble postet. Nå er det 200,- for time 1, 175 for time 2 og så 150 for påfølgende timer.

Det anbefales å dra dit! Kanskje klubben kunne prøve å få til en rabattavtale???? Jeg kommer uansett til å fortsette å dra dit til noe bedre dukker opp. Jeg hater å ligge under oppjekkede biler på støttebukker. Gode arbeidsforhold er nødvendig for at jeg skal ha glede av skruingen!! :roll: :wink: :shock: :D
Ja, strålende fornøyd jeg også. Greit med rimelig GDS-verksted 100 meter fra jobb, sammen med vaskehall har jeg jo egentlig ingen unnskyldning for å ha skitten og/eller ikke-fungerende bil (shit!). Når jeg var der, var en kar som virka litt mer sjef enn de andre der. Han var stø i norsk og ga meg rabatt - spurte hvordan jeg hadde fått vite om stedet o.l.. En av de andre kunne også bra norsk når jeg var der. Uansett mener jeg det er null problem så lenge de kan snakke engelsk - er jo ikke akkurat lange og komplisert samtaler man skal føre.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: "Gjør det selv" verksted.... - Oslo

Post by n10516 »

Jeg traff faktisk en der som gjorde meg oppmerksom på at han snakket norsk... Men jeg vet ikke om det er han som er sjefen, jeg tror at det er han som troner i bua på kortenden av bygget. Og han snakker ikke norsk.

Nei, det gjør ikke noe at de ikke snakker norsk så lenge de snakker bra engelsk. Fikk du rabatt? Interessant... Jeg kommer ikke til å spørre om det uten videre... Men jeg synes at vi burde gjøre noe for klubbmedlemmene generelt (unnskyld, jeg vet ikke om du er medlem, unnskyld om jeg burde visst det). Jeg er ikke den beste til å føre en slik diskusjon med dem, men om du vil, kan vi godt gå dit sammen for å ta opp spørsmålet. Jeg luftet for han engelsksnakkende at de burde gjøre noe overfor bilklubbene samtidig som jeg fikk sagt at for oss med forkjærlighet for Citroën er det litt spesielt å stå i de verkstedslokalene og skru. Vet ikke om han tok poenget.

Med den begrensede tilstrømningen de har - og den elendige markedsføringen de driver, bør det å kunne peke på en kundegruppe være nok til å kunne forhandle frem rabatt. :) Hva tror dere der ute?

Jeg mener at et slikt verksted må være en drøm for alle Citroën entusiaster, eller er det bare jeg som er så sær at jeg liker gode og trygge arbeidsforhold? Det eneste jeg kunne ønsket meg i tillegg var en skikkelig verkøybod (som vi hadde på NAF sitt GDS verksted i Ulvenveien) og mer benkeplass.


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply