Relativt sjelden vare (FINN)?

Her kan du finne andre biler til salgs(fortrinnsvis Citroen da)

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by RolandM »

Det hører med til sjeldenhetene å se en pen Xantia Activa som er kjørt under 150 000 - denne er tydeligvis kjørt under 50 000...
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31070345
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by rundgren »

RolandM wrote:Det hører med til sjeldenhetene å se en pen Xantia Activa som er kjørt under 150 000 - denne er tydeligvis kjørt under 50 000...
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31070345
Ble så nysgjerrig på denne at jeg sendte noen spørsmål til eieren.. Lurte spes. på dette med HK-tall, servicehefte og om selger faktisk er den samme pers som kjøpte denne ny.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by rundgren »

Da har jeg allerede fått svar fra selgers svigersønn (selger har ikke mail men svarer på telefon sies det.)

Bilen er solgt ferdig chipet fra forhandler, Auto Elite i Asker. Som ny var den utlånt fra importør til et VM-arr (Ski-VM?) og så solgt til nåværende eier. Den har vært oljebehandlet og det finnes servicehistorikk. Activa sylinder er byttet en gang (har kvittering.)
Så dette høres jo veldig bra ut! Hadde jeg bare hatt hundre tusen til bil...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by RolandM »

Hvis fjærbeinsfester og jekkfester er fine, og det ikke er tegn til rust i karosseriskjøten mellom kanalene og bakskjermene, burde den definitivt være verd prisen. Og hvis forhandler har chipet den, antar jeg at den ekstra hk-avgiften i sin tid ble betalt. Da er dette ikke noen upris for bilen.

Oljebehandlet, sier du - vet du om det er Tectyl eller samme prinsipp som Funderud/Vestfold Antirust bruker?


EDIT: Bare for moro skyld gjorde jeg et søk på det som for ikke-Citroën-frelste ville vært en naturlig konkurrent - og dette var det nærmeste jeg fant med noenlunde tilsvarende kmstand, motorstyrke og utstyrsgrad: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30192592 Muligens å banne i kirken, men det gir jo en indikasjon om hva man får for pengene.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by Black Lemon »

Vi snakker om nesten 100.000 kroner for en snart 12 år gammel Xantia Activa. Selv om Xantia Activa var en morsom bil, er det likevel langt fra en virkelig "moderne" Citroën-klassiker som CX GTI Turbo og XM V6 24v. Prisen er etter min mening det dobbelte av hva den burde være.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by RolandM »

Black Lemon wrote:Vi snakker om nesten 100.000 kroner for en snart 12 år gammel Xantia Activa. Selv om Xantia Activa var en morsom bil, er det likevel langt fra en virkelig "moderne" Citroën-klassiker som CX GTI Turbo og XM V6 24v. Prisen er etter min mening det dobbelte av hva den burde være.
Hvis vi snakker ren klassikerbil, så ville jeg nok være enig med deg. Det er andre, mer klassiske biler jeg ville brukt 100 000 på (selv om Activaen har teknikk ingen andre produksjons-Citroener har). Men jeg tror nok at for de fleste aktuelle kjøpere til en slik bil vil det være en "kosebil" - altså mest sannsynlig en nr 2-bil til pent bruk. Og som jeg viste til i forrige innlegg koster en (nesten) sammenlignbar BMW ca 20 000 mer (når man tar høyde for forskjell i reg.avgift på de to eksemplene). Et kjapt søk på FINN viser at Audi er enda dyrere. Eller hvis man mener BMW og Audi er for "premium" til å sammenligne med, så ligger f.eks Peugeot og Saab på omtrent samme nivå som Xantia (var litt vanskelig å finne like fine 406'er akkurat nå, men man kan estimere ut fra forskjeller i kjørelengde og motorstyrke). Så jeg tror markedet er uenig med deg. Hadde det vært en "straight" Xantia med 1,8-liter og 150 000 km bak seg, hadde det selvsagt vært noe annet - de tilbys for 15-20 000. Men kommer du opp på diesel med Exclusive-nivå, skinn og lav kjørelengde passerer du 50' for et fint eksemplar. Activa i den stand som beskrives her bør koste en del mer for rett kjøper; om selger får så mye som han forlanger, er en annen sak. Men 45 000 + omreg, slik du antyder? Det er for billig.

Sagt på en annen måte: Hvor billig skal du ha en velholdt og velutstyrts sportssedan med latterlig lav kmstand, når en ny mikrobil med sveivevinduer koster 150-160 ferdig på veien, og en ny C5 med greit utstyrsnivå koster 400? 80-90 000 + omreg er ikke mye penger på bil i dag.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by Black Lemon »

Jeg er helt enig i dine argumenter, men jeg tror likevel ikke at markedsverdien for en 12 år gammel Xantia er over 50.000 kroner til tross for at det er en Activa og til tross for lav km stand. Lav km stand får man sjelden kompensert prismessig. Min 14 år gamle XM Break aut med 150.000 km kjørelengde og som jeg nylig har kostet på 20.000 kroner, er neppe vært 50.000 kroner til tross for at bruksverdien for meg er høyere. Jeg er overbevist om at jeg ikke vil finne en bedre bil for 50.000 kroner enn den jeg allerede har. Markedet er brutalt når det gjelder bruktbiler og særlig gamle Citroëner. Dette betyr jo også at de som vet hva de skal se etter ved disse bilene, kan gjøre meget gode kjøp.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by rundgren »

RolandM wrote:Hvis fjærbeinsfester og jekkfester er fine, og det ikke er tegn til rust i karosseriskjøten mellom kanalene og bakskjermene, burde den definitivt være verd prisen. Og hvis forhandler har chipet den, antar jeg at den ekstra hk-avgiften i sin tid ble betalt. Da er dette ikke noen upris for bilen.

Oljebehandlet, sier du - vet du om det er Tectyl eller samme prinsipp som Funderud/Vestfold Antirust bruker?
Ville ikke plage selger alt for mye siden jeg strengt tatt ikke har tenkt å bruke penger på noe annet enn CXen med det første, så er ikke sikker på detaljene. JEg ble oppfordret til å ringe "for en bilprat", så hvis noen er interessert er det nok bare å ringe (selger selv har ikke e-post, svigersønn som svarer, så telefon er nok best).
Jeg tenker at når folk skriver "oljebehandlet" så mener de Funderud-metoden, Tectyl er vel ikke olje og blir etter det jeg har erfart oftest kalt ved merkenavn.

For folk flest er nok kanskje den BMWen en konkurrent, men som konkurrent om mine penger og min oppmerksomhet ser jeg for eksempel denne herlige, harry mafia-Alfaen her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29399501

Xantiaen er verdt det noen er villige til å betale for den - og jeg tror nok det er vanskelig å finne en kjøper som er klar for å faktisk betale merprisen for den ekstremt lave km-standen. Men: Jeg har hørt om en helt tilsvarende Xantia (minus chip) som ble solgt for ti tusen eller så mer enn denne står avertert for for få år siden. Chipen og betalt HK-avgift gir egentlig ikke noe merverdi mener jeg, forresten, du slipper jo uansett lovlig unna avgiften nå som disse bilene er 12 år gamle.
For min del så har jeg allerede en Xantia som vinterbil, men den er litt sliten, så kommer kanskje til å være på jakt etter en ny i løpet av et år eller to.. Da hadde det vært voldsomt gøy med Xantia Activa V6 eller Turbo, men om det blir noe av får vi se (kommer an på om boligrenta holder seg lav, hehe)

Noe litt relatert: Har fått tilbud om en Activa V6 delebil bortimot gratis, hvor galskap tror dere det er å flytte denne motoren inn i en Activa 16V eller Turbo? Godkjenning/arbeidsmengde?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by jonsto »

Det som bekymrer meg mest med de siste utgavene av Xantia er at de har laget en annerledes kopling (nippel med pakning) på løftecylindrene bak. Disse rørene er ikke å få lenger, og jeg vet ingen pr. i dag som lager dem. Selv om jeg jobber litt med saken.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by Black Lemon »

For folk flest er nok kanskje den BMWen en konkurrent, men som konkurrent om mine penger og min oppmerksomhet ser jeg for eksempel denne herlige, harry mafia-Alfaen her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29399501
Det holder jeg med deg i. Alfa 164 med 3-litersmotoren som vel er den nydeligste treliteren som går an å få tak i og med tåkelys som er identiske med de på CX Turbo. Da får man jo enda mer for pengene. Activa med 194 hk V6 er vel kanskje den ultimate "ulv-i-fåreklær-bil".
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by mads »

..æhh.. Litt kjedelig grå farge, du får jo en sprett-bil med SPROTSLIG fjæring og "god tilbakemelding" fra underlaget til bare litt mer penger. 30-40.000 burde holde og det er jo et svare strev å bygge om til diesel. Får jo forresten activa diesel ferdig fra fabrikk.
----------------

For uinvidde legges til at det med fordel kan leses med noe ironi/sarkasme over.

Jeg syns ikke det er stas at ting er dyre, heller ikke biler med vinkler, men jeg stusser litt på at de må være billigere enn alt mulig annet som brukt. Vil du ha bilen til prisen som forlanges (omtrent), så kjøp den. Hvis ikke så la det være.

Det hadde egentlig holdt om jeg skrev løp og kjøp om du er interessert i fin Activa. Lenge til like bra tilbud dukker opp igjen!

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=13440095
Tror de er "søster-biler", solgt i forbindelse med bluesfestival på Notodden i sin tid.

Jeg løpte og kjøpte den over og endte på 120.000,- ferdig registrert. Litt problem med venstre kanal, men ny frontrute, varmeapparat, activa-sylinder, foringer foran og ymse annet, noe om-lakk og noen skrammer. Jeg skrev under og har åpenbart betalt mer enn nødvendig, men den er j..lig gøy å kjøre likevel. Det er det viktigste for meg med den. Og så er den rød! (i hvert fall mest.. foreløpig.. solskinn er oppskrytt!)

Det er produsert noen tusen færre Activa enn SM trur eg, allerede er det nok vraket flere activa'er, sær er den så det holder, ekte(?) Citro'ensk også i mine øyne, så klassiker syns jeg den er allerede ..og da er vi allerede langt ute i synse og mene.. ;)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by tronde »

mads wrote:
Jeg løpte og kjøpte den over og endte på 120.000,- ferdig registrert.
Også alle CX-ene du kunne fått for den prisen da :?: :D
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by mads »

tronde wrote:Også alle CX-ene du kunne fått for den prisen da :?: :D
..hadde kostet no' tilsvarende å holde lager til... CX'er i hagen er ikke min greie. Men en CX til 120' kunne jeg tenkt meg. Jeg tror heller enn to til 60' og i hvert fall heller enn 12stk til 10'. Så var det liv og lære, da...

Denne er selvfølgelig AAAAAALLLTT for dyr og et helv... å bygge om til diesel:

http://finest4sale.se/cms.aspx?t=105&p=6
http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... rno/136894

Bortsett fra i Vågå, noen derfra snuste intenst. Lurer på om den havnet der. Og nei, det var ikke snakk om diesel ;D

Noe nytt om Xantia'n som tråden startet med?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by rundgren »

mads wrote:
tronde wrote:Også alle CX-ene du kunne fått for den prisen da :?: :D
..hadde kostet no' tilsvarende å holde lager til... CX'er i hagen er ikke min greie. Men en CX til 120' kunne jeg tenkt meg. Jeg tror heller enn to til 60' og i hvert fall heller enn 12stk til 10'. Så var det liv og lære, da...

Denne er selvfølgelig AAAAAALLLTT for dyr og et helv... å bygge om til diesel:

http://finest4sale.se/cms.aspx?t=105&p=6
http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... rno/136894

Bortsett fra i Vågå, noen derfra snuste intenst. Lurer på om den havnet der. Og nei, det var ikke snakk om diesel ;D

Noe nytt om Xantia'n som tråden startet med?
Ja, prisen er satt ned. Nå er den jo et kupp! 59K + reg. syns jeg ingen kan klage på. Hmmm, har jeg noe penger i madrassen? (Nei, sier dama)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Relativt sjelden vare (FINN)?

Post by gopp »

I fjor solgte jeg en Activa 2.0 16v med 132.000 km., A/C sportsskinnstoler (m/el. kontoll), 10 nye kuler, ny clutch, ny reg. reim, nytt batteri, nye dekk, og full service. Den var jevnt over fin i lakken, og meget lite rust. Prisen var 25k, og den ble forsøkt solgt her på forumet først. Jeg ble ikke akkurat nedringt av kjøpere fra Finn.no heller, så selv om vi verdsetter egenskapene på disse bilene er de ikke gull heller.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply