Kjølevifter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Kjølevifter

Post by Black Lemon »

I går ettermiddag opplevde jeg at temperaturen på kjølevæsken steg til over 114 grader etter noe køkjøring uten at kjøleviftene slo inn. Jeg skiftet bryter i mai i år og var dermed ikke helt forberedt på dette problemet nå. I dag kortsluttet jeg ledningene til bryteren og følgende skjedde. Ved å kortslutte to av dem gikk begge viftene på halv hastighet. Ved å kortslutte alle tre, gikk kun den ene for full fart. Begge burde gått for fullt da. Vi snakker om en 1986-modell (reg 20.11.1985) CX 25 GTI Turbo, serie 2 (med plastfangere, men uten intercooler og aircondition). Etter å ha renset kontakter til de to reléene, gikk alle tre viftene for fullt når jeg kortsluttet alle tre ledningene til termobryteren. Det betyr at reléene virker som de skal. Det er fristende å koble en bryter til kupéen slik at man kan overstyre termobryteren dersom denne ikke slår inn. Når man sitter i kø og ikke har mulighet til å kjøre inn til siden og stoppe, kan en slik bryter gjøre underverker, men den må kobles via relé slik at man kun legger styrestrøm inn til bryteren. Det er sikkert flere her på forumet som har gjort det.

Jeg har studert koblingsskjema i Haynes-manualen og selv om jeg ikke på noen måte kvalifiserer som noen bilelektriker, har jeg forsøkt å forstå hva som er ment å skje i dette systemet. Relé 772 er High Speed Relay og 773 er series/parallel relay og de sitter begge i motorrommet. R1 sitter i sikringsboksen og sørger for at viftene ikke går med tenningen av. 773 er et vekslende relé med fem kontakter (87a-relé), mens 772 er et rent arbeidsrelé uten 87a-kontakt. 850 er thermobryteren som har to trinn. Ved første trinn får vifte 635 (venstre vifte) jord fra relé 773 og pluss fra R1. 773 står i hvilestilling med strøm til kontakt 4 som er koblet til 635. Viftene er dermed koblet i serie og går derfor på halv hastighet. Ved trinn to får 635 jord fra 772 og 773 slår over fra kontakt 4 til kontakt 5 som er koblet til batteriets plusspol via en koblingskontakt slik at vifte 634 (høyre) nå får pluss fra kontakten ved batteriets plusspol og jord via thermobryteren. Nå er viftene koblet i parallel og skal følgelig gå på full hastighet. I Haynes manualen er det også tegnet inn relé 733, men det gjelder kun biler med aircondition.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

Hvilken musikk i mine ører da viftene startet som de skulle i dag da temperaturen nådde ca. 87 grader. Det var nesten så jeg fikk lyst til å legge ut en mikrofon til viftene og koble denne til stereoanlegget bare for å kunne nyte lyden av viftene enda mer. Ikke nok med det, en kar som virkelig har forstått det i en Saab 900i holdt på å få nakken ut av ledd da han passerte meg rett før Vålerengatunnelen. Jeg trøkket på litt slik at han skulle forstå at jeg hadde sett at han forstod. CXen er deilig og med turbo går det fort når du (og den) vil. Det er ikke mer å si.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølevifter

Post by jonsto »

:-)) Hyggelig lesning dette!!
Jeg skal ikke begi meg ut på hva som skjer med releene, men prinsippet er at på halv fart er viftene koblet i serie, og på fullt er de paralellkoblet. På de med bare en vifte kobles en stor motstand i serie med viften på halv fart.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

Disse reléene sitter jo noe utsatt til ved venstre frontlykt og min venstre innerskjerm og batterikasse var bare rustkjeks helt til i sommer da jeg fikk sveiset inn både ny innerskjerm og ny batterikasse. Dermed burde forholdene til reléene være noe bedre nå når sølesprøyten ikke lenger står rett på. I går benyttet jeg også anlednigen til å løsne de to injectorreléene som sitter ved høyre frontlykt. Jeg måtte ta av frontlykten, hvilket er svært enkelt på CXen, for å få løsnet reléene. Disse var ganske tørre og fine, men med noe irr og korrosjon som jeg fikk renset.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kjølevifter

Post by jonsto »

Originalt står vel alle disse releene inni en "plastpose".
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Originalt står vel alle disse releene inni en "plastpose".
Mvh
Hva med kondens? Det er vel vanskelig å finne egnet sted i motorrommet for reléeler da det er fuktighet og møkk rund baug. Jeg ser jo at på XMen er motorrommet mer lukket enn på CXen og det tar lengre tid før møkka sprer seg rundt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

I går opplevde jeg igjen at kjøleviftene ikke startet. Jeg satt heldigvis ikke fast i kø, men stod stille og kunne derfor åpne panseret og sjekke kontakter. Termobryteren hadde dårlig kontakt og et av reléene. I dag klippet jeg av kontakten til bryteren, monterte nye kabelsko og skiftet begge reléene. Jeg tar ikke sjansen på at noe slikt skal skje i køkjøring og vil derfor legge opp til to brytere i kupéen, en for hvert trinn. Dermed kan jeg styre det hele fra kupéen om termobryteren skulle begynne å bli vanskelig. Dårlig kontakt til reléene vil jo ikke løse dette så jeg får vurdere om jeg skal lage nye tilkoblinger til relésokkelene også. To av de tre kablene til termobryteren (den til jord og den til trinn 1) er realt grove kabler da disse må tåle strømbelastningen fra viftene, mens den tredje (trinn 2) kun skal tåle styrestrøm til high speed reléet. Dette innebærer at jeg må trekke realt grove kabler inn til bryter i kupéen som må være av heavy duty type. BIltema har brytere som tåler 25A så det burde holde. Alternativt kan jeg vel koble trinn 1 via nok et relé i motorrommet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kjølevifter

Post by hl »

Black Lemon wrote: Jeg tar ikke sjansen på at noe slikt skal skje i køkjøring og vil derfor legge opp til to brytere i kupéen, en for hvert trinn.
Um du vil gjera det på "Citroën-måten": Bruk gearhendel og gearvaier frå ein sykkel. Monter gearhendelen (3 gear: merkast 0-1-2) i kupéen og tak gearvaieren (påmontert ei fjør i enden fyr å halda att) fram til området millom batteriet og vifterne og hav brytaren/brytarane der. Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

hl wrote:
Black Lemon wrote: Jeg tar ikke sjansen på at noe slikt skal skje i køkjøring og vil derfor legge opp til to brytere i kupéen, en for hvert trinn.
Um du vil gjera det på "Citroën-måten": Bruk gearhendel og gearvaier frå ein sykkel. Monter gearhendelen (3 gear: merkast 0-1-2) i kupéen og tak gearvaieren (påmontert ei fjør i enden fyr å halda att) fram til området millom batteriet og vifterne og hav brytaren/brytarane der. Image
En elegant måte er vel å koble inn et relé til trinn 1 slik at jeg kan legge tynne kabler både for trinn 1 og 2 inn i kupéen. Deretter kan jeg anskaffe originalbryter for klimaanlegg (den med to brytere avmerket med kuldetegn) så kan jeg koble trinn 1 til bryteren med ett symbol og trinn 2 til bryteren med to symboler. Det forutsetter at bryteren er konstrukert slik at ikke bryter 1 skrur seg av når bryter 2 trykkes inn. På denne måten unngår jeg å legge opp uorginale brytere slik at interiøret holdes mest mulig rent.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kjølevifter

Post by hl »

Black Lemon wrote:På denne måten unngår jeg å legge opp uorginale brytere slik at interiøret holdes mest mulig rent.
Då kann du jo ogso montera brytaren på undersida av instrumentkonsollen. Du finn sikkert nokre ledige hol. Du kann t.d. bruka det som er berekna på bakrutespyling på Breaken.

Image Image
Serie 1 Break.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Kjølevifter

Post by givretto »

Nå ser det ikke akkurat sånn ut på serie 2 da men...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kjølevifter

Post by hl »

givretto wrote:Nå ser det ikke akkurat sånn ut på serie 2 da men...
Veit det, men serie 2-bilen min stend parkert 1t køyring herifrå, so dermed vart det bilete av serie 1... :wink:
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kjølevifter

Post by Black Lemon »

Det var denne bryteren jeg tenkte på. Den sitter i midtkonsollen for biler med AC. Min har ikke AC og har følgelig ledig plass her.

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply