DS5

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Da har Citroën priset DS5 her i Norge. Rundt 500' for en THP 200. Jeg må innrømme at det skal bli spennende og se den live og ikke minst interiøret med cockpitfølelsen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: DS5

Post by fido »

...for ikke å snakke om prøvekjøring.. Alle som har kjørt den snakker om hvor stiv den er, og det er jo ikke akkurat innertier her i gården..

Hvis du har lyst til å ta på interiøret har jeg sett på facebook-sidene til Bøhm at de har en grå stående i utstilling nå. e-HDi med bra utstyrsspekk til i overkant av 400.000. Denne modellen starter jo i følge nesten bekreftede rykter på 293.000...
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: DS5

Post by jonsto »

fido wrote:...for ikke å snakke om prøvekjøring.. Alle som har kjørt den snakker om hvor stiv den er, og det er jo ikke akkurat innertier her i gården..
Faller vel i smak hos norske motorjournalister da. De elsker jo biler som kan samenlignes med å kjøre "hest med bekkvogn og trebenk". :mrgreen: :mrgreen:

Image
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Ja jeg har lest at den er svært stiv, særlig med 19-tommers hjul. 200 THP kan man også få med 18-tommere, men ikke 17. Jeg satt på i en VW Touran drosje fredag kveld og selv om bilen virket godt sammenskrudd var det så og si ingen fjæring. Jeg som i 22 år kun har kjørt CX og XM, vil nok ha vanskelig for å venne meg til fjæringen i de fleste biler på markedet i dag.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: DS5

Post by givretto »

jonsto wrote: Faller vel i smak hos norske motorjournalister da. De elsker jo biler som kan samenlignes med å kjøre "hest med bekkvogn og trebenk".
Hahaha! Kunne ikke fått sagt det bedre selv, Jon! :lol:

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: DS5

Post by Helge S »

Black Lemon wrote:Da har Citroën priset DS5 her i Norge. Rundt 500' for en THP 200. Jeg må innrømme at det skal bli spennende og se den live og ikke minst interiøret med cockpitfølelsen.
Så den "LIVE" her i Trondheim i går, men uten skilt (hos forhandler) så den var ikke klar for prøvekjøring enda.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Da her jeg sett på DS5 og også sittet inni den. Førsteinntrykket er at bilder nyter den ganske bra rettferdighet så jeg syntes ikke den tar seg noe bedre ut i virkeligheten enn på bilder slik tilfellet er med C6. Eksemplaret jeg så var grå, en farge som jeg synes blir kjedelig og ikke fremhever gode linjer på sammen måte som svart og sølv gjerne gjør. C6 er etter min smak en langt mer elegant bil enn DS5, og i så måte er det synd Citroën forlot designspråket fra C6. DS5 er ganske klumpete og spesielt fronten er ikke akkurat smekker. Interiøret er lekkert (denne hadde brunt skinn) og virker å ha bedre materialkvalitet enn C6, men jeg fikk en klustrofobisk følelse av å sitte inni den til tross for at den har glasstak både foran og bak. Jeg må vel si at jeg egentlig ble noe skuffet og den ga meg ikke egentlig noen "vil ha" følelse. Jeg må si det var deilig å sette seg i CXen igjen og kjøre av gårde, men det sier kanskje mer om CXen enn DS5.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: DS5

Post by Helge S »

Syntes som deg da jeg satt i bilen i går at den virket veldig trang ("klaustrofobisk som du sier").
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Citrobert
Posts: 10
Joined: Fri 17 Feb, 2012 20:16

Re: DS5

Post by Citrobert »

Det var eit britisk bil-blad som beskreiv måten fjøringen på DS5 slenger passasjerane rundt inne i bilen slik: "som å kaste ein neve gaflar opp i blenderen på full fart". Dette var utganspunktet mitt når eg i går fekk prøvd vidunderet. Med slike forventningar er det vanskeleg å bli skuffa. Eg opplevde bilen som herleg responsiv, godt vekta styring, fantastiske seter (klokkereim...), sporty og kontrollert.

Når det gjeld plass... Baksetet var ubrukeleg for meg (185 cm), om nokon trykte på knappen for å stenge solgardina i taket ville eg bli skalpert :lol: Men dette stoppar ikkje meg frå å ha lyst på ein slik bil. Eg skal nemleg site framme - helst i førarsetet. Sjølv med eHdi 1.6 og EMG var det ei god oppleving å køyre DS5.

Eg tek gjerne ein sølv med brunt klokkereim skinn. Men den skal ha THP 155 og automat - og vips vart prisen litt "off".
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Artig at du har fått prøvekjørt den. Jeg har den følelsen av at DS5 er bedre å kjøre enn å sitte stille i. Det er nok derfor de har laget bilen såpass trang med cockpitfølelse. Det er mange som liker det slik. Jeg er 183 cm og syntes det var trangt og de som er høyere, vil nok oppleve takhøyden som noen begrenset. Personlig vil jeg tro at THP200 med manuell kasse er den morsomste versjonen.

Hvordan var DS5 i forhold til C6?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Re: DS5

Post by Fredrik »

Jeg ble også positivt overrasket over måten DS5 kjører på. Gode seter og overraskende komfortabel.
Jeg kjørte bilen på 17 tommere og synes ikke det var noe trasig i det hele tatt. Skulle jeg hatt den privat ville jeg nok
ha senka den da høyden ser litt rar ut, særlig bak. Senking gjør nok ikke noe positivt med komforten da...
Å sammenligne en slik bil med CX og XM blir bare tull. Sammenlignet med andre nye biler er den brille-fin på mange måter.

Fredrik
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS5

Post by RolandM »

Jeg har jo ikke sett bilen "live" ennå, men observerer at det er ikke bare vi som kobler DS5, ikke nødvendigvis til selve CX eller XM, men til den klasse bil som CX og XM var: En avant-garde, coupeformet eksklusiv bil med en god miks mellom komfort og kjøreegenskaper, men der plassforholdene kanskje ikke sto aller høyest på prioriteringslisten, selv om det er plass "nok". Så på det grunnlaget må den nok tåle en sammenligning. Det er jo ikke tilfeldig at Auto Motor und Sport tester den mot Audi A5, som, selv om den er langt unna, kanskje er det nærmeste Audi kommer en CX i type bil.

Både Auto Motor und Sport og eksempelvis britiske Top Gear forventer av biltypen at den skal oppvise et visst komfortnivå fremfor å fremstå som den automobile versjonen av tokomponentlim i hårnålssvinger. Det kan jo selvsagt ha noe å gjøre med forventningene til de merkeverdiene Citroen står for. Så kan det være at Citroen nå ønsker å bryte med de verdiene og markedsføre seg med andre verdier, men da tror jeg de skal få jobbe litt. Ikke for det: på det meste annet enn komfort mener jo diverse biltestere at de har lykkes, da. Og fra et kommersielt synspunkt har de mest sannsynlig også det.

Designmessig har DS5 mye bra over seg når man lar linjene få modnes litt i hjernen, men jeg tror nok som hr Sort Sitron at jeg ikke helt kommer til å venne meg til en Citroen med så butt front som denne. Jeg er klar over at det er andre krav til eksempelvis fotgjenger- og kollisjonsbeskyttelse i dag enn i 1974, men andre merker løser dette smoothere på sine nye biler.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Det er jo ikke tilfeldig at Auto Motor und Sport tester den mot Audi A5, som, selv om den er langt unna, kanskje er det nærmeste Audi kommer en CX i type bil.
Jeg synes at A5 er temmelig kjønnsløs, men derimot A7 som har tatt opp i seg hekken fra gamle Audi 100 Coupé S, er langt mer vellykket. Den er lav og langstrakt i motsetning til mange av de proporsjonsgale bilene som er på markedet i dag og da særlig SUVene. Q5 og Q7 er jo grusomme biler og folk med en viss estetisk sans kan jo neppe vite hva de gjør når de kjøper slike grusomme skapninger. Fronten på A7, blir derimot litt vell "harry" for meg. Det er jo der C6 er genial. Den er hyperelegant uten snev av å være "harry" og det er det ingen andre enn Citroën som klarer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply