CX på Rudskogen

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: CX på Rudskogen

Post by Helge S »

Black Lemon wrote:Det er selvsagt ingen Citroën-fjæring i en Opel Vectra, men det er åpenbart en snill bil som finner seg i å stå stille i måneder for så å starte på første slaget for å jobbe en ukes tid. Citroëne mine ville jo aldri funnet seg i en slik tilværelse.
HÆ.... :shock: Citroën er en snill bil det også! Jeg har tre XM og to av dem er så spesielle (V6 og V6.24) at de har blitt samleobjekter som nå vinterlagres. På lørdag var jeg i lagerlokalet for første gang siden i høst og koblet polskoene på batteriet i den bilen jeg tok ut nå på lørdag og så har stått stille i måneder. Bilen var veldig "snill" og startet overraskende raskt og uanstrengt. Ingen nye feil, olje-/lhm-lekkasjer eller andre finurligheter har kommet siden i høst heller. Så Citroën kan definitivt også være en snill bil :lol:
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by Black Lemon »

Helge S wrote:
Black Lemon wrote:Det er selvsagt ingen Citroën-fjæring i en Opel Vectra, men det er åpenbart en snill bil som finner seg i å stå stille i måneder for så å starte på første slaget for å jobbe en ukes tid. Citroëne mine ville jo aldri funnet seg i en slik tilværelse.
HÆ.... :shock: Citroën er en snill bil det også! Jeg har tre XM og to av dem er så spesielle (V6 og V6.24) at de har blitt samleobjekter som nå vinterlagres. På lørdag var jeg i lagerlokalet for første gang siden i høst og koblet polskoene på batteriet i den bilen jeg tok ut nå på lørdag og så har stått stille i måneder. Bilen var veldig "snill" og startet overraskende raskt og uanstrengt. Ingen nye feil, olje-/lhm-lekkasjer eller andre finurligheter har kommet siden i høst heller. Så Citroën kan definitivt også være en snill bil :lol:
Glimrende! Citroëne dine var åpenbart fornøyd med vinterpleien og så ingen grunn til å lage krøll. Når det er sagt så tror jeg nok XM generelt er en noe mer "snill" modell enn CX om man kan tillate seg å bruke det uttrykket. Det er i alle fall min erfaring etter 22 år med CX og 14 år med XM.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX på Rudskogen

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:
gopp wrote:Og Black Lemon, ikke alle italienske biler har upresise girkasser. I dag holder jeg på med å bytte 2. gir i min Merak, og den boksen er jo lik som i SM. Hvor fransk eller tysk den boksen er har vært diskutert, men den fungerer i alle fall fint. Min har fått litt mye juling, men Harry Martens har sendt delene jeg trenger til en hyggelig penge. Nyere Fiat har fine girkasser, og det tipper jeg at nyere franske biler har også.
En venn av meg har Alfa Romeo 147 og da jeg spurte ham om gearkassa, måtte han innrømme at den var rørete og upresis. Jeg leste også nettopp en test av nye Peugeot 208 som fikk kritikk for å ha upresis gearkasse. Det burde vel i 2012 ikke være spesielt vanskelig å lage en presis gearkasse. Dersom bilen ellers er bra, ødelegger det jo mye av kjøreinntrykket dersom gearkassa er upresis.
Dette er jo også litt smak og behag. Man merker jo godt om det er vaier-overføring, og det kan jo oppleves som upresist. Min far hadde en Peugeot 306 som led litt av dette, men når man var vant til det så gikk giringa raskt og man traff der man skulle. Så da fungerer det jo...?
Har vært bort i biler som er så "presise" at man nærmest bare kan bevege girspaken i rette vinkler - det er ikke etter min smak hvertfall...
Opel Vectra-girkasser er forresten ikke noe å skryte av etter det jeg har hørt - kollegaen min fikk girkasseras og måtte bytte etter knappe 150000, noe jeg syns virker merkelig lite for en manuell kasse.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply