Nesten rustfri takluke

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Nesten rustfri takluke

Post by rundgren »

Har tatt av vindavviser, og sjekket drenering og takluka ser egentlig ganske bra ut. Ingen bobler i taket, hvertfall.
Dreneringa framme er åpen og fin, men ikke helt sikker på den bak... Har opplevd et par ganger at det kommer litt vann seilende nedover frontruta ved første oppbremsing etter regnvær, så mistenker at bakre drenering er tett. Har kjøpt meg trekkfjær fra Biltemal, og den funka greit å kjøre gjennom framre rør. Men hvordan gjør man det bak? Må man opp nedenfra eller er det mulig å finne rørene? Jeg ser dem ikke...
Det andre lille problemet er at kanten/falsen som tetningslista sitter på er begynt å bli litt brun. Tenkte å ta av lista, bore noen hull i bunnen av denne for drenering, og påføre Brunox på metallet. Er det en god idé?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nesten rustfri takluke

Post by mads »

Tja.. Ikke sikker på om jeg skjønner hvor du vil ha hull. Litt vann fremover trenger ikke være annen et noe som står i en krok. Men; skjønner om du er skeptisk med lukene her ;-/

Greia er at ramma som kasetten er skrudd i er punktet med dekk-plata på taket. Du har altså en profil med fasong som et sneglehus rundt luka på tre kanter der hulrommet for sikkerthets skyld er delvis fyllt med skum. Her kribles det til rusta kommer ut fra baksiden.

Personlig nærmer jeg meg å poppe i en plate med sika, det er milevis over hva fabrikken leverte :evil: Når jeg blir gammel, rik, får god tid eller hva som skal til kunne jeg tenke meg et XM/Xantia soltak, det kan i tilleg brukes til mer enn å få dotter i øra...
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nesten rustfri takluke

Post by Black Lemon »

Ta av dekslene i bagasjerommet som dekker bakskjermene. Da ser du gummislangene som kommer fra bakkant av takluka. De ender rett bak bakhjulene. Det enkleste er å stake opp fra endestussen av disse. Jeg gjorde denne operasjonen i fjor og brukte en trekkertråd slik elektrikerne bruker og rustløser på boks og ikke minst god tid. De fremre rørene tok det tid å få åpnet. Her var det helt tett. De bakre var ikke så værst og rørstussene som stikker ut fra takluka i bakkant var helt intakte. Disse kom jeg til ved å løsne taktrekket over bakdørene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Nesten rustfri takluke

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Ta av dekslene i bagasjerommet som dekker bakskjermene. Da ser du gummislangene som kommer fra bakkant av takluka. De ender rett bak bakhjulene. Det enkleste er å stake opp fra endestussen av disse. Jeg gjorde denne operasjonen i fjor og brukte en trekkertråd slik elektrikerne bruker og rustløser på boks og ikke minst god tid. De fremre rørene tok det tid å få åpnet. Her var det helt tett. De bakre var ikke så værst og rørstussene som stikker ut fra takluka i bakkant var helt intakte. Disse kom jeg til ved å løsne taktrekket over bakdørene.
Mine framre var ganske bra, kjøpte meg trekkefjær som riktignok bare ville helt gjennom det ene røret. Men det rant godt gjennom når jeg testa med en halvlitersflaske vann, så da er det vel grei.
Prøver meg på de bakre på den måten du beskriver.
mads wrote:Tja.. Ikke sikker på om jeg skjønner hvor du vil ha hull. Litt vann fremover trenger ikke være annen et noe som står i en krok. Men; skjønner om du er skeptisk med lukene her ;-/
Et av flere problemer som jeg ser det, er at tettelista (nr.24 på bildet her: http://leirdal.info/eksterior/soltak.html ) som er klemt på kanten rundt takåpningen holder veldig godt og lenge på vannet Dermed blir kanten utsatt for rust, og min er begynt å bli brun. Tenkte derfor å lage noen hull i bunnen av lista slik at vannet renner lettere gjennom. Og samtidig rengjøre og få på Brunox på både for og baksida av kanten.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nesten rustfri takluke

Post by Black Lemon »

Et av flere problemer som jeg ser det, er at tettelista (nr.24 på bildet her: http://leirdal.info/eksterior/soltak.html ) som er klemt på kanten rundt takåpningen holder veldig godt og lenge på vannet Dermed blir kanten utsatt for rust, og min er begynt å bli brun. Tenkte derfor å lage noen hull i bunnen av lista slik at vannet renner lettere gjennom. Og samtidig rengjøre og få på Brunox på både for og baksida av kanten.
Ja det er riktig. Denne listen holder på vannet ut fra formen den har. Ikke spesielt god industriell løsning dette. Noen hull kan kanskje hjelpe, skade gjør det vel i alle fall ikke.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply