Bensinpumper.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Bensinpumper.

Post by jonsto »

Nå har jeg en fem - seks bensinpumper liggende. (Eliktriske). Har noen noe godt forslag til hvordan de bør oppevares? De burde vel kanskje stå med bensin i, men stillestående bensin har jeg ikke særlig tro på. Har sett en forgasser som ble lagt i bensin for å holde seg, og den var ikke pen. Har vært inne på tanken og fylle dem med parafin, men vet ikke riktig. Tror ikke de har godt av å ligge tørre i alle fall.
Er det noen som har en god idè?
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by citro1cx »

tyntflytende olje, burde ikke det gjøre susen? symaskinolje? Poenget er vel å bruke noe som ikke fordamper bort, men som er lett å fjerne når pumpa skal brukes.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by dagmatti »

hei,

ja en tynn olje muligens, men har ingen erfaring med det. har hørt noen si bensin, men den bør sikkert byttes og kjøres innimellom. :D jeg kjøpte en tørr pumpe av klubben til min 22gti, og den hadde ihvertfall låst seg. :)

-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by n10516 »

Hei!

Nå svarer jeg på noe jeg egentlig ikke har peiling på... :oops: Men jeg klarer ikke helt å holde kjeft... :mrgreen:

Er disse elektriske pumpene membranpumper eller har de en roterende impeller som hiver drivstoffet ut i systemet? Jeg antar begge typer brukes. Jeg har montert en av membran typen på Allegroen som erstatning for en vanlig mekanisk, så den typen kjenner jeg i hvert fall. :D

Om det er en membranpumpe, er vel spørsmålet, hva, om noe, bør pumpen tilføres for å unngå at membranen tørker ut og blir ødelagt? La meg gjette på at en liten dusj "mekaniker på boks" som WD40 eller tilsvarende kan være svaret. :o Men egentlig ville jeg ikke gjort noe så lenge en ikke vet nøyaktig hva slags materiale membranen er laget av. Den kan ta skade om en fyller noe den ikke tåler.. Men mekanikken som styrer membranfunksjonen bør nok heller få en liten dusj så ting ikke setter seg fast.

Om pumpen er av impeller typen, ville jeg nok ha hatt tynn, syrefri olje i den for å holde lagre og pakninger i live og hindre at noe setter seg fast. Symaskin olje er sikkert helt OK. Jeg mistenker, Jon, at du vet bedre enn de fleste av oss hvordan disse pumpene er bygget opp! :wink:
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by jonsto »

n10516 wrote: Jeg mistenker, Jon, at du vet bedre enn de fleste av oss hvordan disse pumpene er bygget opp! :wink:
:mrgreen: Så det tror du. :D
Pumpen er ikke membranpumpe, og heller ikke impeller pumpe. Det er en eksentrisk stålskive med stålruller. Oppbygd etter samme prinsippet som en trykkluft eller hydraulisk motor.
Pointet er at motoren og alt går i bensin. Er ikke sikker på at vikklingene eller lagrene i denne har godt av å stå i stillestående bensin. Vet heller ikke om olje, eller parafin for den del, er lurt å oppebevare den i. Innvending altså. Ligger den tør er jeg også redd for at det blir korrosjonsangrep der inne.
Vil dere se hvordan pumpen ser ut innvendig kan dere se her.
http://my.opera.com/cxoman/albums/showp ... =159142832

Kanskje en blanding av renset parafin og tynn olje er tingen?
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by n10516 »

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan komme på en slik idé, Jon!..... :D

Da forstår jeg mer av hvordan de pumpene er oppbygget. Jeg er også svært i tvil her. Jeg tror at lagring tørt er et dårlig alternativ, det er gode muligheter for korrosjon. Tror heller ikke at det er noen topp idé å fylle dem med bensin, bensin er jo helt tørr, har minimal smøreeffekt og heller ikke noe særlig til å stoppe korrosjon.

Hva slags tettemiddel som er brukt i de to ventilene (tilbakeslag og trykkbegrensing) er kritisk for hva en kan bruke, men jeg tror umiddelbart at jeg ville brukt et syrefritt, meget tynt smøremiddel, kanskje WD40, våpenolje eller noe i den retning. kunne det være et alternativ å kjøre pumpen mens en forsiktig sprøyter inn smøremiddelet i innsugingsstussen? Da vil en kunne få en tynn film på alle flater - uten å fylle pumpen med olje? Bare en tanke....

Men, si meg, er dette en børstemotor som plasker rundt i ildsfarlig væske? Det kan jo være oksygen der, om pumpen er tom, f. eks. om en kjører tørr -og da høres dette ut som en risikosport... En hallgenerator styrt motor OK, men børster, som det ser ut til å være på illustrasjonen du linket til.... :x :evil: :twisted: :shock: :?: :mrgreen: :roll:


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by jonsto »

Ja, det ser faktisk ut som det er en børste motor. Men det skal vel noe til før du får så mye luft blandet inn at det blir eksplosjonsfare. (Stumper jo sigaretter i en skål med bensin også. :-) ).
Får prøve å eksperimentere litt. :wink: :roll: :D
mMvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Bensinpumper.

Post by givretto »

Det finnes ikke dumme spørsmål, er det visst noe som heter. Så stiller jeg noen ikke-dumme spørsmål: Hvordan er pumpene lagret når man kjøper dem fra forhandler/fabrikk? Forandrer hele historien seg når pumpene har gått i bensin en stund, altså må de lagres på en annen måte da...? 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Bensinpumper.

Post by xm4617 »

Jeg har heller aldri lagret en brukt bensinpumpe, men våger å komme med følgende enkle anbefaling: Spray pumpen overfladisk med WD 40 el. lignende, og legg den i en tett plastpose. Det vesentligste tror jeg nemlig er å hindre tilgang til luft. Atmosfæren inne i alle hulrom blir mettet med smøremiddeldamp, og det er antageligvis bedre enn væskeomslutning.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by n10516 »

Det er vel ca det jeg var på jakt etter ved å spraye WD40 inn i pumpen... :) Unngå å fylle den med smøremiddel, men sikre at alle metalldeler er i en "smurt" atmosfære slik at korrosjon unngås.

Jeg ville, i tillegg til å spraye pumpen, dusje rikelig inn i plastposen for å sikre at atmosfæren faktisk blir mettet. Dette er noe en ikke får umiddelbart svar på om har vært vellykket, men jeg har stor tro på dette....

Ellers er vel ikke det å stumpe sigaretter i bensin noe sjakktrekk :( :o , flammepunktet for bensin er alt for lavt, men i diesel derimot er det intet problem.... :D

Hilsen Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bensinpumper.

Post by jonsto »

n10516 wrote:Ellers er vel ikke det å stumpe sigaretter i bensin noe sjakktrekk :( :o , flammepunktet for bensin er alt for lavt, men i diesel derimot er det intet problem.... :D

Hilsen Vidar
Dette var noe jeg gjorde for å skremme folk som sto og gapte over meg på verkstedet på Oppdal. Den gangen jeg røkte. :wink: Poenget er at luften over bensinen er så mettet at den ikke tar fyr eller eksploderer. Etter å ha levd mange år av mitt liv på tankbåter, også en som gikk med clean (bensin, parafin, nafta mm), så har jeg et avslappet men respektfult forhold til lettantennelige vesker. :wink: :D :D
Ellers så skal jeg prøve den WD 40 resepten. Får vel fylle dem med bensin og sette strøm på for å se at de går først tenker jeg. Så om dere hører om en eksplosjon i Surnadal i løpet av de neste 14 dagene så vet dere hvorfor. :roll: :wink: :mrgreen:
Mvh
svtrons
Posts: 46
Joined: Sun 04 Jan, 2009 13:03
Location: Sætre

Re: Bensinpumper.

Post by svtrons »

Jeg ville vurdert en halvblaning av olje og bensin. Men ingen garanti...
Post Reply