CX TRS22 - plutselig halvdød

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by Alfred »

TRS-en har stått en stund, men nå har jeg prøvet den litt på veien, og får en spesiell opplevelse.
Etter en stund "dør" motoren når jeg bruker gasspedalen. Kan holde den igang med bruk av choke. Kom meg hjem. Neste dag starter pent, går pent på tomgang når den blir varm (uten choke). Reagerer fint ved bruk av gasspedal, både ved sakte og brå inntrykking. Prøver ny tur ut på landevegen oppfører seg pent, men etter 10 minutter skjer det samme. Plutselig går den dårligere og jeg kommer meg av motorveien ved å bruke choke (nesten uten gasspedal). Stopper og motoren går pent på tomgang (med choke). Kom meg hjem på kun choke og leste rep-boka. Denne antydet mulig vakuum på tanken. Tok av tanklokket startet og alt bra (både brå og sakte gasspedalbevegelser) på tomgang og høyt turtall mens jeg var parkert.Motoren var fremdeles så varm at vifta gikk i perioder.

Kan vakuum på tanken gi denne effekten? Hvor finner jeg "luftingen" på tanken? Andre ideer? :? :? :?
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by jonsto »

Er bare tre ting jeg kommer på i farten som kan lage slike problemer. Det er vacum på tanken, lav flotørstand eller ising. Det siste får vi da endelig håpe ikke er tilfelle. ;-) Siden den ble når du skrudde av tanklokket er det nok store muligheter for at vacum er årsaken. Det er to luftinger fra tanken, men begge går inn på fyllerøret. På den som sitter øverst på fyllerøret er det en ventil som sitter i en brakett på innerskjermen. Denne braketten pleier å ruste vekk, og da kan denne ventilen henge så den ikke åpner. Prøv å skru av høyre bakhjul og ta en titt opp ved siden av fyllerøret. Det går en tynn slange inn på toppen av fyllerøret, og på denne slangen sitter denne ventilen. Er vel sånn cirka 1,5 cm i diam. med to "armer" på. Se om denne henger løs. Men det kan jo være selve luftingen i bensinlokket som er problemet. Husker ikke helt hvordan dette er laget, men skal sjekke.
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by n10516 »

Jeg er helt enig i det Jonsto skriver. Bare ett lite tips, jeg har opplevd vakuumproblemer selv på en anne biltype: Er det vakumm i tanken som er problemet, er det lett å oppdage det ved å ta av tanklokket når problemet er der. Da hører en at det suges inn luft - og problemet forsvinner med en gang... :D



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by rundgren »

Hmm, har faktisk stussa på at CXen av og til suger inn luft når jeg skrur av tanklokket. Tydelig hørbart, så da er det kanskje noe galt med luftinga hos meg også.
Men jeg har jo elektrisk bensinpumpe og innsprøyting i motsetning til TRS-eierne, kanskje derfor jeg ikke har fått problemer.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by mads »

Ikke bland forgasser og innsprut-motor her. Joar; stikk snuten ned til lokket når du åpner, tipper det er trykk og luft kommer ut av tanken, ikke inn. Fast takst og klart hørbart på XM.

Pumpe på sprut motor sikulerer mye drivstoff, noe av det går i maskinen. På gasser-motor drar pumpa bare fram det som får plass i flotørhuset.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by rundgren »

mads wrote:Ikke bland forgasser og innsprut-motor her. Joar; stikk snuten ned til lokket når du åpner, tipper det er trykk og luft kommer ut av tanken, ikke inn. Fast takst og klart hørbart på XM.

Pumpe på sprut motor sikulerer mye drivstoff, noe av det går i maskinen. På gasser-motor drar pumpa bare fram det som får plass i flotørhuset.
Aha! Takk for info. Og sorry for å ha spora av tråden litt :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by Alfred »

Ja, da har jeg prøvekjørt litt igjen. Det er ikke vakuum på tanken. Etter en stund "dør" under kjøring. Når jeg bruker cholen kan jeg kjøre videre, men må da ikke bruke gasspedalen. Jeg kommer meg frem på "tomgang" i gir, men tåler lite eller ingen belastning. Straks jeg benytter gasspedalen "kveles" motoren. ingen endring hvis jeg tar av tanklokket. Er det noe i systemet som slår inn/av når det oppnås en viss temperatur. I og med at det går med chole, og at den dør helt når jeg trykker inn denne så skulle det ikke være bensintilførselen ?

Før jeg startet turen har den gått seg så varm at den går jevnt på tomgang uten choke. Den svarer kvikt på gasspådrag både når jeg står stille og når jeg aksellererer. Så plutselig slår denne tilstanden inn. Når jeg gir gasspådrag dør den, og når jeg trekker ut choken går den, men ikke med ekstra gasspådrag.

Noen ideer der ute.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by n10516 »

Hadde noe lignende på en CX 20 for mange år siden, da var det dritt i forgasseren... Da fikk jeg så akutte problemer på landeveien at jeg måtte ringe NAF. (intet verktøy i bilen). Han renset det som var påkrevet på kort tid og feilen kom ikke tilbake.

Men det er jo ingen garanti for at det er den samme feilen hos deg. Men det høres jo unektelig ut som bensinproblem så jeg ville startet i den enden - om jeg var helt sikker på at bensinen kom frem og at pumpen leverte det den skal.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by dagmatti »

n10516 wrote:Hadde noe lignende på en CX 20 for mange år siden, da var det dritt i forgasseren... Da fikk jeg så akutte problemer på landeveien at jeg måtte ringe NAF. (intet verktøy i bilen). Han renset det som var påkrevet på kort tid og feilen kom ikke tilbake.

Men det er jo ingen garanti for at det er den samme feilen hos deg. Men det høres jo unektelig ut som bensinproblem så jeg ville startet i den enden - om jeg var helt sikker på at bensinen kom frem og at pumpen leverte det den skal.


Vidar
Hei,

ja på en cx reflex fra 1982, som også har 20 motoren, opplevde jeg akkurat det samme, og det var rusk. Det er ikke umulig at det i det tilfelle var deler av en gammel (og morken) slange ETTER bensinfilteret som ga fra seg litt rusk, så dette kan være verdt å sjekke hvis det er rusk som er problemet.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by jonsto »

Det er nesten helt sikkert bensinproblem. Kom på at jeg selv har vært utsatt for at ruskene i forgasseren kom fra flotøren. Flotørnåla kan også suge seg fast slik at at bensinstanden i flotørkammeret blir for lav. En "overhaling" og rengjøring av forgasseren er nok stedet og starte ja.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by Asle »

jonsto wrote:Det er nesten helt sikkert bensinproblem. Kom på at jeg selv har vært utsatt for at ruskene i forgasseren kom fra flotøren. Flotørnåla kan også suge seg fast slik at at bensinstanden i flotørkammeret blir for lav. En "overhaling" og rengjøring av forgasseren er nok stedet og starte ja.
Mvh
Var også borti at det kom rusk fra flottøren på min Athena en gang på nittitallet, jeg hadde satt i helt ny flottør, og det viste seg at den "skallet" av rusk, trodde først at ruskene var så små at de kom gjennom bensinfilteret, jeg brukte utrolig lang tid på å finne ut hva som var feil, da jeg satte i den gamle flottøren igjen så ble problemet borte.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by mads »

Fått fart på TRS'en, også over tid?

Løs dyse? Neppe siden det later til å avhenge av temperatur. Er temperatur avgjørende pleier jeg å mistenke ting med ledninger. Det er ikke mye av det her, men en kondensator og en spole bør det være en plass. Merk det med at temperatur er avgjørende, ikke bare tilsynelatende avgjørende. Det hender man blir lurt, noen ganger av seg selv - har jeg hørt 8)
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by svp »

jonsto wrote:Det er nesten helt sikkert bensinproblem. Kom på at jeg selv har vært utsatt for at ruskene i forgasseren kom fra flotøren. Flotørnåla kan også suge seg fast slik at at bensinstanden i flotørkammeret blir for lav. En "overhaling" og rengjøring av forgasseren er nok stedet og starte ja.
Mvh
Jeg hadde problemer med kondens på en volvo 343 som egentlig kunne minne om dette. Den starta flott og gikk glimrende til motoren ble varm. Var meget vanskelig derfra og hjem. Fikk til slutt drenert hele tanken og tømt ut alt vannet. Passa på å ha mye bensin på tanken da den ble stående litt. Etter det var problemene borte. Men ved å helle på litt isopropanol vil man lett kunne sjekke om kondens er problemet. Såvidt jeg husker var det bensinfilteret på volvoen som ble tetta av kondensvannet, så tror det er lurt å bytte bensinfilteret ofte hvis man har kondensproblemer.

På endel cx'er ihvertfall så har forgasseren to trinn, representert med to nåledyser. Rusk setter seg som regel fast i den ene dysa, og da som regel i dysa for det første trinnet. Ved å gi skikkelig med gass skal det begynne å gå bensin i dyse to også. Derfor kan man altså lett sjekke ut "rusk-teorien" ved å gi maks pedal når motoren begynner å gå elendig. Hvis den da får en liten opptur, dvs går litt bedre, så er det sannsynlig at det er rusk i systemet. Disse dysene er det egentlig ikke så vanskelig å rense på egenhånd, men det kan jo være en jobb å bli kvitt kilden til problemet.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: CX TRS22 - plutselig halvdød

Post by Sturla »

Jeg har hatt tull med to trs, på den ene tok verkstedsmannen og "klippet av" tungen på den lille elektiske tomgangsdysen? bak på forgassseren, sikkert bedre å finne en passende plugg og så heller skru den ut og ha den uskadet. Da ble den ok. Samme type symptom. Pluggene /tennsystem er ellers ømtålige for fuktighet og overslag på TRS, i "riktig vær" kan det bli veldig surt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply