Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

Nå har min endelig gitt seg helt, og lurer på om det kan være like greit å bytte den med noe annet?

Denne karen har funnet en løsning:
https://secure.flickr.com/photos/115236 ... otostream/
Men: Hvor finner jeg dette reléet? Jeg har jo veldig tidlig serie2, så før jeg tenker mer på dette må jeg vel sjekke om ting passer.

Hvis noen har tips om hvordan fikse originalfjernkontrollen, eventuelt andre produkter som kan brukes som erstatning så tar jeg gjerne imot.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by trymgreg »

Rens og bytt batteri :wink:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

Det har jeg selvfølgelig prøvd...
Tror ikke det er på sender-sida problemet ligger.

Tips: Hvis du ser på IR-senderen med mobilkamera så kan du se lyset når du trykker.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by jonsto »

Den svarte boksen han har koblet fra sitter under konsollen forran gearstanga. Har mange slike bokser liggend om du mener det er den som er problemt kan jeg vel teste og finne en som er i orden. Men du har jo motakerdelen også da.
Virker sentrallåsen når du låser med nøkkel?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Den svarte boksen han har koblet fra sitter under konsollen forran gearstanga. Har mange slike bokser liggend om du mener det er den som er problemt kan jeg vel teste og finne en som er i orden. Men du har jo motakerdelen også da.
Virker sentrallåsen når du låser med nøkkel?
Ja, det funker fint med nøkkel! Fjernkontrollern har funka sånn halvveis ganske lenge - man har måttet stå med den helt inntil ruta, men nå virker det som det er slutt.

Han skriver jo at litt etter serie2 kom, så bytta de til dette reléet på bildet - dermed kan man bruke systemer ment for ZX, AX og XM som selges av Citroën. Bare å plugge rett i, visstnok, og det frister litt.
Får ta en kikk foran gearstanga igjen. Mye av det elektriske der ligger og slenger, så kan jo forsåvidt hende at en ledning har falt ut.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by Black Lemon »

Etter at jeg løsnet på mottakeren for å komme til soltaket for å drenere rørene, virket ikke lenger fjernkontrollen til å låse opp dørene, kun for å låse. Dette er jo pussig, men jeg har ikke tatt meg tid til å ordne med det. Den virker med nøkkelen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by jonsto »

Tror det er den bakerste av boksene forran gearstanga. Er i alle fall den lengste boksen. Men jeg tror at så lenge det virker med nøkkelen så er det forbindelsen mellom takdelen og boksen i konsollen som er synderen. Har sett en del eiring på disse takdelene. Kan hende det er nok å ta av og sette på plass kontakten. Men det er mulig å skifte disse takboksene. Vet det står beskrevet en plass hvordan man forandrer frekvensen på disse. Har også biler som har en annen type sender menn samme mottager.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by dagmatti »

Hei,

i min trd satte jeg inn en radio-overført sentrallås. Nå er dette mange år siden, men jeg husker jeg bare koblet meg inn på noen ledninger foran girspaken. Disse låste opp og igjen bilen på langt hold, og f.eks. automatisk en tid etter tenking av.


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Tror det er den bakerste av boksene forran gearstanga. Er i alle fall den lengste boksen. Men jeg tror at så lenge det virker med nøkkelen så er det forbindelsen mellom takdelen og boksen i konsollen som er synderen. Har sett en del eiring på disse takdelene. Kan hende det er nok å ta av og sette på plass kontakten.
Ok, det skal jeg prøve.
dagmatti wrote: i min trd satte jeg inn en radio-overført sentrallås. Nå er dette mange år siden, men jeg husker jeg bare koblet meg inn på noen ledninger foran girspaken. Disse låste opp og igjen bilen på langt hold, og f.eks. automatisk en tid etter tenking av.
Det er interessant! Infrarød er jo egentlig ikke særlig egnet til dette, utendørs - store avstander.
Husker du hvilket produkt du brukte? Finnes det å få kjøpt enda?
Mener jeg har sett en CX-nettside der noen har gjort det samme (engelskspråklig sådan), men finner den ikke igjen...
Last edited by rundgren on Mon 24 Dec, 2012 13:35, edited 1 time in total.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by hl »

rundgren wrote:Mener jeg har sett en CX-nettside der noen har gjort det samme (engelskspråklig sådan), men finner den ikke igjen...
Kanskje her? http://tedperkins.com/plip.htm

Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by dagmatti »

Hei,


dette var opprinnelig en alarm som hadde sittet i min bror sin chrysler stratus, men den tok kvelden og et verksted byttet den, men denne mottaker-boksen var jo i fin form så den overtok jeg og satte inn. Jeg tror du kan bruke alt som finnes på ebay, tok et kjapt søk på "car remote locking", denne kan kanskje gå?


http://www.ebay.com/itm/Car-Remote-Cent ... 3f1aaa3d8a

koster 71 med frakt. Jeg husker ikke lengre hvordan jeg gjorde dette, men tror nok at jeg må ha funnet denne sentral-lås boksen som sitter foran girspaken, og startet å måle litt på ledningene mens jeg låste framdøra. På min manglet den infrarøde kontrolleren, så jeg måtte bruke nøkkel. Det er slik at dersom du låser førerdøra så låser de andre seg også. Jeg tror jeg koblet et styresignal fra boksen inn på signalet til sentrallåsmotoren på førerdøra. Når man da låste med fjernkontrollen dro dette styresignalet rundt motoren i døra som låste, og dette sendte igjen signal tilbake til bilen kontroller om å låse de andre dørene, som om du skulle ha låst med nøkkel eller knotten på innsiden. :)



-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

hl wrote:
rundgren wrote:Mener jeg har sett en CX-nettside der noen har gjort det samme (engelskspråklig sådan), men finner den ikke igjen...
Kanskje her? http://tedperkins.com/plip.htm
Ja den var det jeg tenkte på! Mye god info der.
dagmatti wrote: dette var opprinnelig en alarm som hadde sittet i min bror sin chrysler stratus, men den tok kvelden og et verksted byttet den, men denne mottaker-boksen var jo i fin form så den overtok jeg og satte inn. Jeg tror du kan bruke alt som finnes på ebay, tok et kjapt søk på "car remote locking", denne kan kanskje gå?

http://www.ebay.com/itm/Car-Remote-Cent ... 3f1aaa3d8a

koster 71 med frakt. Jeg husker ikke lengre hvordan jeg gjorde dette, men tror nok at jeg må ha funnet denne sentral-lås boksen som sitter foran girspaken, og startet å måle litt på ledningene mens jeg låste framdøra. På min manglet den infrarøde kontrolleren, så jeg måtte bruke nøkkel. Det er slik at dersom du låser førerdøra så låser de andre seg også. Jeg tror jeg koblet et styresignal fra boksen inn på signalet til sentrallåsmotoren på førerdøra. Når man da låste med fjernkontrollen dro dette styresignalet rundt motoren i døra som låste, og dette sendte igjen signal tilbake til bilen kontroller om å låse de andre dørene, som om du skulle ha låst med nøkkel eller knotten på innsiden. :)
Takk for tips. Høres jo overkommelig ut, dette.
Rapporterer tilbake når jeg får gjort noe med saken, sikkert i februar :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by Citrusen »

Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by seggan »

Kjøpte en sånn :-)
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Erstatte fjernkontroll for sentrallås?

Post by rundgren »

Kjøpt meg sånn billigsak fra Ebay jeg også.
Har både en Xantia og en CX som er i manko på fjernstyring, vet ikke helt hvilken jeg skal fikse først.
Rapporterer tilbake når jeg har fått gjort noe med saken, håper andre gjør det samme.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply