Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by rundgren »

Hvertfall de nærmeste årene. Når det går så dårlig med PSA, så blir det vel tatt få sjanser...
https://www.aftenposten.no/okonomi/utla ... 20187.html
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by epifant »

Noen som vet hva slags resultat de enkelte divisjonene hadde? Citroën har jo klart å beholde en viss identitet, men Peugeot oppfatter jeg som veldig pregløs og tam (og har igrunnen gjort det en stund). Lite grunner til å velge Peugeot fremfor noe annet. Sånn sett kan det være et lurt trekk å la Citroën rendyrke særheten i et marked hvor alle kappes om å være likere enn de andre...
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by Black Lemon »

Dette er ikke hyggelige tall, og PSA må nok kutte i modellprogrammet som er for omfattende og kostbart. Jeg har historisk ikke hatt særlig interesse for Peugeot, men jeg synes de har gjort en god jobb med 508 uten at jeg har kjørt den. Jeg har vel, når jeg tenker meg om kun kjørt 404 og 405 om jeg ikke husker feil og det er over 30 år siden. Det virker på meg som om 508 selger godt, kanskje på linje med 406. 407 var jo en ren tullebil som nok ødela en del for Peugeot. Det har jo alltid vært tradisjon at Peugeot alltid kunne tilby en stor stasjonsvogn, mens 407 var verken fugl eller fisk. Når det gjelder Citroën, ser det ikke så veldig lyst ut for oss Citroënister. For meg personlig har det ingen interesse av å skulle anskaffe en DS-modell så lenge dette er mer eller mindre helt konvensjonelle biler med et overstylet ytre. CXen var jo tvert imot et meget avantgardistisk bil, og det var kun økonomien til daværende Citroën som hindret CX i å få en moderne motor slik situasjonen også var da DS ble lansert. Jeg synes strategien til Citroën - å kjøpe bensinmotorer fra BMW - har vært fornuftig. Ingen lager bedre bensinmotorer enn BMW. Nå går de bort fra BMW til GM. Det er et tilbakeskritt slik jeg ser det. For meg som fortsatt kjører CX, har jeg vanskelig for å se at den noen gang kommer til å kunne bli erstattet av en ny Citroën slik det ser ut i dag. C6 har allerede gått ut av programmet og ingen av de resterende modellene kan etter min smak erstatte en CX.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by hl »

Ein C6 kann heller ikkje heilt erstatta en CX. :)
So tak godt vare på CX'en din! :D

Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by dagmatti »

Black Lemon wrote:å kjøpe bensinmotorer fra BMW - har vært fornuftig. Ingen lager bedre bensinmotorer enn BMW.
De har vel knapt kjøpt hele motorer, vel?

Derimot er det mange som kjøper dieselmotorer av psa. Og det er nok grunnen til at de ikke er konk for lenge siden. :)


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by Black Lemon »

dagmatti wrote:
Black Lemon wrote:å kjøpe bensinmotorer fra BMW - har vært fornuftig. Ingen lager bedre bensinmotorer enn BMW.
De har vel knapt kjøpt hele motorer, vel?

Derimot er det mange som kjøper dieselmotorer av psa. Og det er nok grunnen til at de ikke er konk for lenge siden. :)


-m
Nei det er mulig de ikke har kjøpt ferdige bensinmotorer av BMW, men utviklet dem sammen med BMW. At PSA, og vel egentlig Peugeot-divisjonen, er gode på dieselmotorer har nok absolutt bidratt positivt i regnskapene vil jeg tro.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by dagmatti »

Jepp, forøvrig er jeg enig i at det ikke er det dummeste å samarbeide litt. :)

Men ingen ønsker å samarbeide uten å vinne noe. PSA var vel ca. 6 år før ute med lean burn innsprøytning på bensinmotorer sammenliknet med BMW. Selv om de lisensierte deler av systemet i starten er det ingen tvil om at de sitter med mye know how på en teknologi som på mange måter minner mere og mere om diesel. Og det er klart at hvis du slår sammen kunnskapen fra to som er begge langt fremme på forskjellige områder kan det bli knakende bra saker. :D


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by mads »

Jeg har et forslag til France tidlig på 70tallet: Slå sammen Røhnå - Citroën og glem Peugot.

Tygg litt på det; citro-krumspring, sport- og design-avdelingen fra Renault. Tror de kunne kommet på noe. Avantime med HA eller Activa? Jeg kunne ha gått på en sånn smell 8) Me.. Så var det retrospektiv gjennomføring da...
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by rundgren »

mads wrote:Jeg har et forslag til France tidlig på 70tallet: Slå sammen Røhnå - Citroën og glem Peugot.

Tygg litt på det; citro-krumspring, sport- og design-avdelingen fra Renault. Tror de kunne kommet på noe. Avantime med HA eller Activa? Jeg kunne ha gått på en sånn smell 8) Me.. Så var det retrospektiv gjennomføring da...
Avantime med hydraulikk høres direkte fantastisk ut, ja.
Men har ikke Citroën og Renault et langt og tradisjonelt hatforhold? Helt fra den tiden grunnleggerne selv var rivaler?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by pigland »

Skal ikke påstå jeg er ekspert, men litt søk på nett så er kanskje rivaliseringsgrunnen det som skjedde rundt 2.verdenskrig. Renault ble konfiskert av den franske stat etter krigen og har vært statseid helt eller delvis siden den gang. Citroen (og Peugeot) har alltid vært privateid. Gir vel grobunn til konflikt det :wink:

At man ikke har spennende modeller er jeg litt uenig i, selv om fokuset er et helt annet sted enn det det var for 10-50 år siden. Selvsagt er ikke alle modellene like spennende men lysglimt finnes. Hvis man insisterer på hydraulikk er det jo C5 man må satse på, og jeg ville hatt THP-motoren i denne. Synd C5 THP ikke tas inn som normalt, men vil jo tro man får den hvis man insisterer. Sjekk citroen.dk hvis man lurer på spesifikasjonene.

DS3 Racing med 200hk må jo være en morro go-cart på veien. Kunne sikkert klart meg med den litt rimeligere modellen med 155 hk-motoren også.

DS5 hybrid er et skritt i riktig retning. Hybrid generelt tror jeg er en blindvei med tanke på miljøet (man drar rundt på for mye vekt) men siden denne har 4wd-muligheten skal jeg gi den en sjanse fordi man kan kombinere 2wd med 4wd uten å måtte dra på mye roterende drivverk. Er spent på i det lange løp hva som lønner seg forbruksmessig og kvalitetsmessig mellom tradisjonell 4wd og hybrid-4wd.

Må man ha bil med plass til 3 barneseter er C4 Grand Picasso helt klart bilen jeg ville gått for, mer praktisk bil finner man ikke på nybilsalgslistene i dag.

Konseptbilene til Citroen gir ihvertfall meg et håp om mulige spennende modeller. Gjenstår å få de ut i produksjon da...
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Mister litt håpet for spennende modeller fra Citroën...

Post by Black Lemon »

Citroën har flere modeller i de lavere segmenter som ser spennende ut, men som likevel er "får i ulveklær". Citroën er helt ute av det øvre segment som totalt domineres av tyskerne. Dette er døden for Citroën på lengre sikt. De blir et marginalt bilmerke og det er det ikke plass til i den stadig tøffere konkurransen. Man må ha modeller i alle segmenter for å gjøre seg gjeldende, og det er det kun tyskerne som har. Se på Opel, de er fullstendig skviset ut av Audi, BMW og Mercedes. Hvorfor i all verden skal man kjøpe Opel når man lan kjøpe BMW? Sånn tenker de fleste og da går det som det går.

Det er jo ikke bare Citroën som er en skygge av seg selv. Se bare på Jaguar. Nye XJ kunne jo vært en Buick ut fra utseende. Alt det elegante Jaguar stod for er borte. XF-modellen er jo fullstendig anonym og mangler karakter som MKII var full av. Engelske biler hadde sjarm og karakter selv om kvaliteten var elendig på 1970-tallet og nå er de borte. Jeg er redd det samme kan skje med de franske.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply