Qmi - Det virker, tror jeg!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by n10516 »

Som "citrusen" sier i lett omskrevet form - det er ikke mulig å lage gull av gråstein.... Erd et utslitt, ja så er det utslitt og må overhales. :evil:

Jeg har aldri prøvd QMI - men jeg er fristet til å gjøre det. Å reduser friksjon vil naturlig nok virke til redusert slitasje. Og det er bra forebyggende vedlikehold i seg selv! Og at PTFE har friksjonsreduserende effekt er vel kjent for alle som har brukt en stekepanne med Teflon belegg! :)

Jeg er en tviler til mye av det luriumet :shock: som vi innbilles skal virke for alt mulig rart og når det gjelder QMI sliter jeg litt med å forstå hvordan bindingen av PTFE til metall skjer. For det må jo skje på en måte som gjør at det ikke vaskes vekk av oljen som fosser forbi under høyt trykk! Så langt har jeg ikke blitt overbevist om hvordan dette er fysisk mulig bare ved å skvette litt 8) stoff inn i oljen. Å tilsette molybden disulfid er oogså sterkt friksjonreduserende, men en må gjenta det ved hvert oljskift. Og det er logisk... Jeg ser heller ikke hvordan det skal kunne ha så revlusjonerende bra virkning på oljetrykk hvor tross alt klaringer i motor og pumpe i kombinasjon med oljens viskositet bør ha større innvirkning! :P

Og jeg sliter :oops: med å forstå hvordan det kan virke i en geakasse - uten at synkroniseringen går til h.... :twisted: En syncromesh enhet fungerer tross alt med friksjon - og det er jo nettopp den som blir redusert! Om stoffet gjør jobben sin, i det minste. :mrgreen: Men OK, jeg har ikke lest alt som er skrevet om produktet heller.

Men rapportene er så pass entydig bra - at jeg vil prøve det. :D 8) Trolig blir det min lav-km CX20 Pallas som blir offer for eksperimentet. Og jeg kommer til å kjøre en runde med rengjøringsstoffet deres først.

Men det er IKKE en erstatning for regelmessige olje- og filterskift, noe jeg regner som alfa og omege for å ta vare på en motor!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by jonsto »

Skeptisk skal man alltid være. jeg har jo vært med på dette siden DuPont kom på markedet med stoffet som den gang bare het PTFE. Så forandret de navnet til Slick50, og nå heter det QMI. Om det er produsert av DuPont vet jeg ikke, men det er jo sannsynelig at andre fabrikker også har klart det som DuPont i sin tid klarte. At QMI virker kan jeg skrive under på. Har prøvd det på det meste, også gearkasse, uten problem. Men kun på en gearkasse.
Jeg så i sin tid en video.
Historien bak den var som følger.
Eieren av et taxiflyselskap i USA sa at hvis han kunne få motoren til å gå i mer enn 10 minutter etter at oljetrykket var borte hadde han en bedre mulighet til å finne en nødlandingsplass. Han ville stille en motor til disposisjon for et forsøk. De satte inn en tank i et av flyene. Så tok de av og når de kom opp i høyde åpnet de en krane og drenerte oljen ned på denne tanken. Vi så på videoen at trykket forsvant og at de fortsatte og fly. Reduserte turtallet noe, men de fløy. Dette gjorde de i en 30 min. tid før de landet og takset bort til hangaren. Så ble motoren tatt ut ogdemontert og inspisert av det amerikanske kontrollverket. Jeg har også sett den raporten. De konkluderte selvfølgelig IKKE med at stoffet virket. men til slutt i raporten står det: INGEN AV MOTORENS DELER BAR TEGN PÅ STØRRE SLITASJE ENN NORMALT!

Jeg sitter også her med en "Tecnhnial Report" fra DNV om QMI. Fra 2002. Den konkluderer også med at QMI ikke har noen negativ virkning på motoren. Og så står det: "An ASTM Sequence IIIE test was carried out by SwRI. The test resembles driving 7.000 km in very hot climate at high load and mediumrpm in a car powered by a small conventinal gasoline fueld engine. The referance lubricating oil with QMI PTFE did pass the test, and the wear of the valve train was reduced by 88 % of average for the referance oil. Compared to the referance oil alone,there vas no sludge and varnish deposites. The test did not reveal that QMI PTFE treatment caused any negative effects to the engine".

Vi hadde i de tider en Briggs og Straton 5 hk motor hvor lokket på siden av veivhuset var erstattet med ei Lexan plate. Denne kjørte vi på rask tommgang uten olje i time etter time. Opp til 8 timer pr. dag. Denne ble dog rebehandlet med jevne mellomrom. Det er jo ikke meningen at det skal kjøres uten olje.
Jeg kjente på begynnelsen av 80 årene han som hadde det firmaet som importerte Slick50. Han fortalte denne historien.
han hadde kjøpt seg ny bil. Som var en Citroën CX Berline. Husker ikke om det var med forgassermotor eller ikke, men det er uvesentlig. Etter innkjøring ble den behandlet med Slick50. Så kjørte de til Stavanger for å demonstrere Slick50 for Martin Schanke. De tappet oljen av bilen, satte Martin bak rattet og kjørte rundt i Stavanger en halv times tid. Martin sa at det var en av hans verste opplevelser og starte opp denne bilen han visste det ikke var olje på. Bilen ble etterhvert solgt. Men eieren fikk se den igjen etter mange år. Han var og snakket med den nye eieren, og fikk vite at det aldri hadde vært noen problemer med motoren.

Så jeg tror ikke det er noen fare med å prøve. Men en ting er sagt hele tiden: DET ER IKKE NOE REPERASJONSMIDDEL FOR UTSLITTE MOTORER!!
Har motoren oljeforbruk blir det heller større. Dette skyldes at sotet bak stempelringene blir borte samt at cylinderveggene blir glattere. En liten historie til slutt. Min far kjøpte en ny Daihatsu Charade. Denne ble behandlet etter ca. 7-8000 km. Da den hadde gått ca. 130000 gikk toppakningen. Den ble skiftet på merkeverksted. De sa at de aldri hadde sett så fin og ren motor, og fant ikke antydning til cylinderslitasje. Med andre ord, motoren var som den var ny. Bilen sto vel mer enn den ble kjørt, men den bar ikke preg av det heller.
:D :D
Mvh
JON
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by n10516 »

Takk for god info, Jon. :D Interessante rapporter du viser til!

Din kobling til tidligere tiders produkter - og historier rundt det, var interessant lesning. Jeg kan forestille meg at Martin Schanke ikke likte å kjøre med lysende oljelampe...

Jeg skal prøve stoffet! Om det er DuPont som lager den PTFE som er i stoffet, har vel ikke så stor betydning. Det er jo mange som produserer stoffet under handelsnavn som Teflon, Fluon osv. At det fester seg og blir sittende, er jo det som er spesielt og det er vel knyttet vel så mye opp mot kjemien rundt stoffet som selve innholdet av PTFE.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hei,

jeg sendte mail it spurte importør om dette med girkasser. Svaret var noe i nærheten av at det ikke er langvarig nok friksjon/sluring rundt syncro ringene til at stoffet rekker å feste seg til disse. Det stemmer jo at disse ringene ikke egentlig slurer, ihvertall ikke sammenhengende i 30 minutter, som er den utløsende årsaken til at stoffet fester seg på enkelte andre flater inne i motoren og girkassen. :)


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by n10516 »

Det låter fornuftig, "sluringen" i en syncromesh er jo av meget kort varighet og oppvarmingen blir jo noe begrenset, så om belegget ikke fester seg - eller er påvirker friksjonen før det har festet seg, kan jeg akseptere at det virker.... :D



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hei,

jeg må si jeg også er skeptisk, men var skeptisk også til motorbehandlingen. Etter motorbehandling av xmen er jeg ikke lengre skeptisk til den, så jeg har derfor bestemt meg for å prøve det på girkassa i xmen også. Olja i girkassa på den har gått 320k nå, så tenkte å bytte den selv om den skal være evigvarende og girkasa er helt nydelig å gire. Da tenkte jeg å tilsette girbehandlingen i samme slengen. :)

Jeg tror nok det skal "betydlig" varmgang til før dette stoffet fester seg. Det får man i friksjonsflater, så tannhjulene vil nok få et lag teflon på seg. Vi snakker jo om et effekt-tap på flere hk i en girkasse, så her blir det varmt. Jeg er ikke sikker på mekanismen bak hvordan det fester seg, men jeg mener teflon utvider seg en del når det blir varmet opp, og at det nok kan være en sammenheng her. Når stoffet blir varmet opp mens det gnis inn i riper i metallet kan det hende at det hekter seg fast i disse når det utvider seg.



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hey,

nå har jeg også kjørt noen km med qmi på girkassa. Det ble ingen stor revolusjon her, men vet ikke hva jeg skal se etter heller da den har fungert fint fra før. Jeg tror samtlige girskift er litt lettere nå, men det kan nok hende at det hadde blitt litt lettere med bare ny olje også. :) Blir spennende å se om bilen jevnt over bruker mindre drivstoff enn før.


-m
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Citrusen »

Ang hvor det legger seg PTFE belegg er jo hvor det blir varmgang friksjon metall mot metall.

Det er derfor viktig at kjøretøyet er kaldt før en putter dette produktet på. Jeg har av og til gjordt prosessen ferdig med innvendig vask og avtapping av gammel olje, satt på nytt filter og olje, men på grunn av at jeg ikke skal kjøre noe lang tur har jeg da kjørt med lav oljestand noen dager. Da jeg vet jeg skal kjøre en tur på minimum to timer tar jeg da på behandlingen og kjører friskt denne turen og får motoren mest mulig varm over tid :-)

Jon dette er ikke Slick 50.Slick 50 produktet har ble desverre dårligere etter hvert. Pga at kunder klagde på at det var kjempetungt å riste ut/ blande PTFE inn i oljen før en kunne tømme dette på. Så ble resultatet at de heller brukte mindre PTFE i selve flaska.

QMI har ikke dette problemet da deres patent er å ha negativ ladning i PTFE molekylene slik at de ikke klumper seg sammen må den måten, og er derfor lett å riste ut :-)

Jeg har også hatt erfaring med at oljeforbruk har gått ned, men det er kanskje invendig motorvask som har gjordt. Det var kanskje at stempelfjærer var beket fast og løsnet i vasken. Kan jo hende at olja kom opp forbi fjærene og blei forbrendt.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by jamag »

Jeg benytter QMI Motorbehandling på bilene mine, men da alltid i kombinasjon med QMI motorvask. Rettedal Bilkontroll http://www.bilkontroll.no selger også disse produktene over disk og på nett.

Billig er det ikke, men jeg er likefullt overbevist om at dette er kostnadseffektivt vedlikehold av motorer.

Jeg benyttet et lignende produkt på 80-og 90-tallet som het Pro-Long. -Er usikker på om det fremdeles eksisterer, og om dette produktet er "like bra" som QMI.

-Jan Magne
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Citrusen »

Det er jo ikke noe en gjør hvert oljeskift da, de garanterer 80 000km tidligere i hvertfall..
Om det er flere som ville hatt kunne jeg bestillt opp og tatt med til Dalen.
Så gi lyd om det er noe vi skal prøve, da blir det jo noen rabatter å spore.
Men kan ikke legge ut for mange sett forståelig nok..
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply