CX med lav km på finn.....

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

Post Reply
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

CX med lav km på finn.....

Post by Børre »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28705252
CX med hyggelig km stand 8) Står også ZX på den, men vi satser på at CX er det riktige :wink:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: CX med lav km på finn.....

Post by Lars A »

Da var den solgt... Noen som vedkjenner seg?
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Achilles
Posts: 3
Joined: Wed 25 Apr, 2012 14:18

Re: CX med lav km på finn.....

Post by Achilles »

Jeg kjøpte denne og kjørte den hjem til Alta. Det virker som kilometerstanden er korrekt. Det fulgte med historikk som gjør at jeg er rimelig sikker på den er korrekt. Jeg har ikke passert 100 000 km ennå, mest sommerkjøring - har tatt 100 000 km hos den lokale Citroën-forhandleren der de har en mekaniker som har erfaring med disse bilene. Den har vært eid av en eldre mann i Hammerfest, og bilen har nok stått en god del de siste årene heldigvis i varm garasje. Det er så og si ingen rust - litt i en skjermbue og overfladisk i bensinpåfyllingen. Ellers er den veldig matt i lakken ellers hel og fin. Veldig fin innvendig. Den gikk gjennom EU-kontrollen i november 2012 uten anmerkninger! Den eneste problemet nå er en ulyd når jeg svinger. Håper at jeg klarer finne deler til det. Den lokale forhandleren trodde de visste hva det var, men klarte ikke å finne deler.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX med lav km på finn.....

Post by givretto »

Deler kan fåes gjennom norske http://www.classicparts.no, eller tyske http://www.cxbasis.de

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX med lav km på finn.....

Post by mads »

Ulyd?
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX med lav km på finn.....

Post by n10516 »

Avhengig av hvilke deler du trenger - det finnes jo en god del deler tilgjengelig på klubbens lager....



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX med lav km på finn.....

Post by jonsto »

Hva slags ulyd? Skrapelyd?
Achilles
Posts: 3
Joined: Wed 25 Apr, 2012 14:18

Re: CX med lav km på finn.....

Post by Achilles »

Takk for innspill! Tok bilen ut av garasjen akkurat nå for å kunne beskrive lyden. I begynnelsen var det selvfølgelig ingen ulyd, men etter en stund kom den - kommer ved sving særlig i andre gir lavt turtall lav hastighet. Det er også litt i bakker rett fram ved gasspådrag i andre og tredje gir. Det er ingen slag i rattet, men lyden er litt hakkede, ullen lyd - ikke skrapelyd eller skarp.
Det som verksmesteren på det lokale Citroën har anført som årsak etter en prøvetur er: "Slakk indre foringer nedre bærearm høyre foran". Hva tenker dere om det?

Ellers trenger jeg drivakselmansjetter h+v side.
Bremseskiver foran slitt under minimumsmål

Ellers er det noen småfeil som jeg ikke har sett nærmere på:
Lekkasje oljetrykksbryter
Lekkasje fra gummi T-stykke lekkolje slange tannstang
Vakkelkontakt i termobryter i radiator
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX med lav km på finn.....

Post by rundgren »

Achilles wrote:Takk for innspill! Tok bilen ut av garasjen akkurat nå for å kunne beskrive lyden. I begynnelsen var det selvfølgelig ingen ulyd, men etter en stund kom den - kommer ved sving særlig i andre gir lavt turtall lav hastighet. Det er også litt i bakker rett fram ved gasspådrag i andre og tredje gir. Det er ingen slag i rattet, men lyden er litt hakkede, ullen lyd - ikke skrapelyd eller skarp.
Det som verksmesteren på det lokale Citroën har anført som årsak etter en prøvetur er: "Slakk indre foringer nedre bærearm høyre foran". Hva tenker dere om det?

Ellers trenger jeg drivakselmansjetter h+v side.
Bremseskiver foran slitt under minimumsmål

Ellers er det noen småfeil som jeg ikke har sett nærmere på:
Lekkasje oljetrykksbryter
Lekkasje fra gummi T-stykke lekkolje slange tannstang
Vakkelkontakt i termobryter i radiator
Høres vel ut som nokså typisk slitasje, spør du meg.
Bremser har jeg kjøpt fra Classic Parts - de har gode priser men ting kan ta litt tid.
Den termobryteren til radiator skal jeg snart kjøpe sjøl - enten fra CXBasis (går visst rett under tollgrensa, så dette er en billig løsning for ny del) eller fra Jonsto som har noen ekstra. NB! Classicparts har ikke selv om det står på nettsida.
http://classicparts.org/
http://cxbasis.de
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX med lav km på finn.....

Post by citro1cx »

Kan det være støttelagret på høyre drivknute?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX med lav km på finn.....

Post by jonsto »

Foringene i nedre opphengsarm heter VA-12477 hos CXBasis. Koster 38,64 Euro pr. stk. Trenger to. Er egentlig et H..... å skifte. Greit nok å sette dem inn igjen, men arbeidsom å få ut. Anbefaler å få tak i ei brukt arm der de er i orden. Bør ha tilgang til ei presse eller ei stor skrustikke.
Bremseskiver får du fra Classic parts.
Ulyden kan være veldig mye. Vanskelig å si selv når du hører lyden, og nesten umulig når du ikke har hørt den. Har vært borti at det har kommet lyd ved svinging når hjullageret har begynt å bli dårlig eller tørt. Kan også være at et eller flere av bremsestemplene sitter fast. Når du svinger så presses da bremseskiven mot bremseklossen og du får en lyd.
Anbefaler at du tar av hele bremsesystemet. Bremsecalipperen er jo en del av forhjulsstillingen. Gjør ren hele "klosen", ta så å skru ut lagerdelen og demonter denne. Gjør rent lageret og inspiser for slitasje. Hvis OK, så sett sammen lageret med ny grease. (Jeg bruker Omega 77). Prøv så å få ut bremsestemplene med trykkluft. Går ikke det så må du bruke ei greaspresse. Oppskriften på dette kan du få hvis du ringer meg. ( 952 18 701).
Oljetrykksbryter har vel også CXBasis. Men da bør du helst ha delenr. på org. del. Jeg har også muligens liggende.
Termobryteren i radiatoren har både CXBasis og jeg.
T stykket på tannstanga er vel blitt hard, eller sprukket? Det heter HL-13553 og koster 25 Euro hos CXBasis.
Lykke til.
Achilles
Posts: 3
Joined: Wed 25 Apr, 2012 14:18

Re: CX med lav km på finn.....

Post by Achilles »

Takk for innspill! Da er jeg litt klokere og vet hvor jeg skal begynne
Post Reply