1985 CX 25 D/RD Break

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

1985 CX 25 D/RD Break

Post by reflex1984 »

I dag fant jeg denne. Dvs. jeg fant den for snart 2 år siden, men har ikke tenkt mer over det siden da. Jeg og min bilentusiastiske kamerat tok oss en ettermiddagstur for litt dekksparking og generell drømming.

Den står ved siden av veien ved et uthus på en gård ikke så langt herfra. Da vi drev med vår hyggelige dekksparking kom sønnen til den tidligere eieren, som nå har gått bort, over til oss og slo av en prat. Faren kjøpte bilen ny her i Vardø og har kun kjørt frem og tilbake til hytten 2 mil unna. Derfor er det grunn til å tro at telleren ikke har gått rundt. Den står nå på 76000 km. Bilen har stått inne i et uthus i ca. 5 år og har nå stått ute i ca 2 år. Det er en styggere rustskade i taket og selvfølgelig i bånn av dørene (på innsiden av underkanten). Venstre bakdør vil ikke gå i lås når man lukker den så den henger i en snor innvendig. Ellers lukket dørene seg med et kontant "klikk". Karen kunne fortelle at det var en interessent på den ifjor som hadde med seg et batteri, startet den opp og kjørte seg en tur med den. Antakeligvis virker hydraulikken i en eller annen utstrekning. Pga. at begge dørene på vestresiden har vært på gløtt så har bilen hatt snø på gulvet som nå har smeltet. Usikker på mattenes stand i tørr tilstand. Vi lettet dem opp i alle 4 sittebrønner og det var ikke spor av rust. Kun ren hvit lakk på dørken. Nå har veiene her oppe aldri vært saltet så understellsrust er ikke et utbredt problem heller. Vi kom ikke til å se undersiden av bilen. Den har fått noe kjør i lakken og har en del lakkrust her og der. Ellers ser interiøret ok ut, med noen kosmetiske ting her og der, men veldig lite slitt i setetrekk, etc.

Han ville bare bli kvitt bilen og hadde tenkt å frakte den til hugging snart hvis ingen ville ha den for vrakpanten.

Jeg hadde jo ikke tenkt meg et prosjekt, men............................

(Kameraten sier han kan sveise det verste og evt. lakkere bilen...)

Ble mye å tenke på dette...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by reflex1984 on Mon 29 Apr, 2013 12:25, edited 2 times in total.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by Göran W »

Inte någon lätt rost det där...... men visst, om du (eller kompisen) är bra svetsare så slå till. -85 är kanske den trevligaste årsmodellen? Annars kanske en mycket bra reservdelsbil?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by reflex1984 »

Hva er viktigst å se etter for å vite om denne bilen kan gå gjennom EU-kontroll med minst mulig midler? Konseptet er ikke å få den strøken, men godkjent. Den er jo tross alt en "lågmilare"... :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by pål »

En gammel sliter , går evig , men det er ikke en TD , (så hvis du forventer rå krefter blir du skuffet )
har masse Citroèn:-)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by radovan »

pål wrote:En gammel sliter , går evig , men det er ikke en TD , (så hvis du forventer rå krefter blir du skuffet )
Fordelen med det er jo at det er ei evigheitsmaskin og visst km-standen du har fått oppgitt er korrekt er han jo knapt innkøyrt. :)
(Dessutan er han ikkje så treig heller, går jo fint an å bruke.)
Erling Brendefur
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by reflex1984 »

Vi skal ta med oss et batteri til uken og se om vi får startet den opp. Da kan vi få sjekket understellet til en viss grad og få en oversikt på om det er lekkasjer.

Tips/sjekkliste mottas med takk :)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by mads »

Teknisk kan denne være bra, utseende kan komme seg med overkommelig jobb. Der plate er borte må man jo gjøre noe, men som regel er det "indre" rust som syns minst og er verst å gjøre noe med. Etter historien på bilen skulle det ikke være problemet her, antagelig ser du det du må gjøre noe med og det er et bra utgangspunkt.

Generelt er mitt syn at teknikk sjelden eller aldri er problemet. Det er når boksen man skal skru teknikken på svikter at prosjektet tar en annen dreining. Eller sagt på en annen måte; Å bytte rør på en CX går fint på en dag, men det tetter ikke hull i en kanal ;)

Serie1 stasjonsvogn kryr det ikke av for å si det pent, så fisk den opp, se om du får den godkjent og ta det der i fra, men ikke regn med at det blir daglig bruksbil umiddelbart, litt jobb er det.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by n10516 »

Det er skrevet mange kloke ord her allerede. Jeg vet ikke om dette hadde vært mitt førstevalg med mindre en ønsker å gå på et skikkelig prosjekt. Det er mye synlig rust her og en må forvente betydelig mengde sveising før dette er ordnet. Men er bilen bra under, er det tross alt mer kosearbeid....

Om bilen har stått en stund, må du forvente en del arbeid før EU-bite er OK. Bremseskivene er sikkert gode og rustne og irr/korrosjon i el anlegget kan gi mye humor....

Somdet allerede er påpekt, dette er ingen turbodiesel, det er en ren sugediesel. De har ikke allverdens krefter, men det er en motor som virkelig forbauser meg likevel. Den er seig til tusen - og forbausende sprek.

Om det ikke er den samme bilen som du nevner i et annet innlegg, ville jeg nok sett mer på den før jeg bestemte meg!



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 TD Break

Post by reflex1984 »

Hei, jeg husket feil da jeg skrev overskriften i tråden. Det står vel RD, eller D, og ikke TD på bakluken. Jeg la merke til at det ikke var turbo med en gang jeg åpnet panseret :)

Dette er ikke samme bil, men den er kjøpt på samme butikk som den i den andre tråden.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by n10516 »

Godt, da så du det selv.

Jeg er spent på å høre hvordan det går når du får start på den!

Hva har skjedd med dørene siden de ikke kan lukkes? Er det feil i låsene eller har de seget /skjevheter?

Om du velger denne bilen, er i hvert fall jeg spent på fortsettelsen!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by reflex1984 »

Det er kun venstre bakdør som ikke går igjen. Den går igjen, men mekanismen vil ikke gå i inngrep, eller noe slikt, slik at døren glir opp igjen. Lukket den med en pinne inntil håndtaket så lenge. Dørpanelet er demontert av noen som tydelig har forsøkt å fikse det, men som sikkert ikke har hatt oppskriften tilgjengelig. Døren går veldig fint, men må helt klar smøres opp. De andre dørene henger heller ikke og lukker veldig kontant og greit.

Er egentlig livredd for et prosjekt som ikke kan komme på veien raskt...!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by n10516 »

Da er det sikkert en bagatell!

Sikkert litt klønete å komme til låsmekanismen, men det går. Jeg har alltid et litt frustrert forhold til dørers innmat...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by reflex1984 »

Ved å søke på mekonomen fant jeg ut at den ble EU-godkjent sist i april 2003 og avskiltet i oktober samme år.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by jonsto »

Det som gjør at døren ikke henger igjen er enten at sluttstykket på stolpen har løsnet og kommet for langt inn, eller at det er noe feil med låsingen i den hvite plastdelen som sitter på døren. Denne løsnes (og kan så skiftes) ved å skru ut umbrakoskruene (eller er det Torx). Men når du skrur ut disse så løsner leamikken inne i døren, så et kan være litt knotete å få det sammen igjen. Det er også en ledning her hvis bilen har varsling for dører som ikke er lukket. I så fall må kontakten til denne løsnes inne i døren.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 1985 CX 25 D/RD Break

Post by reflex1984 »

Tar man av dørpanelet for å få stilt inn leamikken der inne før man fester den igjen, eller klarer man det fra "utsiden"?

Kunne noen ramset opp en smørbrødsjekkliste for å få dekket de viktigste sjekkpunktene?
Post Reply