Nytt panser og skjerm

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Nytt panser og skjerm

Post by Black Lemon »

Så er CXen godkjent for to nye år og har fått flunkende nytt panser og høyre forskjerm importert fra Tyskland og CX-basis og besørget montert og lakkert av Follo Autosenter og deres samarbeidspartnere.
Vi må la lakken herde før vi limer på "T"en på panseret og det lille "TURBO"-skiltet på skjermen.

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Nytt panser og skjerm

Post by rundgren »

Nytt panser er ikke dagligdags!
Det var så ille, altså? Kan tenke meg at frakten fra Tyskland ikke var helt ukomplisert (les: dyr.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nytt panser og skjerm

Post by Black Lemon »

Det var kun fronten på panseret som var rustent, men det var til gjengjeld så rustent at det ville blitt en komplisert og dyr affære og får det sveiset. I tillegg hadde Citroën-forhandleren på Storo i sin tid klart å slenge igjen panseret uten at hjulnøkkelen lå riktig plassert i holderen i reservehjulet. Resultatet ble flere småbulker i panseret. Dette oppdaget jeg jo selvsagt straks og reklamerte til forhandleren som tok ansvaret, rettet bulkene og lakkerte panseret. Derfor var jeg denne gangen fristet til å skifte panseret i et nytt. Transporten fra Tyskland ble kostbar, ca. 380 euro inkludert en stålkasse som jeg fikk beholde. Panseret og skjermen var godt emballert i stålkassen og hadde ingen skader. Moms måtte gjøres opp med Dachser før jeg fikk levert varene. Demontering/montering og lakkering kom på det samme som delene og transporten, så totalt ble kostnadene omtrent det bilen er verdt i markedet i dag vil jeg tro. På den annen side er jo prisene på CX for oppadgående selv om de nok aldri vil nå de store høyder. Det positive er jo at en slik gammel CX representerer skjulte verdier da den ligningsmessig har en verdi på kr. 1.000,-.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nytt panser og skjerm

Post by mads »

Black Lemon wrote:Det positive er jo at en slik gammel CX representerer skjulte verdier da den ligningsmessig har en verdi på kr. 1.000,-.
Pass deg når den blir veteran.. ;D
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Nytt panser og skjerm

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Det var kun fronten på panseret som var rustent, men det var til gjengjeld så rustent at det ville blitt en komplisert og dyr affære og får det sveiset. I tillegg hadde Citroën-forhandleren på Storo i sin tid klart å slenge igjen panseret uten at hjulnøkkelen lå riktig plassert i holderen i reservehjulet. Resultatet ble flere småbulker i panseret. Dette oppdaget jeg jo selvsagt straks og reklamerte til forhandleren som tok ansvaret, rettet bulkene og lakkerte panseret. Derfor var jeg denne gangen fristet til å skifte panseret i et nytt. Transporten fra Tyskland ble kostbar, ca. 380 euro inkludert en stålkasse som jeg fikk beholde. Panseret og skjermen var godt emballert i stålkassen og hadde ingen skader. Moms måtte gjøres opp med Dachser før jeg fikk levert varene. Demontering/montering og lakkering kom på det samme som delene og transporten, så totalt ble kostnadene omtrent det bilen er verdt i markedet i dag vil jeg tro. På den annen side er jo prisene på CX for oppadgående selv om de nok aldri vil nå de store høyder. Det positive er jo at en slik gammel CX representerer skjulte verdier da den ligningsmessig har en verdi på kr. 1.000,-.
Ikke dårlig! Liker at du gjør ting ordentlig til tross for at det er økonomisk irrasjonelt. Ekte entusiasme, heter det :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Nytt panser og skjerm

Post by hl »

Det neste må bli ny frontrute. Eg fekk ein utruleg "nybilfølelse" då eg sette ny rute i min for nokre år sidan. 8)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nytt panser og skjerm

Post by Black Lemon »

hl wrote:Det neste må bli ny frontrute. Eg fekk ein utruleg "nybilfølelse" då eg sette ny rute i min for nokre år sidan. 8)

Ja det har jeg faktisk tenkt på. Det er mange år siden jeg skiftet rute sist og den gangen fikk jeg først montert to ruter med optisk feil hos Citroën Storo. De nektet først å skifte rute nr 2 med optisk feil og unskyldte seg med at det var en gammel bil. Jeg foreslo da at vi skulle la en uhildet ruteekspert vurdere ruten. Han så straks feilen og jeg forlangte at rute nr 3 skulle bringes opp til ruteeksperten for godkjenning før innsetting. Så ble gjort og rute nr. 3 viste seg å være i orden.

Jeg har jo aldri hatt noe rent rasjonelt forhold til CXen. Det er jo en magisk bil og har alltid vært det for meg. Om noen hadde tilbudt meg en ny luksusbil i bytte, hadde jeg svart nei. Det ville vært et svik så stort at jeg aldri ville fått fred. Så lenge det står i min makt, skal CXen beholdes og nytes!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nytt panser og skjerm

Post by mads »

Black Lemon wrote:De nektet først å skifte rute nr 2 med optisk feil og unskyldte seg med at det var en gammel bil.
..lange tradisjoner for å bygge kundeforhold der i firmaet, ja.. Man kan jo lure på hvordan de rekrutterer, lærer opp, dresserer eller hva de gjør. Men for noen biler de laget før!
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Nytt panser og skjerm

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:
hl wrote:Det neste må bli ny frontrute. Eg fekk ein utruleg "nybilfølelse" då eg sette ny rute i min for nokre år sidan. 8)

Ja det har jeg faktisk tenkt på. Det er mange år siden jeg skiftet rute sist og den gangen fikk jeg først montert to ruter med optisk feil hos Citroën Storo. De nektet først å skifte rute nr 2 med optisk feil og unskyldte seg med at det var en gammel bil. Jeg foreslo da at vi skulle la en uhildet ruteekspert vurdere ruten. Han så straks feilen og jeg forlangte at rute nr 3 skulle bringes opp til ruteeksperten for godkjenning før innsetting. Så ble gjort og rute nr. 3 viste seg å være i orden.
Fikk veldig god pris på frontrute hos Multibil i Bærum for et par år siden, grønn stripe og ingen optiske feil som jeg har lagt merke til. Definitivt nybilfølelse.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Nytt panser og skjerm

Post by seggan »

Skiftet frontrute i fjor høst, første gang den er skiftet, ble meget bra :D :shock: :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Post Reply