Understellsbehandling med lanolinolje

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Understellsbehandling med lanolinolje

Post by Black Lemon »

Da har CXen (og XMen) fått en omgang med årlig understellsbehandling hos Funderud Antirust (www.antirust.no) i Eidsberg i Østfold. Nyheten i år er at de har begynt å tilby lanolinolje (www.fluid-film.com). Dette virker som et meget interessant produkt for dette formålet da lanolinoljen har en konsistens som gjør at den holder seg lenger.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by radovan »

Har brukt det på Range Rover og Granada. Påført sjølv med kompressor og sprøyte. For tidleg å konkludere, men det ser lovande ut.
Erling Brendefur
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by tronde »

radovan wrote:Har brukt det på Range Rover og Granada. Påført sjølv med kompressor og sprøyte. For tidleg å konkludere, men det ser lovande ut.
Hvor lenge siden?
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by radovan »

I juni, så det er ikkje lenge sidan.
Det virka som at det kraup godt inn, hadde god vedheft og eg såg ikkje ein drope under bilane etterpå. Og eg hadde på ein del. No skal det seiast at eg blanda inn ein god dæsj med Owatrol, både for at det skulle bli tyntflytande nok til å la seg spraye og pga gode erfaringar frå tidlegare. Så det kan jo spele inn, men eg har brukt Owtrol før - med godt resultat - og eg er ikkje i tvil om at FF ser enno meir lovande ut. Framleis har overflatene ein "våt" finish utan å bli fullt av støv og drit.
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by jonsto »

Lanolin er vel det fettet som er i saueulla. ;-)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by epifant »

DIY understellsbehandling :mrgreen:

Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Understellsbehandling med lanolinolje

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Lanolin er vel det fettet som er i saueulla. ;-)
Det er korrekt og jeg merker at det drypper og renner omtrent ikke. Den oljen Funderud brukte tidligere (og som man fortsatt kan velge om man ikke vil betale 500 kroner mer for Lanolinolje) dryppet en del de første dagene etter behandling. Dette er overhodet ikke noe problem med lanolinoljen. Jeg la om til vinterdekk på begge bilene i helgen og benyttet anledningen til å se under. Det er et godt lag med olje som ser ut til å feste rimelig bra.

Jeg synes det er artig med gode gamle naturprodukter. På huset mitt bruker jeg ren linoljemaling uten løsemidler og uten andre tilsetningsstoffer enn Zink. Fantastisk å jobbe med og man slipper den ubehagelige white spirit lukten. Noe er gått tapt på veien, men det vet jo vi som kjører CX i 2013!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply