Automat igjen

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Automat igjen

Post by Asle »

Var på EU ktr i dag, gikk greit det, kun hånbremsen som mangel, var vel litt forberedt på det siden jeg ikke fikk strammet godt nok i går kveld kl 24:00, kom ikke på hvor jeg har lagt de nye klossene...
Men det er verre er at automaten plutselig slapp taket opp Gevingåsen på vei hjem, ingen kraft verken fram eller bakover.
Snakka med han som gikk over automaten for ett og et halvt år siden, han sa at jeg skulle stoppe motoren og vente litt, da virket den igjen, men bare et par kilometer, det er nok å stoppe motoren i ett minutt...
Oljen er rød og fin uten lukt så det er ikke brente clutcher, og det er nok olje på kassen.
Noen her som har en ide hva det kan være?
Håper jeg slipper å ta ut hele drivverket.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Automat igjen

Post by Citrusen »

Vet jo ikke, men jeg skal kjøre flushing spyling av automat på noen Volvo V70/XV70. Det er flere og flere merker som kutter ut sevice på sine kasser. Og når de har gått ca 200 000km så er det slutt. Flere Taxi eiere som får de på garantien da de når denne grensa med forholdsvis nye biler.. Men for de som kjører litt mindre i året er det en kostnad på 60-70 000,-

Spyling av automaten gjøres ved å koble på et apparat, en tar av på oljekjøleren og kobler apparatet mellom kjøleren og automatkassa. Tømmer rensevæske på kassa, jekker opp bilen og kjører bilen gjennom alle gir, også revers selvsagt. Det er eget filter i apparatet så dritten ligger igjen der. Det er ofte masse dritt i selve oljekjøleren og i converteren som en ikke får ut ved vanlig oljeskift.

Skal bli morro å se resultat for de stakkars Volvo eierene ;-)
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Citrusen wrote:Vet jo ikke, men jeg skal kjøre flushing spyling av automat på noen Volvo V70/XV70. Det er flere og flere merker som kutter ut sevice på sine kasser. Og når de har gått ca 200 000km så er det slutt. Flere Taxi eiere som får de på garantien da de når denne grensa med forholdsvis nye biler.. Men for de som kjører litt mindre i året er det en kostnad på 60-70 000,-

Spyling av automaten gjøres ved å koble på et apparat, en tar av på oljekjøleren og kobler apparatet mellom kjøleren og automatkassa. Tømmer rensevæske på kassa, jekker opp bilen og kjører bilen gjennom alle gir, også revers selvsagt. Det er eget filter i apparatet så dritten ligger igjen der. Det er ofte masse dritt i selve oljekjøleren og i converteren som en ikke får ut ved vanlig oljeskift.

Skal bli morro å se resultat for de stakkars Volvo eierene ;-)

Tror ikke det er noe dritt i denne kassa, var ute med den for 11/2 år siden, han som gikk over den sa at alt så ut som nytt inne i den, noen mener det er filteret som har løsnet slik at oljen skummmes med luft, og at det gjør at trykket forsvinner etter et par KM.

Trodde kanskje noen her inne hadde erfaring, men det er kanskje ikke det, får vel ta av dekselet og se om det er noe enkelt....
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Automat igjen

Post by Citrusen »

Da er det ikke de eneste automatkassene som ikke fungerer om filteret ligger galt og ikke tetter. Har vert borti noen US biler. Og godt er egentlig det. Ville starta der jeg også om jeg var deg.

Karl
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Da har jeg omsider fått tatt av dekslet foran og sjekket at filteret lå der det skulle, en BMW ekspert med ZF erfaring sa at for mye olje kunne gi slike symptom, satte på dekslet igjen og justerte oljenivået, startet med kald motor og kjørte 7-8 KM uten problemer, så slapp den taket igjen, måtte stoppe å slå av motern i 3 minnutter tilsammen 8 ganger for å komme meg hjem igjen, dette skjer bare når jeg kjører, har latt bilen stå på tomgang i en time slik at den blir skikkelig varm men da virker kassen helt fint, så det er bare under kjøring, ER DET VIRKELIG INGEN HER INNE SOM HAR VÆRT BORTI PROBLEMET, ELLER VET OM NOEN SOM KAN NOE OM DETTE?
Håper jeg slipper å ta ut drivverket en gang til.

Asle
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
CeXy
Posts: 2
Joined: Wed 30 Jul, 2014 09:13

Re: Automat igjen

Post by CeXy »

Hej 'asle'.

Jeg ved ikke så meget om automat, men har præcist købt en CX Prestige med
automat, så har begyndt at researche omkring dette emne.

Måske du finder svaret i noget jeg fandt her omkring samme problem som dit:


".. it sounds like the transmission control solenoid pack is hanging up and needs to be replaced.
When you shut the car off it resets the position of the soleniod allowing it to work for a while before it gets hung up again.
Over time turning it off and back on again won't anymore.
Are you sure the solenoids were new and installed correctly?
Sometimes the replacments you buy are of a worse quality. Their probably is another issue causing your soleniods to wear faster than they are supposed to and when you install inferior quality replacments they may just wear out quicker. I'm not saying this your problem just an idea. .."

Håber det hjælper.

Lars
København
CeXy
Posts: 2
Joined: Wed 30 Jul, 2014 09:13

Re: Automat igjen

Post by CeXy »

...og her er lidt tips om automat ( der findes ikke meget i Haynes etc. ) / justering af bremse-bånd / total udskiftning (flush) af olie :

Scroll ned halvvejen:

http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXKOPPL.HTM#Borjan


.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Da er det ikke liv i det hele tatt, det tyder kanskje på brente cluther og bremser, ser at det er delte meninger på kvaliteten på ZF, hører om store problemer på BMW, Opel, SAAB og ikke minst CX, noen hevder at ZF har høy kvalitet, andre fraråder å montere krok, andre sier at det alt for lite oljevolum og kjøling, tenker nok seriøst på å ta frem 5 trinnskassa fra TRIen jeg hadde, tok vare på pedaler osv, de skal mye til for å overbevise meg om at jeg kan stole på ZF, styrte en gang (1989) unna en TRI med def automat, det gjorde jeg nok lurt i, det eneste som er synd er å bygge om en slik veteran, men tenker nok seriøst på det nå, jeg har ikke tid til å ta driverket ut og flere ganger :-( , ellers krysser jeg fingrene for at automaten i C5 en ikke lider samme skjebne, gjør den det blir det aldri ZF automat mere på meg.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Da er drivverket ute av bilen, 2 timer tok det, så blir det bare å bygge om, skal skifte alle deler på forstilling samtidig, ink hjullager og bremseskiver.
Hvis noen er ute etter automakasse og converter så er dette gratis (ukjent tilstand), dette må hentes snarest, blir ellers kastet.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Da er drivverket inne igjen, navene er sandblåste, har fått nye hjullager, nye skiver og bremsene er overhalt, nye bærekuler både øvre og nedre, nye lager øvre, nye klosser, og nye foringer nedre, da er det bare å montere inn forstllinga som gjenstår.
Dette har tatt mange timer.
Siste runde blir bytte til nye stabstag styreledd og endeledd, samt mansjetter og pakninger på cylindrene foran, men det får vente til sommeren.
Da skal alt mekanisk foran og bak være helt nytt.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Ok ")(#)"!§/$)!§/$)(!§"#)?
Alt rengjort, montert bærearmer og nav på høyre side, divaksling inn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Feste til mellomlager sitter 5-8mm lenger bak på motorer med automat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Da må jeg bytte hele bunnpanna, kunne ikke i min villeste fantasi tro at det var forskjell på dette, jaja man lærer stadig noe nytt om CX, trodde jeg viste det meste etter 30 år med CX, men nei, forundrer meg ikke om det dukker opp flere overraskelser
Lærdom: skal du bygge om fra Automat til manuell: BYTT BIL!
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Må vel vel kryp under å skift hele bunnpanna da, har gjort det på en Athena engang, det gikk på et vis :-)
Tror et går her og
Det gjorde det ikke, en skrue skjult av svinghjulet, så nå er drivverket ute igjen, girkasse og svinghjul tatt av, så er det bare å skifte hele bunnpanna.
Forskjellen er hele 20 mm på dette festet, nedre motorfeste er også 20mm lengre bak, dvs at motoren på automat sitte 20mm lengre fram, får lage en oppsummering når jeg en gang blir ferdig.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Automat igjen

Post by rundgren »

Mye sympati, men mektig imponert over innsatsen!
Hadde vært topp om det kunne bli en artikkel til Citrophile av dette, det høres ut som om det kunne vært til stor hjelp om noen skal gjøre dette i fremtiden.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

rundgren wrote:Mye sympati, men mektig imponert over innsatsen!
Hadde vært topp om det kunne bli en artikkel til Citrophile av dette, det høres ut som om det kunne vært til stor hjelp om noen skal gjøre dette i fremtiden.
Har ikke tatt bilder underveis,men skal se hva jeg får til, litt synd å bygge om til 5 trinns, men jeg ønsker å ha en problemfri girkasse, disse ZF kassene har vel ikke det beste ryktet på seg uansett hvilke biler de ble brukt i, behagelig med automat, men med manuell kasse blir turtallet mye mer komfortabelt på langkjøring og der er jo også en avveining
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Automat igjen

Post by Asle »

Så tror alt er klart til EU kontroll i morgen, to år etter at jeg kun fikk mangel på parkeringsbremsen. Alt stoppet opp pga def automat på hjemveien fra EU.
Mye arbeid dette, men jeg da skiftet alt utenom styreledd på forstillinga.
Bilen går rett fram uten justering av servoen, det betyr vel at alt på forstillinga var ok før jeg bytta alt, men nå er det i allefall nytt både foran og bak, skiver hjullagre, opphengskuler og foringer/lager.
2000RPM i 80Km/t, satte inn TRI kasse moddet med 5 gir fra Turbo II, vil tro at bensinforbruket blir noe helt annet enn 3 trinns automat med 3000RPM i 90Km/t
Håper det går greit med EU på DIn Bil i Trh i morgen, kanskje blir det treff i år, da med tidsriktiig campingvogn på slep.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply