Råd om kjøp av en CX

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Råd om kjøp av en CX

Post by dspecial »

Hei!

Jeg trenger råd ift kjøp av en konkret cx.

Jeg har fint lite greie på cx-detaljer utover at jeg har hatt en cx break som bruksbil for mange år siden.

Jeg skal til Belgia i september og vurderer å dra og kikke på denne:

http://nl.autoscout24.be/details.aspx?s ... =250223815

Jeg har forsøkt å få ytterligere info om bilen fra forhandleren, og han sier at bilen har originallakk, AC "trenger ettersyn", bilen har "minimalt med rust" og er godkjent.

Finnes det en kjøpeguide for CX som forteller om de svake punktene som bør sjekkes? Hva bør jeg be om av bilder på bilen?

Jeg vet at det er mange som er skeptisk til automat, men jeg vil først og fremst ha automat (sikkert nostalgisk siden den bilen jeg hadde før hadde automat).

Hva tenker dere om prisen, og at det er en serie 2 prestige med velourseter og forgasser? Umiddelbart tenker jeg at prisen er lav for en Prestige solgt av en forhandler, selv om velour og forgasser kanskje trekker ned?

Trond
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by dagmatti »

Hei,

det er mange som har mye negativt å si om automatene, men jeg også ville gjerne ha hatt automat hvis jeg først skulle hatt en slik. Hvis den ikke alerede har symptomer på at noe er i ferde kan du sikkert vedlikeholde den og bruke den forsiktig, så holder den lenge. Har den symptomer er det jo bare å reparere den, og da holder den ihvertfall lenge. Selv om det nok ikke er gratis da..

Motoren tror jeg ikke har forgasser? 138hk 2,5 bensin er med innsprøytning.

Ellers er det jo rust man må se etter. Svingarmslagre bak og hjuloppheng, lagre osv, men dette er tross alt enkelt å bytte.



-m
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by dspecial »

Hei!

Takk for tilbakemeldingen. Finnes det en kjøpeguide som lister de svake punktene som bør sjekkes (viser hvor cx er mest utsatt for rust, mekaniske svakheter osv)?

Trond
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by dagmatti »

Hei,

det er en side på de gamle klubbsidene våre, det er en link til dem fra de nye: http://www.citroencx.no/5-OmCX/9-Kjop/Kjop.htm . Det er nevnt en del nyttig der.Tipper det kommer flere svar her også etterhvert som sommerferien er over også. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by rundgren »

Velour, serie 2, uten turbo, hjulkapsler er vel alle ting som trekker prisen (ikke nødvendigvis din personlige verdi) litt ned. Km stand trekker en del opp. Vil kanskje si at rust (noe eller mye - det er alltid noe) avgjør hvor attraktiv den er.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by dagmatti »

Vil si at det at det er en prestige trekker opp, og kanskje mere enn at den ikke har turbo? Cx skal være en behglig bil, og spesielt prestige; da er automat og lang akselavstand mye viktigere enn stivere framfjæring (som turboene har, men det er min personlige mening, ikke hva markedet mener kanskje)!

Men som de sier i dinosaurtoget i barnetv, alle dinosaurer har sine særtrekk, så også cx modellene. :) De er til dels svært forskjellige, både å sitte i og kjøre, så her er det smak og behag. :)


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Råd om kjøp av en CX

Post by Black Lemon »

Rust i gulvet og bak hjulhusene i bagasjerommet er vanlig på CX, samt rustne kanaler. Skjermer, panser, dører og bagasjelokk er også utsatt, men lett å se. Løft på tepper i kupé og bagasjerom. Innerskjermer foran, batterikasse er også steder som er utsatt for rust. Kostbart å fikse rust hvis du ikke gjør det selv. Velour i Prestige synes jeg personlig er fint og setene blir gjerne mykere å sitte i enn med skinn. (I Lincoln Continental Mk IV på 1970-tallet var skinn standard og velour ekstrautstyr mot pristillegg, men her var velourkvaliteten fremragende og biler som idag er 40 år gamle kan være som nye i setene. Citroëns velour fra 80-tallet er dessverre ikke av like god kvalitet, men heller ikke dårlig).
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply