Diesel treg start

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Diesel treg start

Post by Sturla »

Min diesel break (-85) turbo er blitt treg å starte nå på vinteren, spesielt om den har stått parkert skrått sideveis (og det gjør den stort sett)
Hva kan dette komme av? Det er blitt verre i den senere tid, sikkert kombinert med kaldere vær. Den gir fra seg en ganske pinlig eksossky ved oppstart, så blir det straks normalt. Tips?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Diesel treg start

Post by jonsto »

Svart eksossky ved oppstart tyder på for mye diesel. Og det igjen får meg til å tenke røykbegrenser.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel treg start

Post by Sturla »

Jeg tror det er glødereleet som ikke virker. Har skiftet pære og fremdeles ikke mnoe glødelampe når tenningen skrus på.
Jeg spør om det er noen som har ett til salgs under deler kjøpes :wink:

S
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Diesel treg start

Post by jonsto »

jeg er jo ikke sikker på hvordan din er koblet opp Sturla, Slukkes kjørelysene når den gløder? Om de skal gjøre det kan du ta av lokket på gløderele og se om releet drar. Gjør det ikke det kan du bruke et skrujern og engasjere releet. Kan jo også være kontaktene som er brent. Disse kan jo files. Dette bare som en nødhjelp inntil du får tak i et annet.
Skal sjekke "lagret" av gløderele.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel treg start

Post by Sturla »

Har nå satt på nytt (brukt) rele (tak Jon), og i helgen satt inn nye glødeplugger. Synes nå den startet litt lettere, med litt mindre røyk. Det kunne nok ytterligere forbedres, jeg får vurdere videre hva mer som skal til. Den har jo aldri vært umulig å starte, bare veldig "vrang" når det er kaldt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel treg start

Post by Sturla »

Den starter nå lett, og går generelt vesentlig jevnere, også på tomgang. Trodde ikke glødepluggene skulle påvirke motorgangen etter start? Er som man forstår ikke vel bevandret i dieselmotor.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply