Bytte av varmeapparatregister på Serie 1

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Bytte av varmeapparatregister på Serie 1

Post by dspecial »

10/12-07: Fikk tips om at bildene ikke lenger var synlig i denne tråden. Det skyldes endringer Dropbox har gjort slik at bilder som før var "offentlig" nå har blitt "privat". Har gjort de offentlig igjen men får ikke til å vise de, så jeg har i stedet lagt inn URL til bildene så da er det bare å klikke på de. Hvis noen vet hvordan jeg får de vist i tråden så send meg pm.

Trond


Hei!
Har laget en bruksanvisning på skifte av registeret som jeg håper kan komme andre til nytte. Sender også over til Citrophile men fint å ha det her også da forumet er et godt arkiv i motsetning til en stabel blader uten søkefunksjon :)

Beskrivelsen er for serie 1 men jeg vet at samme metode er brukt på serie 2. Det kan imidlertid se noe anderledes ut siden midtkonsollen er helt anderledes. Noen som kan kommentere det?

Trond

Lekkasje i varmeapparatregisteret er etter sigende en gjengangerfeil på CX. Min Athena som jeg importerte fra Frankrike hadde i hvert fall den feilen, og jeg hadde ikke lyst til at det skulle utvikle seg videre. Glykol-duft er ikke det beste som finnes og hadde det fått utvikle seg videre ville jeg sikkert fått fuktproblemer ved bruk av varmeapparatet. Det var bare en ting å gjøre. Ut med det gamle og inn med ett nytt.

Etter å ha studert delkatalog og diverse nettsider ble det imidlertid klart at dette ikke var en liten operasjon. I sin visdom har designerne tydeligvis bygget hele bilen rundt varmeapparatet, som sitter dypt inne i midtkonsollen. Eller som et klubbmedlem sa det: Når du slakter en bil er det siste du står igjen med midtkonsollen med varmeapparatregisteret.

Jeg fikk tips fra flere om å skjære meg inn i midtkonsollen fra passasjersiden og bytte registeret på den måten. Det ble også sagt at det var slik Citroen gjorde det selv. Nå er det å ta en snarvei og kutte seg frem til problemområdet ikke noe ukjent fenomen i Citroen-verdenen. Mange DS har fått byttet registerkjede og strammer gjennom å skjære igjennom torpedoveggen, skru av registerdekselet og bytte delene. Alternativet er å ta ut motor og girkasse. Personlig ville jeg heller tatt ut motor og girkasse enn å gå løs på torpedoveggen med vinkelsliper, men at det er raskest å gå gjennom torpedoveggen er det ingen tvil om.

Selv om jeg avviste å skjære i midtkonsollen på min CX så var anbefalingene så mange og så tydelige at jeg til slutt bestemte meg for å la det stå til. Midtkonsollen er av plast og dekket av tepper, så dette ville ikke være synlig i ettertid.

Nytt register ble bestilt fra CX-basis og var overraskende billig. Men når jeg fikk det så virket prisen riktigere. Hele greia er laget av plast og aluminium og virket litt skjørt, men dette kom fra en kjent produsent så kvaliteten er sikkert bra. Her er oppskriften på hvordan dette ble skiftet, en operasjon som tok overraskende kort tid. Imidlertid så valgte jeg å benytte anledningen til å skylle ut hele kjøleanlegget så da tok hele prosessen tre kvelder:

1 – ut med passasjersetet og teppet på passasjersiden.
Passasjersetet sitter med 4 bolter og er lett å ta ut. Setet må også ut for å få ut teppet. Jeg tok ikke setet helt ut men satt det lengre bak så det hvilte mot baksetet.

2- ut med hanskerommet.
Tre av festene (muttere) sitter i motorrommet og kan være litt vanskelige å finne, men når de først er lokalisert er de lette å få ut. Bruk rustløser i forkant hvis de er rustne. Ta av radiokonsollen. Bak den sitter det en bolt som må fjernes. Det er ikke noe poeng å demontere hanskeromlokket først, men vær forsiktig når du drar ut hele enheten. På venstre side sitter hanskeromsbelysningen. Denne må plugges ut, hvis ikke så slites den i filler.

3- Blottlegg midtkonsollen
Fjern skruene som fester midtkonsollen og plastdekslet rundt luftdysen til føttene og rundt kanalen til baksetet. Ta forsiktig av sideplaten med teppet. Denne sitter klemt inn i den blanke lista som går langs kanten på midtkonsollen.

https://www.dropbox.com/s/awwi0d7ilps4r6k/Bilde%201.jpg
BILDE 1: Hanskerom og tepper er fjernet. Den brune midtkonsollen dekker delvis området hvor hullet skal skjæres ut.

4- Flytt midtkonsollen
Området du skal skjære i er delvis dekket av plasten til midtkonsollen så denne må løsnes fra den bakre delen. Løsne skruene og trekk midtkonsollen forsiktig noen cm opp og bakover.

https://www.dropbox.com/s/86qh7m9fq4f7j ... 2.jpg?dl=0
BILDE 2: Midtkonsollen er løftet litt opp og trukket noen cm tilbake.

5 – Unngå søl i bilen
For å unngå masse gugge og glykol på gulvet koblet jeg fra varmeapparatslangene i motorrommet, stakk den ene i en tom spylervæskekanne og blåste med trykkluft i den andre slik at jeg fikk tømt både registeret og slangene.

6- Koble fra registeret
Slangene til varmeapparatet er godt synlige og lette å fjerne fra registeret ved å løsne de to slangeklemmene. På min bil satt det et deksel over slangene der de er koblet til registeret som måtte fjernes.

7 Finn fram en stanleykniv med nytt blad og en liten hammer
Med det nye registeret som mal er det lett å se hvordan man må skjære for å få ut det gamle registeret. I fremkant (i bilens retning) skar jeg en millimeter bak området der hvor luften til fotbrønnen kommer ut fra bunn av konsollen og oppover, og så skar jeg et parallelt «spor» med dette i samme avstand som registerets tykkelse pluss et par millimeter. Deretter skar jeg av i bunnen og i overkant og presto så kom varmeapparatet til syne. Plasten i midtkonsollen er ganske tynn så man kan skjære ut med håndmakt, men ved å banke på kniven med en liten hammer har man bedre kontroll og kan justere kursen underveis.

https://www.dropbox.com/s/tqadb3mw5juuo ... 3.jpg?dl=0
BILDE 3: Gå forsiktig frem med Stanleykniv og hammer

8- Trekk ut varmeapparatet og begynn jobben med å grave ut all gørr.
Vær nøye med å få ut all gørr og fuktighet for å være sikker på at du får frisk duft og ikke duften av gammel glykol og råttent løv neste gang du bruker varmeapparatet. Flytt over gummikappen til det nye registeret, sett på den selvklebende skumgummien som følger med det nye registeret og skyv det nye registeret forsiktig inn.

https://www.dropbox.com/s/jbybg4lrkwhra ... 4.jpg?dl=0
BILDE 4: Ut med det gamle registeret

https://www.dropbox.com/s/rarbhhe588xkl ... 5.jpg?dl=0
Bilde 5: Det utskårne hullet

9- Koble til
Koble til slangene og monter på dekselet utenpå slangene.

10 – tett igjen hullet
For å få åpningen tett når «lokket» settes på plass igjen renset jeg alle kanter med lynol og brukte limpistol og spesiallim fra Biltema for plast, noe som fungerte greit og virket å sitte bra.
https://www.dropbox.com/s/xlixy1zatfwh3 ... 6.jpg?dl=0



Da er det bare å montere sammen alt igjen
:D
Last edited by dspecial on Sun 10 Dec, 2017 23:48, edited 2 times in total.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bytte av varmeapparatregister på Serie 1

Post by citro1cx »

tusen takk for en flott teknisk artikkel :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bytte av varmeapparatregister på Serie 1

Post by mads »

Konge, Trond!! Løp ut og skru alle sammen :)
Pkt5 med å tømme register og slanger tror jeg var min favoritt her.
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Bytte av varmeapparatregister på Serie 1

Post by Robert »

Takk for svært god beskrivelse!
Det lukter nok tilsvarende jobb for min del og.
Post Reply