82 2400 Pallas - Nybakt eier

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Raleds
Posts: 11
Joined: Sun 09 Mar, 2014 23:54

82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by Raleds »

Etter å ha lett en god stund etter "riktig" CX, har jeg endelig blitt lykkelig eier av en 82 modell 2400 Pallas :D
Jeg forsøkte faktisk å kjøpe samme bil for et par år siden, så i all hast ble det en tur på drøyt 80 mil for å ikke gå glipp av sjansen denne gangen.

Litt om bilen:
82 mod Pallas med forgasser. Elektriske vinduer og takluke. Brunt "Boxline"-interiør.
132000 km. Full historikk!
Så vidt jeg kan se er det ikke en brun flekk på bilen : :shock: Ikke en grønn under heller 8)
Alt av lamper, knapper og brytere fungerer.
Heiser seg og senker seg. Pumpa slår inn ca en gang i minuttet.
Virker veldig tight og fin å kjøre. Turen opp var rett og slett en opplevelse, selv om vi kjørte hele natta.

Er det ingenting å utsette på bilen?
Seter er litt "sprø" og noe søm er løs.
De fine orginale høyttalerne er erstattet med nyere som også har skadet dørsider noe.
Ikke utstillingslakk. Sannsynligvis orginallakken.
Speedometer viser ca 8 km for lite.

Alt i alt virker det som en usedvanlig solid bil og et veldig godt kjøp :D
Legger ut bilder da jeg kommer på PC slik at jeg får dem ned i "akseptabel" størrelse. Imens legger jeg ut noen på Facebook
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by dspecial »

Gratulerer med flott bil!

Det har kommet mange fine cx til landet siste 12 mnd :)

Trond
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by dagmatti »

Gratulerer ja!

Hvordan går motoren sammenliknet med andre cxer? 2.4 liter med forgasser har jeg aldri kjørt. :)


-m
Raleds
Posts: 11
Joined: Sun 09 Mar, 2014 23:54

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by Raleds »

dagmatti wrote:Gratulerer ja!

Hvordan går motoren sammenliknet med andre cxer? 2.4 liter med forgasser har jeg aldri kjørt. :)


-m
Hei og takk

Vanskelig spørsmål da jeg selv har lite erfaring som sjåfør av CX. Det var CX'en som først vekket min interesse for Citroen, men det var nok som lettere imponert passasjer. Kjørte Dieselbil en del ganger men det begynner å bli mange år siden.
Motoren på denne er i grunn den samme som satt i DS'en jeg hadde og den er til å kjenne igjen derfra. Fin gange, fin lyd, men ingen racer. Selv om jeg var veldig glad i halvautomaten på DS'n, er det mer behagelig å ligge i "motorveifart" med denne. Det virker som motoren "passer" bilen godt og jeg kan ikke si at det kjennes ut som den mangler krefter.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by dagmatti »

Høres bra ut! Er det manuell chocke på den?

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by mads »

Da vi tok over en 25 tri husker jeg følelsen av den som mye mer "diesel" enn 2400 med gasser og fire gir som vi var vant med. Dette var stort sett på små veier med tre siffer og varierende dekke, dog rikelig med svinger og ujevnheter :) Med fem gir på 25 tri ble det mye vingling mellom 4. og 5. gir. 25'en har selvfølgelig bedre moment og effekt, 2400 husker jeg som lettere og mer uanstrengt med hensyn til turtall, i den grad det er snakk om slikt på CX-møller da 8) Økt slaglengde på 25 tror jeg må ta skylda for det.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 82 2400 Pallas - Nybakt eier

Post by jonsto »

Hei, og gratulerer med fin bil. Har en 2400 Pallas med C-matic, men har kun kjørt den noen få meter.
Den som jeg vet som har kjørt mest med 2400 med forgasser i senere tid må kanskje være Roland. Sitter en slik i hans Prestige. Han kjørte den jo fra Frankrike og hjem blant annet.
Post Reply