Diesel CX 25d break

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Diesel CX 25d break

Post by Sturla »

Er jo ikke så populært lenger, og ikke på gaten heller. Min bil har begynt å lekke/svette litt diesel fra pumpen tror jeg, den er fuktig, og det legger seg i en liten hylle bak på motoren, og når jeg skal parkere i bratt bakke etterlater jeg meg et spor av dråper som blir store roser i det konstant regnvåte Bergen. Det er fra pumpen tror jeg, retur og returrail er nytt med metallkoblinger, helt tørt og tett.

Jeg fant for en tid siden lekkasje i returslangen, da rant det enda mer, fikk kronglet en ny på plass (hvorfor er den treveis koblingen plassert nede halveis under bakre motorfeste?) og da var det tørt en måneds tid, men nå var det drypp igjen. Jeg har ikke fått brakt på det rene hvor mye det lekker enda.

Hva pleier dere med dieselbil gjøre når pumpen begynner å svette/lekke? Bytte til Bensinmotor?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by dagmatti »

Min trd t2 lakk fra pumpen da jeg kjøpte den. Tok litt tid å finne ut, men mener det var i gjennomføringen til akslingen til gassen. Skal se om jeg finner igjen en tråd her i forumet. Det var enkelt å ta av topplokket og bytte pakninger, tror jeg bytter 2-3 stk, og da ble den helt tett igjen. Kjapt og billig.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by dagmatti »

Hm, fant ikke den gamle tråden i farten, det var noe av det første jeg fikset på den også mener jeg, så kanskje jeg aldri la inn noe innlegg. I alle tilfeller var det to eller tre pakninger jeg byttet etter at jeg tok av lokket. Vet ikke om det er sannsynlig at selve pumpa lekker noen annen plass?


-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by hl »

Det er ikkje uvanleg at det lek frå maksmengderegulatoren (røykbegrensaren): den dingsen som stikk på skrå nedover på sida som vender mot kupéen. Det er i sofall lett å sjå, for då droplar det frå den når motoren går.

http://leirdalsboki.no/c/motor/diesel/regulator.html

(Har forøvreg hatt so mykje problem med lekkasjar frå denne pumpa at eg har lurt på å gjera det same som er gjort med Diravien: Kapsla inn heile greia og kopla til returen. So kann det leka so mykje det vil. :mrgreen: )
Last edited by hl on Mon 19 Dec, 2016 18:42, edited 1 time in total.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by Sturla »

Takk for gode svar, jeg skal få testet og se om jeg finner ut mer om hvor det lekker, det er jo noen fridager fremover.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by Sturla »

Akkurat, det lekker fra gasspjeld akselen der den går ned i lokket på pumpen.
Er det komplisert å ta av dette lokket?
Jeg lagde en foreløpig tetning fra utsiden, men det holdt ikke mange mil.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by Sturla »

Jeg tror... det gikk bra, har ikke hatt lenger kjøretur enda. de to O-ringene på gasspjeld akslingen var helt nedslitte og harde som plast. Nye o-ringer og det var tett og uten slark, krysser fingrene. God jul!
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by dagmatti »

Beklager sent svar her ja, men de oringene er veldig enkle å bytte, men det fant du kanskje ut. :) Du tar av lokket med å løsne noen små bolter, og deretter er det meste løst. Pumpa er full av diesel, og noe renner ut, så det kommer en god del luft inn i systemet. :)


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Diesel CX 25d break

Post by Sturla »

Ja akkurat, den lekker ikke lenger nå, takk for god hjelp!
Godt nyttår!
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply