Et gult lys for mye?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Jeg har i det siste fått opp ei gul lita glo til venstre på fuelindikatoren (bensinmåleren). Den kommer opp ved start av kald motor, men forsvinner gradvis etter 8 - 10 mins kjøring. Se bilde. Det er nærliggende å gjette på at dette er varsel om tom tank, men det stemmer ikke med viseren som korrekt viser noe annet. Dette er sikkert ikke det største problem en CX-eier skal utsettes for, men det er PKK-tider her, og da er det greit å rydde unna alt som kan skape merknader :)
Bilmodell er CX25 bensinturbo 1986.
IMG_0067 x.JPG
IMG_0067 x.JPG (34.48 KiB) Viewed 4767 times
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et gult lys for mye?

Post by mads »

Umiddelbart tenkte jeg på noe kontakt-messig i armaturen i tanken. Uten å ane hvordan lampa er hektet på.

Generelt er måleren i CX noenlunde til å stole på, så varierer det litt hvor langt og lenge man liker å kjøre med måleren på "null", men det går forbausende lenge :)
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Enig i resonnementet, Mads, men her er det altså klokkeviseren som er riktig, mens den gule snart-tom-tank (?) indikatoren som forvirrer. Klokkeviseren kontrolleres mot triptelleren x snitt forbruk, og det kan jo være en greit livsstil. Om PKK-folket anmerker gloa, så får jeg vel koble den ut, da :?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et gult lys for mye?

Post by mads »

..det hender jo at instrumentpærer ..ermm.. ryker 8)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Et gult lys for mye?

Post by tronde »

Tankmåler er ikke en del av PKK. Du skal ha lys i hastighetsmåler slik at den er lesbar i mørket. Det skal ikke være varsellamer som indikerer feil som påvirker avgass, og lampe(r) for evt ABS skal funke. Airbag er vel ikke aktuelt for CX.

Kontrollveiledning er vedlegg 1.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_10
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Status på denne saken pr i dag er at instrumentvisningen er konstant feil, den viser slik enten tanken er tom eller ikke :o Det må sies at feilvisningen var på/av en tid, før altså helt kaputt nå.

Sitter da igjen med et sett av mulige forklaringer:
a. tankføleren er gåen
b. instrumentet er gåen
c. kabel- eller jordingsfeil mellom tank og instrument

I en uoppvarmet garasje er det kanskje lurt å feilsøke i motsatt rekkefølge? Eventuelle erfaringer eller råd mottas med usedvanlig takknemlighet.
Jeg har ikke undersøkt om denne 1986-modellen har ett eller to tanklokk, om det skulle bety noe ...

mvh
Olav
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Et gult lys for mye?

Post by citro1cx »

ledningene til måleren er lett tilgjenglig i bagasjerommet på Cx berline. sjekk status der før du gjør noe mer, altså ditt punkt C. Det som er mest sannsynlig, er dårlig flottørmekanisme ( ligger inne i tanken). Denne kan du ta ut og måle status på. kun ett tanklokk.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Jeg har ikke kommet videre med dette irritasjonsmomentet, i favør av andre og mer interessante saker. Bilen går nå jevnt og fint på 0,7 - 0,8 l/mil, og da er jo triptelleren en bra indikator - kjør femti mil og etterfyll førti liter. Vel, jeg hadde ute instumentpanelet for å erstatte svarte pærer, og da skiftet jeg bensinmåler samtidig. Pærene ble vellykket, men ikke måleren - den viser feilaktig som før.

Da blir det et lite høstprosjekt å sjekke flottør og signal bakfra. Grei sak sier alle, men ikke helt slik hos meg: Jeg fulgte et godt kjerringråd om å lydisolere trunken/dørken med doble, lyddempende asfaltplater. Men disse har nå satt seg som et glasshardt belegg over alt :o , og jeg må finne en brukbar metode for å fjerne dette over lokk og kabler. Å gyve på med blåselampe er vel like uegnet som fruens hårføner :?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et gult lys for mye?

Post by mads »

Det forekommer meg at en underkommunisert servicemeddelelse fra produsenten av bilene våre går ut på at de fleste reparasjoner med fordel starter og slutter med å ta av karosseriet og sette det på igjen... For eksempel vil det i ditt eksempel være en smal sak å gå over tankmåler og instrument:
  1. Ta av karroseriet
  2. Ta frem tre-polet ledningsstump nr ditten-datten fra det velfylte skapet med spesialverktøy i røde kofferter
  3. Fest ledningen til kontakt på karrosseri og prøv ymse kombinasjoner av 12V og jord/gods
  4. Bytt instrument hvis det viser feil
  5. Bytt armatur i tanken hvis det viser feil
  6. Sett på karroseriet
Og så syns jeg noen av tegningene og piktogrammene er riktig søte 8)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Et gult lys for mye?

Post by tronde »

Blåselampe er nok ikke så smart, men vanlig varmluftpistol bør vel gå hvis du bruker hodet samtidig?
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Jeg kan ikke slippe denne saken uløst - en bagatell som irriterer mer enn nødvendig:
1. Jeg byttet bensinmåleren (instrumentet) uten virkning - dette viser også 2/3 tank samtidig med varsellys for tom tank (tanken er full). Jeg betviler at to instrumenter har samme defekt, altså må feilen ligge i signalet fra flottøren.
2. Jeg avdekket adgangene til tanken i bagasjerommet - flottør m/kabler til venstre og slangereiret til høyre. Kablene så friske ut, lite korrosjon (se bilde).
3. Avkobling av kablene i tur og orden ga INGEN endring på instrument-visningen :shock: Det kan da ikke få signaler fra annet sted enn flottøren i tanken, hvor ellers?
4. Det lille jeg kan lese av koblingsskjemaet er at kablene (3B1, 3B2, 3B3) går rett fra flottøren (580) til instrumentet.

Bra jeg ikke er bilelektriker - da hadde jeg søkt om refunderte skolepenger .. :?
Attachments
IMG_20181015_175537[4851] k1.jpg
IMG_20181015_175537[4851] k1.jpg (32.88 KiB) Viewed 4584 times
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et gult lys for mye?

Post by mads »

olav48 wrote:Det kan da ikke få signaler fra annet sted enn flottøren i tanken, hvor ellers?
Åjoda, for eksempel der stikk/kontakter ligger i en pøl med vann eller søle, der ledninger er litt brent eller musegnagd i isolasjonen eller noen har klemt en strøm-tyv på til lys på tilhenger .. eller noe annet festlig.

Ledning til bensinpumpen går inne på gulvet, ledningene til tankmåler mener jeg å ha sett under bilen bak ved tanken. Følg dem og se hvor de blir av (syns det var slemt å skrive "forsvinner"..)
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Aha .. jeg må stadig revidere min oppfatning om at verden er rasjonell. Men takk for kommentaren, nå må jeg få tak i en apekatt som kan følge ledninger :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Et gult lys for mye?

Post by tronde »

olav48 wrote:Aha .. jeg må stadig revidere min oppfatning om at verden er rasjonell. Men takk for kommentaren, nå må jeg få tak i en apekatt som kan følge ledninger :)
Graden av rasjonalitet avhenger av inntaket av gjæret druesaft.

Du, eller apekatten, må ikke bli overrasket om det er ulik farge eller merking i hver ende av en ledning. Dette er en kjent Citroën-spesialitet, og kommer av at de skjøter eller forgrener ledninger inni kabelstammen. De har også hatt den fikse ideen om å spare penger ved kun å merke endene av en ledning. Kan bli litt uoversiktlig hvis man kutter flere ledere for å bytte en kontakt, og alle lederne er grønne...

Problemet ditt er sikkert til å løse, men vær sikker på at du har rett ledning i hånda.
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Et gult lys for mye?

Post by olav48 »

Haha, bra at apekatten er fargeblind da, så vi må jobbe i mørke ..
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Post Reply